خطر راست‌گرایان افراطی برای اروپا-راهبرد معاصر
گزارش نشریه «اسپکتیتور»؛

خطر راست‌گرایان افراطی برای اروپا

در سال‌های اخیر اروپا با هیچ چالشی به اندازه مهاجرت دست‌به‌گریبان نبوده است. انفعال کنشگران در زمینه موضوع مهاجران سبب شده است جریان‌های راست‌گرا و حتی راست‌گرایان افراطی، قدرت قابل‌توجهی در اروپا کسب کنند و چیزی نمانده است بگوییم حتی این جریان‌ها در آستانه بلعیدن اروپا هستند.
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۲ - 05 July 2023

خطر راست‌گرایان افراطی برای اروپا

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ جریان‌های راست گرا در اروپا به طور قابل توجهی اوج گرفته اند و بر 21 کشور از 27 کشور عضو اتحادیه اروپا مسلط هستند. نشریه ایندیپندنت در سال 2021 مقاله ای  با عنوان «جریان چپ در حال فتح کرسی های قدرت در اقصی نقاط قاره اروپا» منتشر کرد. این نشریه با استفاده از تحلیل دنیس مک شان، عضو سابق حزب کارگر و نماینده مجلس انگلیس سعی کرده بود چرایی موضوع را پاسخ دهد.


وی این گونه تحلیل کرد، انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا تا حد زیادی رأی دهندگان و سیاستمداران چپ گرا را تقویت کرده است. البته تمرکز مردم در این دوره بر برخی احزاب که در زمینه موضوعات اقلیمی و زیست محیطی فعال بودند، قدرت چپ ها را در رقابت های انتخاباتی تقویت می کرد.

مجلس یونان هیچ گاه به اندازه دوران کنونی نمایندگان راست گرا را از زمانی که جریان دموکراسی در این کشور در سال 1974 ابقا شد، تجربه نکرده است


با وجود این، 18 ماه پس از موضع گیری ها شاهدیم جریان های چپ گرا در اروپا به شدت ضعیف شده اند. آخرین ضربه به این جریان ها در اروپا را نیز در انتخابات سراسری یونان مشاهده کردیم  که در قالب آن نه فقط نخست وزیر راست میانه این کشور (کیرایاکوس میتسوتاکیس) با کسب بیش از 40 درصد آرا در کرسی خود ابقا، بلکه موضع و جایگاه چپ ها در مجلس یونان تا حد زیادی تضعیف شد.


در این میان، کسب 12 کرسی در مجلس یونان به وسیله جریان تازه تشکیل شده موسوم به «اسپارت ها» شگفتی زیادی برانگیخت. آنها پیوندهایی با حزب نئونازی Golden Dawn دارند که چند سال قبل ممنوع الفعالیت شد و شماری از بنیانگذاران آن به دلیل جرائمی نظیر قتل بازداشت شدند.


مجلس یونان هیچ گاه به اندازه دوران کنونی نمایندگان راست گرا را از زمانی که جریان دموکراسی در این کشور در سال 1974 ابقا شد، تجربه نکرده است. جالب است حزب چپ گرای سیریزا که هشت سال قبل رهبر آن «الکسیس سیپراس» به کرسی نخست وزیری یونان رسید و 149 کرسی مجلس یونان را در اختیار داشت، در شرایط کنونی تنها 48 کرسی در اختیار دارد.


وضعیت اسفبار حزب سیریزا تنها نمونه ای کوچک از کاهش قابل توجه نفوذ جریان چپ در اروپا در سال های اخیر است. از 27 دولت عضو اتحادیه اروپا در شرایط کنونی تنها 6 دولت اسپانیا، پرتغال، اسلوونی، مالت، دانمارک و آلمان به وسیله جریان های چپ گرا اداره می‌شوند. در دانمارک، سوسیال دموکرات ها سیاستی را در حوزه مهاجرتی اعمال می کنند که منتقدانشان معتقدند تا حد زیادی شبیه به سیاست های جریان های راست افراطی است؛ به همین دلیل در قدرت هستند.


البته که این 6 کشور احتمالاً در ماه آتی به پنج کشور کاهش می یابند، زیرا قرار است در اسپانیا انتخابات برگزار شود. پدرو سانچز، نخست وزیر چپ گرای اسپانیا خواستار برگزاری انتخابات زودرس به دلیل شکست حزب متبوعش در جریان انتخابات محلی اسپانیا شده است.


در عین حال، در آلمان حزب دست راستی «آلترناتیو برای آلمان» هیچ‌گاه محبوبیت امروز خود را نداشته است و به تازگی توانست نخستین پیروزی خود را در جریان انتخابات محلی در سونبرگ به دست آورد. برخی ناظران و تحلیلگران معتقدند، این پیروزی در سایه بی اعتمادی آلمانی ها به طیف های سیاسی که اکنون در آلمان قدرت را به دست دارند، حاصل شده است و مردم آلمان نیز در این حزب، شور و شوق زیادی برای حل مشکلاتی که امروز کشورشان با آنها مواجه است، مشاهده کرده اند.


در سال های اخیر اروپا با هیچ چالشی به اندازه مهاجرت دست به گریبان نبوده است. به طور خاص در جریان انتخابات یونان دست راستی ها همواره چپ گرایانی را که در قدرت بودند و مرزهای کشور را به سوی مهاجران خارجی باز می گذاشتند، مسخره می کردند و قول می دادند اگر به قدرت برسند، هر کاری می‌کنند این روند معکوس شود.


اکثریت قابل توجه اروپایی ها خواهان پایان دادن به تمامی اقسام مهاجرت نیستند. البته که آنها مزایای این موضوع را نیز مورد توجه قرار می دهند. با وجود این، آنها خواهان کنترل این روند هستند. هفته گذشته یک هزار و 500 مهاجر در جزیره مدیترانه ای لامپدوسا پیاده و با این رقم، شمار افرادی که در 6 ماه اخیر وارد خاک ایتالیا شدند، به بیش از 61 هزار نفر رسید. جالب اینکه این میزان در دوره زمانی مشابه تنها 25 هزار و 795 نفر بوده است.

در آلمان حزب دست راستی «آلترناتیو برای آلمان» هیچ‌گاه محبوبیت امروز خود را نداشته است و به تازگی توانست نخستین پیروزی خود را در جریان انتخابات محلی در سونبرگ به دست آورد


مردم کشورهای اروپایی و مهاجر پذیر نظیر یونان، ایتالیا و آلمان خواهان آن هستند روند مهاجرت به نحوی به کشورهایشان کنترل شود که آنها مطمئن شوند برخی مهاجران حاضر در کشورهایشان اهداف و اغراض خصومت آمیزی ندارند. این نگرانی ها بارها از سوی اتحادیه اروپا و بیشتر رؤسای دولت های اروپایی با بی توجهی مواجه شده است. در این میان بالا رفتن برخی آمارهای مرتبط با جرم و جنایت از سوی جوامع مهاجر در کشورهای اروپایی این دغدغه ها را بیش از پیش برجسته کرده است.


در این راستا شاهدیم در آلمان شمار حملات انجام شده با چاقو در ایستگاه های قطار در سال 2022 دو برابر شد و البته بیش از 50 درصد از حملات به وسیله افرادی انجام شد که آلمانی نبودند. چالش هایی از این دست برای اتحادیه اروپا، چپ گرایان و سازمان ملل متحد مشکلات جدی ایجاد کرده ‌است.


انفعال کنشگران مذکور در زمینه موضوع مهاجران سبب شده است جریان های راست گرا و حتی راست گرایان افراطی، قدرت قابل توجهی در اروپا کسب کنند و چیزی نمانده است بگوییم حتی این جریان ها در آستانه بلعیدن اروپا هستند.

 

ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛ / ۲ روز پیش

مقاومت، الگوی جوانان آمریکایی/ تاریخ چگونه ورق می‌خورد؟

یادداشت جاسم یونس الحریری، تحلیلگر عراقی؛ / ۲ روز پیش

تداوم روابط دوستانه ایران و عراق پس از شهید آیت الله رئیسی