آدرس‌های غلط غرب از جنگ اوکراین-راهبرد معاصر
یادداشت اختصاصی حنیف غفاری، کارشناس مسائل بین‌الملل؛

آدرس‌های غلط غرب از جنگ اوکراین

بدون شک تنها راه جلوگیری از تشدید بحران‌های ناشی از امنیت غذایی در دنیا پایان دادن به جنگ اوکراین به‌وسیله راهکارهای دیپلماتیک و چینش میز مذاکرات میان کی یف و مسکوست؛ موضوعی که ناتو از تحقق آن جلوگیری می‌کند و حتی جلوی تحقق ابتکار عمل بازیگرانی مانند چین و برزیل را نیز در این مسیر مسدود کرده است.
حنیف غفاری؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۳ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 01
کد خبر: ۱۸۱۵۳۴

آدرس‌های غلط غرب از جنگ اوکراین

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ این روزها سران ناتو در حال مخابره آدرس ها و نشانه های غلطی در توصیف و تحلیل جنگ اوکراین هستند. نقطه آشکارساز این روند، برگزاری نشست اخیر «گروه هفت» در ژاپن و بیانیه هدفمند آنها بود. به تازگی وزیران کشاورزی هفت کشور صنعتی جهان (گروه هفت) نیز  در بیانیه ای  خواستار گسترش محموله‌های غلات اوکراینی از کریدور دریای سیاه شدند، زیرا محدوده دریای سیاه با توافق طرفین منازعه (روسیه و اوکراین) از درگیری ها مستثنی شده است.


مقام های هفت کشور صنعتی دنیا (که 6 کشور آن عضو ناتو هستند) نگرانی شدید خود را مبنی بر تأثیر مخرب جنگ اوکراین بر امنیت غذایی جهان ابراز کردند، بدون آنکه از نقش ویژه ناتو در خلق این بحران (به واسطه اصرار بر گسترش پیمان آتلانتیک شمالی به شرق) سخنی به میان آورند.

مواضع و بیانیه های گروه هفت در حمایت از جنگ اوکراین و ابراز نگرانی هم زمان آنها نسبت به حفظ امنیت انتقال محصولات کشاورزی اوکراین از کریدور دریای سیاه، در تعارض مطلق با یکدیگر قرار دارد


یکی از موضوعاتی که در برهه زمانی کنونی مورد توجه بسیاری از مخاطبان بین المللی جنگ اوکراین قرار گرفته، تمدید آتش بس در دریای سیاه با هدف انتقال غلات اوکراین به خارج از این کشور است. گرچه روسیه تاکنون با آتش بس در این منطقه با هدف ایجاد کریدوری امن برای انتقال محصولات کشاورزی و ارتقای امنیت غذایی دنیا در دوران جنگ موافقت کرده است، اما قطعاً رویکرد سلبی و مداخله گرایانه ناتو به احتمال تمدید نشدن آتش بس منجر شده است.


به عبارت بهتر، ناتو با سیاست های خطرناک ماه های اخیر خود در جنگ اوکراین، امنیت غذایی نظام بین الملل را نیز مخدوش کرده است. مقام های کاخ کرملین اعلام کرده اند، در شرایطی که دخالت ناتو در میدان نبرد ادامه دارد و تحریم های ضد روسی نیز در حوزه های گوناگون ازجمله انرژی پابرجاست، بادرخواست سازمان ملل متحد برای مستثنی قرار گرفتن دریای سیاه (کریدور انتقال غلات اوکراینی) به خارج از این کشور موافقت نخواهد کرد.


واقعیت این است، مواضع و بیانیه های گروه هفت در حمایت از جنگ اوکراین و ابراز نگرانی هم زمان آنها نسبت به حفظ امنیت انتقال محصولات کشاورزی اوکراین از کریدور دریای سیاه، در تعارض مطلق با یکدیگر قرار دارد. افزایش مداخله گرایی ناتو در جنگ اوکراین مقدمه ای برای کاهش امنیت غذایی در دنیاست.


بدیهی است مقام های ناتو نمی توانند اقدامات احتمالی روسیه را در پایان دادن به آتش بس در دریای سیاه از جنس «کنش اولیه» در معادلات نبرد تلقی کنند، زیرا این رفتار واکنشی نسبت به راهبرد پیچیده سازی معادلات نبرد در اوکراین از سوی ناتوست.

مقام های ناتو نمی توانند اقدامات احتمالی روسیه را در پایان دادن به آتش بس در دریای سیاه از جنس «کنش اولیه» در معادلات نبرد تلقی کنند


بدون شک تنها راه جلوگیری از تشدید بحران های ناشی از امنیت غذایی در دنیا پایان دادن به جنگ اوکراین به وسیله راهکارهای دیپلماتیک و چینش میز مذاکرات میان کی یف و مسکوست؛ موضوعی که ناتو از تحقق آن جلوگیری می کند و حتی جلوی تحقق ابتکار عمل بازیگرانی مانند چین و برزیل را نیز در این مسیر مسدود کرده است.


برنده این بازی اوکراین و غرب نخواهند بود. خلق کریدورهای فوری برای انتقال محصولات کشاورزی دو طرف درگیر در جنگ قطعاً راهکار قابل اتکا و دائمی برای حفظ امنیت غذایی دنیا به شمار نمی رود؛ موضوعی که آمریکا و اتحادیه اروپا عامدانه چشمان خود را بر روی آن بسته اند.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده