بهره برداری آمریکا از نبرد ژنرال‌ها در سودان-راهبرد معاصر

بهره برداری آمریکا از نبرد ژنرال‌ها در سودان

کارشناسان معتقدند که شرکت روسی واگنر، تنگه باب المندب، مبارزه با تروریسم و ائتلاف‌های جدید از جمله عواملی هستند که آمریکا را به شدت درگیر پرونده نبرد میان ارتش و نیروهای واکنش سریع سودان می‌کند.
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۹ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 01
کد خبر: ۱۸۲۰۰۳

به گزارش راهبرد معاصر، یک عضو حزب دموکرات آمریکا با اشاره به درگیری ارتش سودان با نیروهای واکنش سریع این کشور گفت: اکنون فرصت بسیار مناسبی در اختیار آمریکا قرار گرفته تا در ائتلاف‌های قدیمی خود با کشورهای آفریقایی بازنگری کند.

 

وی افزود: طی سال‌های اخیر روسیه و چین نفوذ خود را در آفریقا گسترش داده‌اند لذا به نظر می‌رسد ائتلاف آمریکا با کشورهای این قاره ضعیف شده و این در حالی است که واشنگتن طی سال‌های اخیر حضور چندانی در آفریقا نداشته است.

 

شرکت « واگنر»

« مهدی عفیفی» عضو حزب دموکرات آمریکا که به رئیس جمهور این کشور نزدیک است درباره رویکرد جدید واشنگتن در قبال سودان به خبرنگار شبکه « اسکای نیوز عربی » گفت: واگنر یک شرکت روسی است که در زمینه آموزش نظامی و اعزام مزدور به میدان های نبرد فعال است. از سال 2014 که این شرکت تاسیس شده تاکنون قرار دادهایی تحت عنوان « مبارزه با ترویسم و حمایت از ثبات » با دولت‌های غرب آسیا، آمریکای لاتین و آفریقا امضاء کرده‌ است.

 

آمریکا و اتحادیه اروپا مسکو را متهم می‌کنند که از شرکت واگنر به عنوان ابزاری برای دخالت و نفوذ در کشورهای مزبور استفاده می‌کند تا از آنها بهره برداری اقتصادی کند.

 

پایگاه دریایی

دکتر« کمال زغول» کارشناس امور آمریکا با اشاره به محاسبات واشنگتن درباره پیامدهای جنگ داخلی سودان بر نفوذ چین و ایران در دریای سرخ و تنگه باب المندب گفت: این دریا بخشی از یک طرح نظارتی برای جلوگیری از تاثیرگذاری روسیه و چین بر قاره آفریقاست.

 

وی تصریح کرد: اکنون فرصتی برای افزایش حضور دیپلماتیک آمریکا در منطقه به وجود آمده‌است و در صورتی که درگیری‌های داخلی سودان ایجاب کند می تواند به حضور نظامی واشنگتن در دریای سرخ منجر شود آنهم با ایجاد یک پایگاه دریایی.

 

زغول، حضور ناو هواپیمابر و سایر شناورهای آمریکایی در سواحل بورتسودان ( بندری متعلق به سودان در ساحل دریای سرخ ) را مقدمه ای برای ایجاد پایگاه دریایی آمریکایی در این منطقه دانست و گفت: این پایگاه می‎تواند متحرک باشد و با پایگاه نظامی آمریکا در جیبوتی که مقابل سومالی است به تبادل اطلاعات امنیتی اقدام کند. این اقدام سبب افزایش نظارت بر تنگه باب المندب و مهار بیشتر گروه تروریستی الشباب سومالی می‌شود.

 

ائتلاف‌ جدید

این کارشناس امور آمریکا با اشاره به افزایش حضور روسیه و چین در آفریقا گفت: در سایه این نفوذ ممکن است آمریکا در روابط قدیمی خود با کشورهای آفریقایی بازنگری و ائتلاف و مناسبات جدیدی با آنها برقرار کند.

 

وی گفت: ما می‌دانیم که فرانسه منافعش در قاره آفریقا با کاهش نیروهای آمریکایی در زمان ریاست جمهوری ترامپ تحت تاثیر قرار گرفت. در صورتی که نظامیان آمریکایی به منطقه بازگردند این فرصت در اختیار فرانسه قرار داده می‌شود تا نظامیان خود را در کشورهای ساحل عاجل ( جنوب صحرای بزرگ آفریقا ) تقویت کند.

 

به دنبال اعتراض مردم و دولت‌های مالی و بورکینافاسوا فرانسه نظامیان و مستشاران خود را از این دو کشور بیرون کشید.

 

زغول پیش بینی کرد: بر اساس این رویکرد، طرفی که در جنگ داخلی سودان پیروز شود، کاملا متحد آمریکا و به دور از روسیه و چین خواهد بود. همچنین فشارهایی انبوه اقتصادی و دیپلماتیکی که واشنگتن به کشورهای آفریقایی وارد می‌کند، سبب می‌شود بیشتر آنها به ائتلاف با آمریکا اقدام و از مواضع فرانسه حمایت کنند.

 

وی با بیان اینکه آمریکا از وحدت ارضی سودان حمایت می‌کند، اظهار داشت: سودان تجزیه شده و منافع آمریکا را تامین نمی ‌کند اما واشنگتن می‌خواهد پیش از هرگونه راه حلی برای پایان دادن به نبرد داخلی سودان از این موقعیت استفاده کند./ تسنیم

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده