رحیم‌پور ازغدی: دوران راحتی صداوسیما تمام شد-راهبرد معاصر

رحیم‌پور ازغدی: دوران راحتی صداوسیما تمام شد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه صداوسیما در چهل سال گذشته تقریبا بدون رقیب و راحت بود. ولی الان دوران راحتی تمام شده است، گفت: فضای مجازی و ماهواره رقبای رسانه ملی هستند و همین الان بخشی از ذهن و باور مخاطب را در اختیار گرفته‌اند.
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۴ - ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 May 27
کد خبر: ۱۸۶۴۸۱

به گزارش راهبرد معاصر؛ حسن رحیم‌پور ازغدی روز شنبه -۶ خرداد ماه- در مراسم افتتاح رادیو تبیین اظهار داشت: در رسانه باید دو نکته احراز شود. یکی این که مردم باید به پیام آور اعتماد داشته باشند. اعتماد به معنای باور کردن آن کسی است که دارد حرف می‌زند. ثانیا پیام چیزی نیست که گفته می‌شود. پیام درد و نیاز و مساله است. اگر مساله و درد مخاطب را دانستی و اعتمادش را جلب کردی، پیامت اثر می‌گذارد.

رحیم‌پور ازغدی افزود: حرف‌های خوب را قبل از ما زیاد گفتند و حرف خوبی که گفته نشود نیست. ما خیال می‌کنیم هرچه بلندتر و بیشتر حرف بزنیم بیشتر اثر می‌گذارد، در حالی که هر چه درست‌تر حرف بزنیم و به موقع حرف بزنیم پیام بهتر منتقل می‌شود.

با یک موج رادیو مسیر افکار عمومی را تغییر دهیم

وی با اشاره به آیاتی از قرآن توضیح داد: خدا در قرآن به انبیا می‌فرماید که به مردم بگویید شغل ما پیغمبری نیست و غیرانتفاعی خدمت می‌کنیم. مخاطب باید ما را باور کند. در این صورت می‌توانیم با یک موج رادیو مسیر افکار عمومی را تغییر دهیم. البته یک تاکنیک رسانه‌ای وجود دارد که نظام سرمایه‌داری با بمباران افکار عمومی یک حرف مفت را با رسانه‌های متعدد تحمیل می‌کنند. در دورانی که رسانه آمده فاصله ما با نسل قبل بیشر شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که می‌خواهم آژیر خطر را به صدا درآورم افزود: با روالی که داریم پیش می‌رویم، تا ده بیست سال دیگر رسانه ملی واحد نداریم. فضای مجازی و ماهواره رقبای رسانه ملی هستند و همین الان بخشی از ذهن و باور مخاطب را در اختیار گرفته اند. مخاطب از یک واقعه سه خبر می‌شوند و اگر هم مخاطب اعتماد داشته باشد اعتمادش تقسیم بر سه می‌شود. در سال‌های آینده صد رسانه در عرض هم هستند. صداوسیما در سی، چهل سال گذشته تقریبا بدون رقیب و راحت بود. ولی الان دوران راحتی تمام شد.

وی با اشاره به شبهه‌افکنی رسانه‌های بیگانه گفت: الان باید برای نوه‌هایمان توضیح بدهیم که سال ۵۷ چه اتفاقی افتاد. رسانه‌های بیگانه کودتای ۲۸ مرداد را منکر می‌شوند و روی همه مفاهیم مثل استعمار و انقلاب دارند کار می‌کنند. می‌گویند استقلال یک مفهوم سنتی است و معنا ندارد.

رحیم‌پور ازغدی افزود: در اروپا و غرب صد سال پیش همجنس باز‌ها را می‌سوزاندند و زنان شان هم بی‌حجاب نبودند. من فیلمی دیدم که دوربین را وسط لندن کاشته اند. بیش از نود درصد خانم‌ها باحجاب هستند و حجاب آن‌ها از حجاب الان ما اسلامی‌تر است. آن جامعه چگونه ظرف ۹۰ سال به این جا رسیده که الان وزیر تنهایی دارند؟ رسانه‌ها از جمله سینما و تلویزیون مفهوم سکس و همجنس‌بازی و برهنگی را راه انداختند. من شنیدم سوپرمن جدید در فیلم همجنس باز است. در حالی که سوپرمن در زمان ما مردانگی داشت. بچه‌ها را از کوچکی با این مسائل آشنا می‌کنند.

وی با تاکید بر این که صداقت و منطق روی پیام اثر می‌گذارد گفت: این که چه می‌گویی مساله اصلی نیست. این که چه وقت می‌گویی، به چه کسی می‌گویی و چطوری می‌گویی اهمیت دارد و جزو پیام است. در قرآن آیه‌ای داریم که حضرت موسی از خداوند تقاضای شرح صدر می‌کند. برای رساندن پیام سعه صدر لازم است و ما باید آمادگی گسترده برای انواع سناریو‌های احتمالی را داشته باشیم. رسانه‌ها باید شرح صدر داشته باشند. بر اساس این آیه کار رسانه فوق العاده سخت است. چون زبان ما گره دارد و درست نمی‌توانیم مفهوم را منتقل کنیم

رحیم‌پور ازغدی با انتقاد از برخی رفتار‌های رسانه‌ای اظهار داشت: بعضا افتخار را تبدیل به ننک می‌کنیم، چون بلد نیستیم درست حرف بزنیم. انسانی‌ترین حرکت را جوری مخفی می‌کنیم که انگار حرکتی غلط است. دشمن این قدر دروغ گفت که دستاورد‌های نظام دیده نشد. بعضی جوانان می‌پرسند از نظر علمی و صنعتی زمان شاه بهتر بوده یا الان؟ این سوال به خاطر ضعف رسانه‌های ماست. ما عقده در لسان داشتیم و درست عمل نکردیم. ما موفقیت‌های بزرگی داشتیم، ولی در تبیین مواضع اعتقادی، اخلاقی، سیاسی و شرعی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی در یک عرصه‌هایی شکست خوردیم و باید این شکست را بپذیریم. حالا وقت ضد حمله است. / ایرنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده