اکران «درب» در سینما‌های فرانسه-راهبرد معاصر

اکران «درب» در سینما‌های فرانسه

فیلم سینمایی «دِرب» به کارگردانی هادی محقق از سوم خرداد در سینما‌های فرانسه اکران عمومی می‌شود.
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۲ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 May 23
کد خبر: ۱۸۵۸۹۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ فیلم «درب» جدیدترین ساخته هادی محقق به تهیه‌کنندگی رضا محقق پس از حضور موفق در فستیوال‌های جهانی، اکران خود را از سوم خرداد در بیش از ۶۰ شهر فرانسه آغاز می‌کند.

فیلم «دِرب» در اولین حضور جهانی خود، بیست‌و‌هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان را افتتاح کرد و توانست برنده جایزه اصلی بخش رقابتی جی‌سئوک جشنواره شود. این فیلم در دومین حضور جهانی خود در نهمین دوره جشنواره فیلم کاتولیک (کاف) که ماه اکتبر در شهر سئول کره جنوبی برگزار شد، نیز حضور داشت. چهل و چهارمین جشنواره بین المللی سه قاره نانت فرانسه سومین حضور جهانی این فیلم بود که برنده جایزه بالون نقره‌ای فستیوال شد.

فیلم سینمایی «دِرب» در بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر نیز حضور داشت و موفق به دریافت دیپلم افتخار جایزه ویژه هیأت داوران شد. این فیلم همچنین نظر مثبت منتقدان ایرانی را به خود جلب کرده است.

«دِرب» روایتگر مامور اداره برقی است که قرار است برق خانه‌ای تَک و دورافتاده را وصل کند.

سید رضا محقق تهیه‌کننده فیلم سینمایی «دِرب» در زمان حضور این اثر به کارگردانی هادی محقق در بخش مسابقه چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: «ما فیلم «دِرب» را با نگاهی که در آثار قبلی‌مان به سینما داشتیم، ساختیم و امیدواریم دوست‌داران سینما و کسانی که سینمای واقعی را دوست دارند با آن ارتباط برقرار کنند. همچنین امیدوارم این اثر در جشنواره فیلم فجر و جشنواره‌های دیگر موفقیت‌هایی را کسب کند چراکه رسالت اصلی فیلم همین است.»

او با اشاره به اینکه وقتی کسی درباره سینما حرف می‌زند باید تعریف خود را از سینما بیان کند، گفت: «اگر تعریف ما از سینما، سینمای بدنه و گیشه باشد یعنی از فیلم‌هایی حرف می‌زنیم که مخاطبان عام سینما آن را می‌پسندند و دنبال می‌کنند، اما رسالت اصلی فیلم «دِرب» بار معنوی فیلم و نگاهی‌ست که به اسم سینما دنبال می‌کند، اما هم می‌تواند برای مخاطب خاص و هم مخاطب عام جذاب باشد.»

تهیه‌کننده «دِرب» ادامه داد: «اگر از این نوع سینما یعنی سینمای هنری استقبال شود، بسیار خوب است و اگر هم نشود باز هم سینما رسالت خود را ادامه خواهد داد.»

رضا صائمی منتقد سینما در رابطه با این فیلم گفته است: «درب به کارگردانی هادی محقق از جنس فیلم‌های هنر و تجربه بود. درب فیلمی متاثر از سینمای سهراب شهید ثالث و عباس کیارستمی. پلان‌های طولانی و ریتم کند آن قطعا برای مخاطب جشنواره ملال انگیز است، اما بسیاری از مفاهیم فیلم در همین ملال قابل کشف است. در تجربه درونی مخاطب با فضای فیلم و آدمهایش. قصه کم رمق است و مصالح داستانی کم دارد، اما مخاطب را با خود به جهانی می‌برد به یک سفر درونی تا او را با وجوه فراموش شده انسان و انسانیت در عصر پرهیاهوی مدرن مواجه کند. در واقع درب دعوت به مهربانی است.»

هادی محقق، محمد اقبالی و … از جمله بازیگران این اثر هستند و پخش بین‌المللی آن برعهده علی قاسمی است. «درب» محصول سی‌تلکام است.

کارگردان فیلم سینمایی «درب» هم در رابطه با بازیگر یان فیلم گفته است: «استفاده نکردن از بازیگران چهره، ارتباطی با مناسبات مالی نداشت. به سراغ نابازیگر رفتیم تا حس همذات‌پنداری و باورپذیری کاهش نیابد.»

عوامل «دِرب» عبارتند از نویسنده و کارگردان: هادی محقق، تهیه‌کننده: سیدرضا محقق، مدیر فیلمبرداری: منصور عبدرضائی، آهنگساز: محمد دارابی‌فر، مدیر صدابرداری و عکاس: امیرمهدی نوری، تدوین: فرشاد عباسی، صداگذاری: حسین قورچیان، طراح صحنه و لباس و مدیر تولید: عیسی خیبرمنش، اصلاح رنگ: سامان مجدوفایی و مدیر روابط‌عمومی: نغمه دانش آشتیانی. /فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده