امام علی (ع) چراغ راه بشریت-راهبرد معاصر
ابراهیم بهاری، استاد حوزه و معارف دینی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

امام علی (ع) چراغ راه بشریت

ابراهیم بهاری، استاد حوزه و معارف دینی با بیان اینکه امیرالمؤمنین آمد برای اینکه چراغ راه بشریت برای رسیدن به پروردگار عالم از راه میان‌بر و کوتاهی باشد تا انسان را به جایگاه‌های عالی نزد پروردگار عالم برساند، گفت: حضرت علی (ع) عالی اعلایی است که لطف و عنایت پروردگار متعال در حقشان کامل شده است.
ابراهیم بهاری؛ استاد حوزه و معارف دینی
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 February 04
کد خبر: ۱۷۱۵۵۹

 

علی (ع) چراغ راه بشریت برای رسیدن به مقامات عالی

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ در حالى كه دنيا را جهل و گمراهی، وحشى‏‌گرى و آدم كشى فرا گرفته بود، مردم در بى ‏سوادى و بى‏ فرهنگى به‌سر می‌بردند، با هر گونه پيشرفت و تمدن مبارزه و از يادگيرى علم و دانش جلوگيرى مى‏کردند، رسول خدا(ص) به پيامبرى مبعوث شدند، الفباى آيين اسلام را با توحيد و علم و قلم آغاز كردند و با استفاده از منبع‏ وحى‏ درهاى علوم و دانش‏ها را به روى مردم گشودند.

 

تمام علوم پيامبر خدا و ساير سفيران آسمانی همگی به مولای متقيان اميرالمؤمنين (ع) منتقل شد و او وارث علوم آسمانى است. 

 

آیات نازل شده درباره شأن و عظمت امام علی (ع) راه زندگی که منتهی به کمال می شود را در دنیای فانی به انسان های شریف نشان می دهد

حجت‌الاسلام ابراهیم بهاری، استاد حوزه و معارف دینی به مناسبت میلاد امام علی (ع) درباره فضائل و کرامات نخستین امام شیعیان به «راهبرد معاصر» گفت: وجود مبارک امیرالمؤمنین علی (ع) دارای عظمت و بسیار ستودنی است که پروردگار عالم به این ویژگی در آیات متعددی از قرآن کریم پرداخته و آن را برای جهانیان توصیف کرده است.

 


وی افزود: مسلمانان واقف اند حدود 70 آیه قرآن کریم در شأن علی بن ابی‌طالب (ع) نازل شده است. گرچه شیعیان معتقدند آیاتی که در شأن علی (ع) بر پیامبر اکرم (ص) نازل شده بیش از 300 آیه است، اما اهل سنت وجود 70 آیه قرآن که شأن نزول آن درباره امام علی (ع) است تأیید می کنند، آياتی مانند مباهله، خانواده و طهارت.


استاد حوزه و معارف دینی عنوان کرد: آیات نازل شده درباره شأن و عظمت امام علی (ع) راه زندگی که منتهی به کمال می شود را در دنیای فانی به انسان های شریف نشان می دهد. به معنای واقعی کلمه می توان گفت، علی (ع) که در عمر پربرکت خود در محضر پروردگار عالم قرار گرفتند و روح ملکوتیشان به آسمان اعلی عروج کرد، الگوی تمام عیار الهی برای زندگی انسان بودند، به همین دلیل خداوند متعال ولایت علوی و رسالت نبوی را در قرآن ارج می نهد و این ارج گذاری به تعبیر مرحوم راغب در مفردات، نعمت بزرگی است که خداوند به مسلمانان برای تعیین راه و روش زندگی عطا کرده است.


بهاری گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری در کتاب شریف «انسان 250 ساله»، ائمه اطهار برای الگودهی به زندگی بشریت آمده اند تا مردم زندگی خود را طبق روش و منش این بزرگواران اداره کنند و در زندگی دنیوی و اخروی به صلاح و کمال الهی برسند.


استاد حوزه و معارف دینی تصریح کرد: انسان هایی که از علی بن ابی‌طالب درس می گیرند، به اوج می رسند و خیر دنیا و آخرت نصیبشان می شود. پیامبر خدا درباره حضرت علی (ع) می فرمایند «قطعاً دشمن علی کافر است». ضمن اینکه بزرگان اهل سنت نیز به این موضوع اعتراف کرده‌اند که عظمت علی بن ابی‌طالب ستودنی و بی نظیر است. به تعبیر عمر، علی بن ابی‌طالب جایگاه و خصایصی دارد که پیامبر اکرم (ص) از آنها نام می برد و می‌فرماید، اگر یکی از آنها را داشتند، به تمام عالم فخر می فروختند.


 
کارشناس معارف دینی گفت: پروردگار عالم امیرالمؤمنین را ستوده‌اند؛ ضمن اینکه حضرت در خطبه سوم نهج البلاغه به این موضوع پرداختند که  «من آن کوه بلندی هستم که تمام سیل ها از دامنم سرچشمه می گیرد، یعنی سیل علوم از دامن علی (ع) به دامن تمام عوالم بشری راه می گیرد». در جای دیگری می فرمایند «آن قله بلندی هستم که پرندگان بلندپرواز به قله من راه ندارند و برای رسیدن به آن قله از نفس می افتند و توانایی رسیدن به چنین جایگاهی را ندارند». 


وی افزود: علی (ع) عالی اعلایی است که لطف و عنایت پروردگار متعال در حقشان کامل شده است. همان علی در تعبیر پیامبر (ص) است که یک ضربت شمشیرش برابر با عبادت جن و انس در تمام اعصار و قرون است. 

 


کارشناس علوم قرآنی و دینی عنوان کرد: خلوص و الگو بودن وجود مبارک حضرت علی (ع) انسان های آزادی خواه و موحد را بر آن می دارد از لحظه لحظه زندگی ایشان درس بگیرند. حاکمان عدالت علی (ع)، شجاعان شجاعت و پهلوانی مولا و مدعیان میدان نبرد باید مرد بی بدیل میدان نبرد بودن را سرمشق قرار دهند. مدعیان اطاعت و عبادت باید از نحوه عبادت و یگانه پرستی این وجود مبارک درس بگیرند و در زندگی جامه عمل بپوشانند. 



وی افزود: علی بن ابی‌طالب (ع) آمد برای اینکه چراغ راه بشریت برای رسیدن به پروردگار عالم از راه میان‌بر و کوتاهی باشد تا انسان را به جایگاه‌های عالی نزد پروردگار عالم برساند.


ارسال نظر
تحلیل های برگزیده