توانایی ایران برای تأمین بخش عمده نیاز پاکستان به انرژی-راهبرد معاصر
محمدرضا منافی، کارشناس مسائل پاکستان در گفت‌و‌گو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

توانایی ایران برای تأمین بخش عمده نیاز پاکستان به انرژی

محمدرضا منافی، کارشناس مسائل پاکستان با بیان اینکه ایران و پاکستان ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری زیادی دارند، گفت: ایران به‌عنوان یکی از قطب‌های انرژی منطقه و جهان، کشوری نفت‌خیز و صاحب دومین ذخایر گازی جهان، دارای قابلیت‌های زیاد در تولید برق است که می‌تواند بخش قابل‌توجهی از نیازهای پاکستان را به انرژی تأمین کند، زیرا این کشور به‌شدت با کمبود انرژی به‌ویژه در زمینه گاز و برق مواجه است.
محمدرضا منافی؛ کارشناس مسائل پاکستان
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۲ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 May 22
کد خبر: ۱۸۵۰۱۶

توانایی ایران برای تأمین بخش عمده نیاز پاکستان به انرژی

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ پنجشنبه گذشته با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان و شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان پست و خط جدید تبادل انرژی برق میان دو کشور (پلان به جیوانی) افتتاح شد. رئیس جمهور کشورمان همچنین در سفر به استان سیستان و بلوچستان با حضور در منطقه مرزی پیشین -مند اقدام به افتتاح بازارچه مرزی ایران و پاکستان کرد و ۱۳ پروژه صنعت برق استان سیستان و بلوچستان به صورت همزمان در این استان افتتاح شد.


حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در این باره در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: با حضور شهباز شریف و آیت الله رئیسی و جمعی از مقام های‌ عالی دو ‌کشور، بازارچه مشترک مرزی پیشین-مند و خط تبادل برق‌رسانی افتتاح شد.


وی با بیان اینکه توسعه هر چه بیشتر سیستان‌ و بلوچستان و مناطق همجوار در پاکستان، به نفع دو‌ ملت است، افزود: پروژه‌های مرزی مشترک بیشتر در دستورکار است.

پاکستان با جمعیت ۲۲۰ میلیون نفری و ایران  با جمعیت بیش از ۸۰ میلیون نفری که در مجموع بیش از ۳۰۰ میلیون نفر را در خود جای داده اند، ظرفیت های بسیار زیادی برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری دارند


محمدرضا منافی، کارشناس مسائل پاکستان درباره مزیت های رابطه ایران وپاکستان واهمیت استفاده از ظرفیت های فی مابین برای همکاری های گسترده دوجانبه به «راهبرد معاصر» گفت: دو کشور همسایه جمهوری اسلامی ایران و پاکستان از دیرباز تاکنون روابط دیرینه و گسترده ای در بخش های مختلف داشته اند، گرچه هر از چند گاهی به دلیل برخی معضلات مرزی فراز و فرودهایی میان دو کشور ایجاد شد، اما روابط دوستانه و بر مبنای احترام متقابل همواره برقرار بوده است.


وی افزود: صرف نظر از اینکه چه دولت ها، گروه ها و احزابی در پاکستان یا ایران در رأس قدرت بوده اند، همیشه روابط خوب و برادرانه ای میان دو کشور برقرار بوده است.


کارشناس مسائل پاکستان درباره ظرفیت های همکاری دو کشور عنوان کرد: پاکستان با جمعیت ۲۲۰ میلیون نفری و ایران  با جمعیت بیش از ۸۰ میلیون نفری که در مجموع بیش از ۳۰۰ میلیون نفر را در خود جای داده اند، ظرفیت های بسیار زیادی برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری دارند.


منافی گفت: جمعیت ۳۰۰ میلیون نفری دو کشور ظرفیت عظیمی برای گسترش مراودات تجاری و بازرگانی به شمار می رود. با توجه به اینکه ایران و پاکستان ظرفیت های اقتصادی و تجاری ای دارند که می تواند مکمل هم باشد، امکان شکل گیری روابط تجاری، اقتصادی، تأمین حوزه غذایی و انرژی وجود دارد.


وی تصریح کرد: ایران در حوزه های یاد شده به ویژه انرژی می تواند بخش قابل توجهی از نیازهای پاکستان و اسلام آباد نیز در حوزه های مختلف می تواند نیازهای تهران را تأمین کند. به عنوان نمونه، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از قطب های انرژی منطقه و جهان، کشوری نفت خیز و صاحب دومین ذخایر گازی جهان، دارای قابلیت های زیاد در تولید برق می تواند بخش قابل توجهی از نیازهای پاکستان را به انرژی تأمین کند، زیرا این کشور به شدت با کمبود انرژی به ویژه در زمینه گاز و برق مواجه است و در چند سال گذشته قطعی گسترده گاز در پاکستان مشکلات متعددی برای صنایع این کشور ایجاد کرده است.


منافی با بیان اینکه مردم پاکستان به دلیل کمبود انرژی سوخت کافی برای گرم کردن منازل خود ندارند و اسلام آباد مجبور به تهیه انرژی با قیمت های گزاف است، عنوان کرد: ایران به عنوان کشور همسایه کوتاه ترین، اقتصادی و به صرفه ترین مسیر و برای تأمین انرژی پاکستان به شمار می رود. اسلام آباد از قابلیت های خوبی در زمینه تولید محصولات کشاورزی، محصولات دامی، صنایع چرم، صنایع پزشکی و ورزشی برخوردار است، لذا واردات این کالاها از پاکستان از جهاتی به نفع ماست تا از کشورهای فرامنطقه ای وارد شود.

مردم پاکستان به دلیل کمبود انرژی سوخت کافی برای گرم کردن منازل خود ندارند و اسلام آباد مجبور به تهیه انرژی با قیمت های گزاف است


کارشناس مسائل پاکستان درباره اهمیت راهبردی بازارچه های مرزی گفت: تأسیس بازارچه های مرزی میان ایران و پاکستان تحول خوبی به نفع مرزنشینان رقم زده است. دیدار آیت الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان با مرزنشینان و تأکید بر رونق گرفتن بازارچه های مرزی و دیدار شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان از بازارچه های مرزی نشان می دهد وجود این نوع بازارچه ها به نفع دو کشور است. بازارچه های مرزی به ارتقای امنیت و ثبات بیشتر مرزهای دو کشور کمک می کنند.


وی تأکید کرد: بازارچه های مرزی می توانند به جلوگیری از پدیده قاچاق در مرزهای دو کشور بسیار کمک کنند، به ویژه اینکه وجود بازارچه‌های مرزی می تواند به کنترل قاچاق کمک کند و مانع از قاچاق انرژی به پاکستان شود.


منافی گفت: وجود بازارچه‌های مرزی نقش قابل توجهی در افزایش مبادلات تجاری دو کشور در زمینه‌های گوناگون دارد. با توجه به اینکه ساکنان مناطق مرزی ایران و پاکستان تقریباً از قشر محروم دو کشور هستند، با رونق  گرفتن بازارچه‌های مرزی تا حد زیادی از محرومیت خارج می شوند.


وی معتقد است: هرگاه روابط اقتصادی و تجاری میان کشورها تقویت شود، باعث ایجاد امنیت و ثبات در روابط دو طرف می شود و به تقویت روابط دوستانه بیش از پیش کمک می کند، به همین دلیل است همواره تقویت مناسبات اقتصادی و تجاری میان کشورها زمینه ساز روابط دوستانه است.


کارشناس مسائل پاکستان تصریح کرد: تقویت روابط تجاری میان کشورها به ویژه همسایگان ازجمله پاکستان، به کاهش نقاط ضعف درروابط فی مابین منجر می شود، به طوری که در آینده ای نه چندان دور شاهد استحکام روابط و به تبع آن تقویت همکاری در زمینه های مختلف میان دو کشور خواهیم بود.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار