موافقت مشروط روسیه با تمدید صادرات غلات از دریای سیاه-راهبرد معاصر

موافقت مشروط روسیه با تمدید صادرات غلات از دریای سیاه

طرف روس در مذاکرات صادرات غلات از دریای سیاه، امضای این توافق را به دادن تضمین‌های لازم برای اجرای آن از سوی طرف مقابل منوط کرد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۸ - ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 12
کد خبر: ۱۸۳۶۵۹

به گزارش راهبرد معاصر از خبرگزاری تاس، سرگئی ورشینین معاون وزیر خارجه روسیه در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرد درصورت دریافت نکردن ضمانت های لازم برای تحقق خواسته های روسیه تا ۱۸ ماه می(۲۸ اردیبهشت)، توافق را لغو خواهد کرد.

وجود امکان صادرات غلات و کود روسیه و وصل شدن بانک کشاورزی این کشور به سوئیفت از جمله خواسته های مسکو از طرف های مقابل است.

یک منبع آگاه نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی تاس اعلام کرد: توافق صادرات غلات از دریای سیاه، در یک یا دو روز آینده، برای ۲ ماه دیگر تمدید می شود.

این مقام آگاه با اشاره به اتمام توافق قبلی درمورد صادرات غلات از دریای سیاه در تاریخ ۱۸ ماه می، احتمال داد که مثل همیشه رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه بعد از گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین همتای روس خود، این توافق را اعلام کند.

وی تصریح کرد: ممکن است این آخرین تمدید توافق صادرات غلات از سوی روسیه باشد.

این مقام روس، هدف کرملین از موافقت با تمدید توافق صادرات غلات از دریای سیاه را امید به تحقق تعهدات طرف مقابل در توافقنامه ۲۲ جولای سال گذشته اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، وزارت دفاع ترکیه روز پنجشنبه با انتشار بیانیه ای از تمدید قرارداد فروش و انتقال غلات اوکراین و روسیه و ادامه فعالیت کریدور غلات خبر داده بود.

مذاکرات معاونان وزرای دفاع سه کشور روسیه، ترکیه و اوکراین و مقام های سازمان ملل درخصوص فعالیت کریدور غلات از روز گذشته (چهارشنبه) در شهر استانبول آغاز شده است.

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که در پی مذاکره سازنده دو روز اخیر و دیدارهای دوجانبه و چندجانبه با اوکراین، روسیه و سازمان ملل متحد، طرفین توافق کردند که تلاش‌ها برای فعالیت موثر «کریدور غلات» به میزبانی ترکیه و در سطح فنی در قالب چهارجانبه ادامه یابد.

پس از آغاز درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین و توقف صادرات غلات اوکراین و کمبود برخی محصولات غذایی در بازارهای جهانی به خصوص بروز مشکل در تامین امنیت غذایی در برخی نقاط جهان، تابستان سال گذشته با ابتکار ترکیه یک «مرکز هماهنگی مشترک» با مشارکت سازمان ملل با هدف انتقال ایمن غلات تولید اوکراین در استانبول ایجاد شد.

این توافق که در نتیجه تلاش‌ها برای جلوگیری از بحران غذایی در سراسر جهان حاصل شد، شامل خروج کشتی‌ها از بنادر اوکراین و نیز ارسال غلات به بنادر اوکراین توسط کشتی‌های تحت کنترل این مرکز فعال در ترکیه بوده و تاکنون به اجرا درآمده است.

۴۰ درصد غلات عبوری از این کریدور به اروپا، ۳۰ درصد به آسیا، ۱۳ درصد به ترکیه، ۱۲ درصد به آفریقا و پنج درصد هم به غرب آسیا منتقل می شود. آخرین بار این معاهده به مدت ۲ ماه و تا ۱۸ ماه مِی(پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) تمدید شد.

مسکو پیشتر اعلام کرده بود که تنها در صورتی با تمدید این معاهده موافقت خواهد کرد که محدودیت‌های مربوط به صادرات محصولات این کشور نیز برداشته شود. مقام‌های روسیه می‌گویند که، هرچند غرب از صادرات این کشور از طریق دریای سیاه به طور مستقیم جلوگیری نمی‌کند ولی تحریم‌های مربوط به بیمه و مسائل مالی پرداختی موجب کند شدن صادرات کود و غلات روسیه شده است./ایرنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده