نقش دولت در ترغیب مردم به سرمایه‌گذاری مولد-راهبرد معاصر
همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» بررسی کرد:

نقش دولت در ترغیب مردم به سرمایه‌گذاری مولد

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نیاز به نوشتن سناریوی برد بردی که مردم نسبت به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی، گازی، پتروشیمی و حمل‌ونقل ترغیب شوند، حس می‌شود، گفت: دولت با بسترسازی‌های لازم می‌تواند پول را به پروژه‌های مهم توسعه‌ساز هدایت کند تا اقتصاد با این نوع مدیریت آرام بگیرد و به‌تدریج رشد کند.
همایون دارابی؛ کارشناس بازار سرمایه
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۳ - ۲۱ دی ۱۴۰۱ - 2023 January 11
کد خبر: ۱۶۷۱۹۱

نقش دولت در ترغیب مردم به سرمایه‌گذاری مولد

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ نرخ سود بانکی بالا باعث تغییر مسیر نقدینگی از بورس و ... به سمت سپرده ها می شود و همین موضوع سرمایه مردم را تحت تأثیر قرار می دهد. در شرایط کنونی که دولت با اجرای بیمه سهام پرتفوهای زیر ۱۰۰ میلیون تومان خطر سرمایه گذاری در بورس را کاهش داده است، راه اندازی صندوق های پروژه در کنار آن می تواند کمک کند تا نقدینگی در اقتصاد مولد کشور مدیریت شود.


افزایش نقدینگی در اقتصاد به تورم منجر می شود و در چنین وضعیتی دولت با متنوع کردن ابزارهای جذب نقدینگی می تواند به اثر مخرب انحراف جریان نقدینگی کمک کند، از این رو  بهره گیری از مزیت های صندوق های پروژه کمک می کند تا پروژه ها با سرعت بیشتری اجرا شوند.


بی تردید سرعت گرفتن راه اندازی پروژه ها به نفع اقتصاد کشور است، زیرا بازدهی سرمایه ها را افزایش می دهد. مردم با سرمایه گذاری در پروژه ها می توانند از بازدهی آن به طور مستقیم بهره مند شوند.

وقتی اقتصاد توسعه می یابد که مردم به جای سرمایه گذاری با خرید ارز، طلا، ملک و خودرو سرمایه خود را وارد بستری کنند که به تولید اشتغال و رونق اقتصادی منجر شود


همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه درباره توسعه اقتصاد با راهبردهای دقیق سیاست گذاری و هدایت سرمایه ها و نقدینگی جامعه به بخش های پیشران توسعه اقتصاد مانند نفت و گاز به «راهبرد معاصر» گفت: موضوع اصلی این است وقتی بحث اخذ مالیات بر عایدی سرمایه یا هدایت نقدینگی مطرح می شود، همه بر آن تأکید می کنند و به درستی معتقدند بازارهای مولد داخلی به دلیل سرازیر شدن سرمایه ها به سمت بازارهای غیر مولد ضعیف شده است.

 


وی افزود: وقتی اقتصاد توسعه می یابد که مردم به جای سرمایه گذاری با خرید ارز، طلا، ملک و خودرو سرمایه خود را وارد بستری کنند که به تولید اشتغال و رونق اقتصادی منجر شود؛ همان که در علم اقتصاد به عنوان هدایت صحیح سرمایه گذاری یاد می شود.
کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: مردم در وضعیت فعلی با این ابهام مواجه اند که اگر سرمایه خود را صرف خرید ارز، خودرو و سکه نکنند آن هم در حالی که پول ملی به دلیل سیاست های نادرست گشته در مسیر کم ارزش شدن قرار دارد، در کدام بخش اقتصادی سرمایه گذاری کنند که علاوه بر حفظ ارزش پول خود، سود معقولی کسب کنند.


دارابی گفت: دولت باید در راه اقناع مردم گام بردارد و راه را برایسرمایه گذاری در یکی از بخش های اقتصاد کشور فراهم کنددر حال حاضر اقتصاد کلان کشور نشان می دهد در زمینه رشد نقدینگی وضعیت فوق العاده ای داریم. آذر ماه سال جاری 7.4 هزار میلیارد تومان نقدینگی خلق و به سپرده ها افزوده شد، زیرا مردم چاره ای ندارند که یا ارز و طلا بخرند یا پول های خود را در بانک سپرده گذاری کنند؛ موضوعی که آنها را در برابر تورم آسیب پذیر کرده است.


کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: آمار منتشر شده در آذر ماه سال جاری نشان می دهد نزدیک به 54 درصد سپرده ها دیداری است، یعنی حساب هایی وجود دارند که هر لحظه ممکن است به بازاری هدایت شوند. همچنین ایران در بخش های مختلف اقتصادی دارای ظرفیت بالایی است؛ کشوری با مزیت انرژی فراوان و معادن، موقعیت ژئوپلیتیکی که در چهارراه روابط آسیا و اروپا قرار دارد. دسترسی به دریای آزاد ایران را ازجمله کشورهایی قرار داده است که در توسعه تجارت و رشد اقتصادی فرصت های استثنایی دارد.


دارابی گفت: به دلیل کاهش سرمایه گذاری در صنعت گاز با  کمبود گاز مواجه هستیم. طبق آمار منتشر شده از سوی پتروشیمی پردیس، این شرکت اوره ساز بزرگ سال جاری به دلیل کمبود گاز 82 روز بدون خوراک ماند، درحالی که چند کیلومتر آن طرف تر هر دقیقه هزاران متر مکعب گاز سوزانده می شود، هر چند تلاش هایی برای بهبود وضعیت انجام می شود، اما کمبود سرمایه بزرگترین مشکلی است که در این بخش وجود دارد.


وی افزود: در حوزه های نفتی به دلیل کمبود سرمایه ضریب برداشت بسیار پایینی داریم. با کالبدشکافی ماجرا می توان گفت، مهمترین چالش موجود توسعه نیافتن این بخش و کمبود سرمایه است. مجلس شورای اسلامی در بخش های مختلف ازجمله طرح حمایت از پتروپالایشگاه سعی کرد برای عبور از دست اندازها طرح های حمایتی نظیر پتروپالایشی ها را تصویب کند، اما تحقق درست این طرح ها به حمایت دائمی دولت با نظارت بر پروژه های بزرگ منوط است.

در حوزه های نفتی به دلیل کمبود سرمایه ضریب برداشت بسیار پایینی داریم. با کالبدشکافی ماجرا می توان گفت، مهمترین چالش موجود توسعه نیافتن این بخش و کمبود سرمایه است

 


کارشناس بازار سرمایه گفت: دولت وعده داده است، تعدادی از این پروژه ها به عنوان پروژه های پیشران ملی انتخاب و حمایت مالی شوند؛ موضوعی که نباید آن را به فراموشی سپرد.

 


دارابی عنوان کرد: اگر به دنبال هدایت نقدینگی و آرام گرفتن بازارهای موازی هستیم، چاره ای جز بسترسازی درست برای وارد کردن سرمایه های کنونی کشور یا پول مردم به پروژه های بزرگ دولتی مانند توسعه میادین نفتی و گازی نداریم، پروژه هایی که برای دولت و مردم بازدهی داشته باشند و زمینه را برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی فراهم کنند.


وی توضیح داد: نیازمند نوشتن سناریوی برد بردی هستیم تا مردم به صورت صد درصدی نسبت به سرمایه گذاری در پروژه های نفتی، معدن، گاز، پتروشیمی و حمل و نقل از خود رغبت نشان دهند. دولت با سپردن کار به دست مردم و با هدایت نقدینگی برای توسعه میادین گازی و نفتی باید وظایف خود، یعنی ارتقای بهداشت و سلامت جامعه، افزایش عدالت اجتماعی، ارتقای امنیت و گسترش آموزش و رقابت دراقتصاد را ایجاد کند.


کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: دولت با بسترسازی های لازم می تواند پول را به پروژه های مهم توسعه ساز هدایت کند تا اقتصاد با این نوع مدیریت آرام بگیرد و به تدریج رشد کند.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده