اوضاع وخیم مردم جنگ زده سودان-راهبرد معاصر

اوضاع وخیم مردم جنگ زده سودان

منابع سودانی با اشاره به تمدید آتش بس هفت روزه که از دوشنبه گذشته شروع شده و به مدت پنج روز دیگر تمدید شده نسبت به تاثیر آن بر وضع انسانی و بهداشتی مردم جنگ زده سودان ابراز تردید کردند.
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۷ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 May 31
کد خبر: ۱۸۷۲۲۹

به گزارش راهبرد معاصر، اتحادیه آفریقا اعلام کرد که بحران سودان راه حل نظامی ندارد.

 

در بیانیه صادره از سوی این اتحادیه آمده است: بحران کنونی در سودان از راه نظامی حل نخواهد شد و ادامه این روند به نابودی زیرساخت‌های سودان منجر خواهد شد.

 

اتحادیه آفریقا بیان کرد: دست یابی به راه حل با تداوم درگیری وحشیانه میسر نیست. هیچ توجیهی برای ادامه نبرد میان نیروهای ارتش و واکنش سریع وجود ندارد. این درگیری به قتل بی رویه و نابودی زیرساخت‌های سودان منجر شده است.

 

در بیانیه اتحادیه آفریقا بر ضرورت تکمیل روند انتقال سیاسی تا برگزاری انتخابات و ظهور یک دولت مدنی دموکراتیک تاکید شده است.

 

اتحادیه آفریقا همچنین با هر نوع دخالت خارجی در سودان مخالفت کرد.

 

آتش بس جدید اوضاع انسانی و بهداشتی فاجعه بار سودان را تغییر خواهد داد؟

اسپوتنیک در گزارشی درباره اوضاع سودان آورده است: با وجود تمدید آتش بس در سودان میان نیروهای واکنش سریع و ارتش سودان، این روند هرگز تغییری در اوضاع انسانی خارطوم و دیگر مناطق سودان ایجاد نخواهد کرد.

 

سودان با کمبود شدید دارو و مواد غذایی و نبود امنیت روبرو است و سازمان‌های امدادرسان در داخل و خارج به مردم محاصره شده در منازلشان دسترسی ندارند.

 

با گذشت بیش از 45 روز از درگیری، سودان در شرایط امنیتی و انسانی تاسف باری به علت درگیری به سر می‌برد.

 

منابع محلی اعلام کردند که آب و برق و مواد غذایی و دارویی ضروری یافت نمی‌شود و کمبود شدید تجهیزات پزشکی وجود دارد و امکان رسیدگی به بیماران و زخمی شدگان هم وجود ندارد.

 

منابع بیمارستانی اعلام کردند: اوضاع در خارطوم در صورتی که در آتش بس دوم ( پس از آتش بس هفت روزه نخست) اوضاع به همین منوال باشد، به مرز فروپاشی خواهد رسید.

 

این منابع آتش بس هفت روزه نخست را جوهری بر روی کاغذ و هرگونه تاخیر در امداد رسانی انسانی را فاجعه تمام عیار توصیف کردند.

 

منابع بیمارستانی اعلام کردند که بیمارستانها امن نیستند و کادر درمانی امنیت ندارند و علاوه بر آن تجهیزات و اقلام پزشکی هم شاهد کمبود است.

 

منابع سودانی همچنین به نقض شدید حقوق بشر در خارطوم و دارفور از تجاوز گرفته تا جذب اجباری کودکان اشاره کردند.

 

این منابع از نبود دارو و تاثیر آن به ویژه سالخورردگان که به مرگ آنها منجر می‌شود هم خبر دادند.

 

سودان از 15 آوریل گذشته شاهد درگیری میان نیروهای واکنش سریع و ارتش سودان است کانون این درگیری هم در خارطوم است و صدها کشته و زخمی برجای گذاشته است. آماری رسمی از قربانیان نظامی این درگیری وجود ندارد./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده