برنده جایزه نوبل در انتظار مرگ صهیونیسم-راهبرد معاصر
گزارش روزنامه «رأی الیوم»؛

برنده جایزه نوبل در انتظار مرگ صهیونیسم

اظهارات اخیر پروفسور صهیونیست و برنده جایزه نوبل اقتصاد همچون بمبی قوی عمل کرد که گفت، نخست‌وزیر این رژیم قصد دارد کابینه‌ای مستبد تشکیل دهد تا در آن نهادهای سیاسی بر ساختار قضایی نظارت داشته باشند. این کودتا به هشدار رئیس‌کل بانک مرکزی رژیم صهیونیستی به نتانیاهو منجر شد و صاحبان شرکت‌های دارای فناوری برتر را از خواب غفلت بیدار و مجبور به فرار از سرزمین‌های اشغالی کرد.
مجتبی اسماعیلی؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: يکشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - 05 February 2023

برنده جایزه نوبل در انتظار مرگ صهیونیسم/ فرار های تک‌ها از تل‌آویو

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ در جنگ اکتبر (جنگ اعراب و رژیم صهیونیستی در سال 1973 میلادی) مصر و سوریه توانستند این رژیم را غافلگیر کنند که باعث شد سران اسرائیل به این باور برسد اعراب، اسرائیلی ها را شکست دادند و این رژیم اشغالگر را که در سال 1948 تأسیس شده بود، از بین خواهند برد.


موشه دایان، وزیر امنیت وقت اسرائیل معتقد بود زمان نابودی این رژیم نزدیک است و از گلدا مئیر، نخست وزیر وقت اسرائیل خواست برای جلوگیری از نابودی، از سلاح هسته ای علیه اعراب استفاده کند. بنا به گفته برخی تاریخ نگاران، خانم نخست وزیر متحمل شوک عصبی شد؛ در عین حال ترس، وحشت و نگران ساکنان اسرائیل را فرا گرفت و می گفتند زمان مرگشان فرا رسیده است. از آن زمان تاکنون نگرانی از مرگ اسرائیل همچنان با اسرائیلی هاست و هر لحظه آن دوران را پیش چشم خود دارند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل قصد دارد دولتش را به یک دولت دیکتاتور تبدیل کند تا در آن نهادهای سیاسی بر ساختار قضایی نظارت داشته باشند


همان گونه که مارکس می گوید، تاریخ دو بار تکرار می شود؛ یک بار شوخی و بار دیگر جدی و تراژدی و آنچه امروز در رژیم اشغالگر رخ می دهد، از تراژدی فراتر رفته و همه جنبه های زندگی اسرائیلی ها را در ابعاد اقتصادی، سیاسی و امنیتی دشوار کرده است. علاوه بر این، شبح جنگ داخلی بر مردم سایه افکنده و فضای جامعه صهیونیستی میان فقیران و ثروتمندان، راست‌ها و چپ‌ها، مذهبی ها و سکولارها و یهودیانی که از اروپا، کشورهای عربی و سایر نقاط جهان می آیند، دربر گرفته است.


 با وجود این، اظهارات اخیر دانیل کانمن، پروفسور اسرائیلی و برنده جایزه نوبل اقتصاد در مصاحبه با شبکه 12 تلویزیون اسرائیل همچون بمبی قوی عمل کرد؛ وی گفت، از سرنوشت این روزهای اسرائیل بسیار بیشتر از آنچه در جنگ اسرائیل (با اعراب) در سال 1973 میلادی رخ داد، نگران است.


کانمن در توضیح این مطلب عنوان کرد: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل قصد دارد دولتش را به یک دولت دیکتاتور تبدیل کند تا در آن نهادهای سیاسی بر ساختار قضایی نظارت داشته باشند.


این پروفسور اسرائیلی افزود: این کودتا تاکنون به هشدار رئیس کل بانک اسرائیل به نتانیاهو درباره نتیجه فاجعه‌بار اقدامش منجر شد و در فضای سیاسی-رسانه ای دنیا جنجال به پا کرده است. این طوفان برخاسته از اسرائیل صاحبان شرکت‌های «هایتک» (دارای فناوری برتر) را از خواب غفلت بیدار و مجبور به فرار کرد؛ همچنین باعث افزایش نگرانی میان مؤسسات بانکی اسرائیل در نقاط مختلف جهان شده است.


برنده جایزه نوبل اقتصاد در مصاحبه خود تأکید کرد: معتقدم اینجا پایان جهان و دوران زوال اسرائیل است. سعی کردم برای خود پاسخی تاریخی بیابم و آن این بود که اکنون بیشتر از جنگ 1973 می ترسم، امروز نگران دولت اسرائیل هستم که قرار است با چه سرنوشتی مواجه شود.

روند فرار تجار و صاحبان سرمایه اسرائیلی از رژیم اشغالگر با سرعت بالایی ادامه دارد و آنها پول خود را از بانک‌های تل‌آویو خارج و برای زندگی به دیگر نقاط جهان نقل مکان می‌کنند


 وی در پاسخ به سؤالی گفت: اتفاقات آینده نزدیک نشان می دهد این کشور، کشوری نیست که من در آن بزرگ شده ام و کشوری است که فرزندان و نوه هایم نمی خواهند در آن زندگی کنند، زیرا معقول نیست دولت، دادستان کل را کنترل کند و این، همان پایان دموکراسی است. این طرح یا کودتا، همان چیزی است که اسرائیل را در کنار کشورهای دیکتاتوری مانند مجارستان، ترکیه و لهستان قرار می دهد که عنوان می شود دموکراسی آنجا وجود دارد. روند دیکتاتوری با حذف دادستانی کل به عنوان یک نهاد مستقل آغاز می شود و با حذف آزادی بیان، رسانه و آزادی های شخصی ادامه می یابد.


 کانمن گفت: روند فرار تجار و صاحبان سرمایه اسرائیلی از رژیم اشغالگر با سرعت بالایی ادامه دارد و آنها پول خود را از بانک‌های تل‌آویو خارج و برای زندگی به دیگر نقاط جهان نقل مکان می‌کنند؛ این موضوع ضربه مهلکی به اقتصاد اسرائیل است و ارزش شِکِل (واحد پول رژیم صهیونیستی) در برابر دلار آمریکا بیش از پیش کاهش می یابد.


 سه شنبه گذشته تام لیونی، مالک بزرگترین شرکت دارای فناوری برتر در اسرائیل که دارایی شخصی اش 2 میلیارد دلار تخمین زده می شود، در مصاحبه ای اعلام کرد، پرداخت مالیات را متوقف می کند و دیگران را به این کار فراخواند. وی گفت: قصد ترک اسرائیل و بستن دفاتر شرکتم را دارم و می خواهم به یکی از کشورهای اروپایی نقل مکان کنم، زیرا وضعیت اسرائیل به هیچ وجه با ثبات نیست و انتظار می رود اقتصاد این رژیم ضربه ای دردناک و سهمگین دریافت کند.


در همین راستا 40 اقتصاددان ارشد اسرائیلی با امضای طوماری خطاب به نتانیاهو به وی نسبت به عواقب کودتای قضایی که قصد دارد در آینده با وزیر دادگستری دولتش انجام دهد، هشدار دادند.


 وب سایت خبری واللا گزارش کرد: اقتصاددانان ارشد اسرائیلی نامه هشدارآمیز نگاشته شده به وسیله مقام های قضایی و با حمایت رئیس کل بانک مرکزی اسرائیل و اریک میسکن، برنده جایزه نوبل اقتصاد را امضا کردند و نسبت به عواقب خطرناک کودتای قضایی هشدار داد که می تواند بر اقتصاد این رژیم تأثیر بگذارد و باعث فرار مغزها، کاهش جایگاه اعتباری اسرائیل و فرار سرمایه گذاران خارجی شود.

 

ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار
حسین کنعانی مقدم، کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد: / ۱ روز پیش

اقتدار دیپلماسی ایران در دفاع از ایرانیان خارج از کشور