4 عامل پشتیبانی مردم از انقلاب و حضور باشکوه در 22 بهمن-راهبرد معاصر
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

4 عامل پشتیبانی مردم از انقلاب و حضور باشکوه در 22 بهمن

حضور با بصیرت مردم در راهپیمایی 22 بهمن و پشتیبانی از انقلاب اسلامی دلایل متعددی دارد و بیانگر این واقعیت است که دشمنان هرگاه دشمنی خود را نمایان‌تر کنند، واکنش و حضور مردم تصاعدی افزایش می‌یابد. این همان اصلی است که دشمنان ایران در محاسبات خود نسبت به مردم در 44 سال گذشته فراموش کرده‌اند و بارها با حضور اعجاب‌انگیز مردم در صحنه بهت‌زده شده‌اند.
مرتضی عسگری؛ کارشناس مسائل سیاسی
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۸ - ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - 2023 February 14
کد خبر: ۱۷۳۰۲۷

4 عامل پشتیبانی مردم از انقلاب و حضور باشکوه در 22 بهمن

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ راهپیمایی سراسری 22 بهمن سال جاری در حالی برگزار شد که تصاویر و ویدئوهای منتشرشده و نیز نظر کارشناسان و ناظران سیاسی داخلی و خارجی نشان می دهد حضور کمی و کیفی مردم در این جشن ملی یکی از کم‌نظیرترین راهپیمایی‌های دهه اخیر را رقم زد.


برخی معتقدند جمعیتی که در راهپیمایی 22 بهمن شرکت کردند دست کم 1.5 برابر سال قبل و سال‌های قبل‌تر بود؛ جمعیتی پرنشاطی که حضور چشمگیر جوانان بخش کثیری از آن را تشکیل می‌داد. نکته دیگری که مورد توجه رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفت، حضور قابل‌ توجه زنان و دختران در سنین، دیدگاه‌ها و ایده‌های فکری مختلف در راهپیمایی بود. علاوه بر جنبه کمی، حضور چندساعته مردم در خیابان‌ها برای اعلام دفاع از نظام سیاسی خود با وجود گلایه‌هایی در زمینه اقتصادی و معیشتی، نشان بالا بودن شاخص کیفی این راهپیمایی نسبت به موارد مشابه آن در سال‌های اولیه پیروزی انقلاب دارد.

پذیرش نظام جمهوری اسلامی با ساختارها و قانون اساسی که به‌عنوان میثاق ملی به شمار می‌رود از پیام‌های دیگر حضور میلیونی مردم بود


ظهور و بروز بلوغ سیاسی مردم و حضور کم‌نظیر در راهپیمایی 22 بهمن موجب شد جدای از رسانه‌های معاند که در زمان برگزاری راهپیمایی تقریباً همه آنها مجبور به سکوت شده بودند و تا ساعت‌ها بعد از پایان راهپیمایی سردرگم به نظر می‌آمدند، بسیاری از فعالان سیاسی و رسانه‌های داخلی و خارجی تحلیل‌های متفاوتی از علت این حماسه مردمی ارائه دهند که می‌توان به‌طور خلاصه چند مورد بیان کرد؛

 

  1.  حضور گسترده مردم در راهپیمایی را باید همچون سال‌های اخیر برگی دیگر از پایبندی مردم به آرمان‌های حضرت امام خمینی (ره) و ارزش‌های مترقی  انقلاب اسلامی و نیز تجدید بیعت با رهبر معظم انقلاب، امام خامنه ای (حفظه الله) دانست. حضور گسترده مردم در دفاع از آرمان‌های انقلاب در واقع خط بطلانی بر محور القایی جریان‌های معاند خارجی و برخی چهره‌های ورشکسته سیاسی بود که در هفته‌ها و ماه‌های اخیر تلاش کردند با طرح ادعای وجود شکاف میان مردم – حاکمیت و تزریق ناامیدی به جامعه، آینده‌ای مبهم و تیره و تاری از ایران اسلامی ترسیم کنند.
    در این میان برخی جریان‌های سیاسی داخلی نیز با دستاویز قرار دادن اغتشاشات اخیر و برای تحقق اهداف سیاسی و جناحی خود، ادعای «تضعیف جمهوریت نظام» را طرح و  تکرار می‌کردند که سیل خروشان جمعیت در راهپیمایی 22 بهمن که درواقع ظهور و بروز «مشروعیت مردمی» نظام جمهوری اسلامی بود، این بهانه غرب‌گرایان داخلی را نیز به حاشیه برد. پذیرش نظام جمهوری اسلامی با ساختارها و قانون اساسی که به‌عنوان میثاق ملی به شمار می‌رود از پیام‌های دیگر حضور میلیونی مردم بود.
  2. بدون تردید یکی از علل افزایش محسوس حضور مردمی در راهپیمایی 22 بهمن، حوادث و اتفاقات چند ماه اخیر کشور بود. مردم ایران بار دیگر با دشمن‌شناسی و زمان‌شناسی خود، جنگ ترکیبی دشمنان خارجی و دنبال‌روهای آنها را خنثی کردند. حضور با بصیرت مردم بیانگر این واقعیت است که دشمنان انقلاب هرگاه دشمنی خود را همانند اغتشاشات اخیر نمایان‌تر ‌کنند، واکنش و حضور مردم تصاعدی افزایش می‌یابد.
    این همان اصلی است که دشمنان ایران اسلامی در محاسبات خود نسبت به مردم ایران در 44 سال گذشته  از آن غافل شدند و بارها با حضور اعجاب‌انگیز مردم در صحنه بهت زده شده‌اند. مردم در راهپیمایی اخیر علاوه بر نمایش وحدت و انسجام همه اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی و قومی، حامل این پیام مهم بودند که با وجود برخی مشکلات داخلی در زمینه های اقتصادی و معیشتی، نسبتی با اقلیت اغتشاشگر ندارند و معتقد به این هستند باید مشکلات کشور را در داخل کشور حل کنند.
  3. بسیاری معتقدند حضور انبوه مردم در راهپیمایی 22 بهمن بیانگر این واقعیت است که با وجود عملیات روانی و سیاه نمایی گسترده جریان معاند و برخی جریان‌های سیاسی داخلی، مردم به بهبود شرایط اقتصادی کشور به‌واسطه عزم دولت سیزدهم بسیار امیدوارند.
    به‌عبارت‌دیگر جامعه به دولتمردان انقلابی خود اعتماد دارند و نسبت به توانایی این دولت در ترمیم شرایط اقتصادی و معیشتی که بسیاری از آن میراث دولت قبل است، امید بسته‌اند. اعتماد و امیدی که بدون شک می‌تواند برای دولت نیز پشتوانه قوی در راستای حل مشکلات کشور به شمار رود.
  4. در 44 سال گذشته حضور مردم در صحنه‌های مختلف دفاع از انقلاب، علاوه بر تقویت اقتدار و وحدت ملی، موجب «تولید قدرت» برای جمهوری اسلامی در عرصه‌های بین‌المللی شده است. بر همین اساس برخی ناظران سیاسی معتقدند مقام های آمریکا و برخی کشورهای اروپایی که همزمان با اغتشاشات اخیر در ایران به‌صراحت اعلام کرده بودند در زمینه مذاکرات بازگشت آمریکا به برجام منتظر نتیجه حوادث داخل ایران خواهند ماند، حضور گسترده مردم در پشتیبانی از انقلاب اسلامی احتمال بازگشت آمریکا و کشورهای اروپایی را به‌پای میز مذاکره افزایش داده است.
    بازگشت آنها بعد از شکست پروژه صهیونیست‌ها و متحدان غربی – عربی شان در ایجاد اغتشاشات و ناامنی در ایران از موضع ضعف خواهد بود و جمهوری اسلامی به‌واسطه پشتیبانی میلیونی مردم در میز مذاکرات دست بالا را خواهد داشت. بر همین اساس برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی معتقدند زمان آن رسیده است دنیای غرب از خام شدن مجدد به دست برخی مشاوران ایرانی خائن عبرت بگیرد. 
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده