کاهش بهای نفت در بازار جهانی-راهبرد معاصر

کاهش بهای نفت در بازار جهانی

افزایش نگرانی‌ها درباره اطلاعات منتشر شده پیرامون نرخ تورم در آمریکا باعث تحت تاثیر قرار گرفتن درخواست‌های کوتاه مدت برای نفت در بازار انرژی شده و همین موضوع کاهش بهای طلای سیاه در معاملات امروز بازار را به همراه داشت.
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۰ - ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 February 13
کد خبر: ۱۷۳۰۱۲

به گزارش راهبرد معاصر از خبرگزاری رویترز، بهای نفت برنت دریای شمال با ۳۰ سنت کاهش، به ۸۹ دلار و ۹ سنت در هر بشکه رسید. نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز با ۲۸ سنت کاهش، ۷۹ دلار و ۴۴ سنت در هر بشکه داد و ستد شد.

فیونا سینکوتا، تحلیلگر بازار انرژی درباره روند نزولی بهای نفت در بازار می‌گوید: بهای نفت پس از آن روند نزولی به خود گرفت که گزارش‌ها درباره اقتصاد آمریکا و نرخ تورم در این کشور باعث نگرانی درباره میزان تقاضا برای طلای سیاه در آینده شد. این موضوع همچنین بر رشد اقتصاد جهانی نیز تاثیر می‌گذارد.

فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) برای مقابله با افزایش لجام گسیخته تورم در این کشور بار دیگر نرخ بهره را افزایش داد. این مسئله می‌تواند باعث کند شدن رشد اقتصاد جهانی و در نتیجه کاهش تقاضا برای نفت خام شود.

همچنین روند عرضه نفت خام به بازار اندکی بهبود یافته است. پس از زلزله مهیب ترکیه، پایانه صادراتی جیحون این کشور که نفت جمهوری آذربایجان و عراق (معادل یک میلیون بشکه در روز) را به خارج صادر می‌کرد، تعطیل شد. با این حال، امروز خبر‌هایی درباره از سرگیری صادرات از این پایانه در رسانه‌ها منتشر شده است.

از سوی دیگر، روسیه اعلام کرده است در مقابل تعیین سقف قیمت از سوی کشور‌های غربی، از ماه مارس (ماه بعدی میلادی) روزانه ۵۰۰ هزار بشکه معادل ۵ درصد عرضه خود به بازار را کاهش خواهد داد؛ خبری که می‌تواند باعث افزایش بهای نفت در بلندمدت شود./باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده