انگلیس:گفت‌و‌گو با طالبان راه پیش‌روی لندن است-راهبرد معاصر

انگلیس:گفت‌و‌گو با طالبان راه پیش‌روی لندن است

کاردار سفارت انگلیس در کابل همزمان با اعلام پایان مأموریت خود در افغانستان گفت:گفت‌و‌گو با طالبان راه پیش‌روی انگلیس است.
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 February 11
کد خبر: ۱۷۲۶۳۳

به گزارش راهبرد معاصر «هوگو شورتر»، کاردار سفارت انگلیس در کابل همزمان با اعلام پایان مأموریت خود در افغانستان گفت که موضع کشورش واضح است؛ این‌که پس از ۴۰ سال جنگ، خشونت بیشتر در افغانستان به نفع هیچ‌کس نیست.

وی امروز (شنبه، ۲۲ بهمن) در رشته‌توییتی نوشت که بی‌ثباتی و درگیری‌های داخلی در افغانستان، منجر به یک بحران انسانی عمیق‌تر و احیای مجدد داعش خواهد شد.

شورتر تأکید کرد که گفت‌و‌گو با طالبان راه پیش‌روی انگلیس است.

این دیپلمات انگلیسی افزود: «در سال گذشته با طالبان و جامعه‌ افغانستان تعامل داشتم. برخی با این موافق نیستند، اما بدون گفت‌وگو نمی‌توانید پس از سال‌ها درگیری پیشرفت کنید. انزوای بیشتر به مردم افغانستان کمکی نخواهد کرد.»

شورتر تصریح کرد که او در اصول و هنجارهای اساسی‌ که دولت‌ها به‌عنوان اعضای مشروع جامعه‌ بین‌المللی باید از آن پیروی کنند، پایبند بوده و همچنین در برابر نقض اصول اساسی و مشترک بین‌المللی، محکم ایستاده است.

وی در ادامه به منع آموزش و کار دختران و زنان در افغانستان اشاره کرد و گفت که این ممنوعیت آزادی‌‌های اساسی افغان‌ها را تضعیف می‌کند و برای رشد و ثبات بلندمدت افغانستان مضر است.

شورتر خاطرنشان کرد احترام به حقوق زنان یک دیدگاه «غربی» نیست، بلکه هنجارهای بین‌المللی است.

وی همچنین گفت: «با نگاه به آینده، باید از گذشته درس بگیریم. این به این معناست که گفت‌وگو را باز نگه‌داریم و در عین حال براصول خود مصمم بمانیم. این به معنای درک این است که ثبات برای افغانستان به مشارکت همه‌ گروه‌ها در جامعه بستگی دارد.»

شورتر در بخشی از اظهارات خود تاکید کرد که انگلیس و افغانستان، «خوب یا بد» تاریخ مشترک طولانی دارند و این بدان معنا است که مردم دو کشور پیوندی واقعی دارند.

سفیر انگلیس افزود که تعهد کشورش برای تلاش در جهت آینده‌ با ثبات و مرفه برای افغانستان ثابت است.

وی خاطرنشان کرد که اولویت انگلیس حمایت از نجات جان ۲۸ میلیون افغان نیازمند بوده و این کشور از آوریل ۲۰۲۱ بیش از ۶۰۰ میلیون دلار به افغانستان کمک نموده است./فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده