سرنگون شدن پهپاد شناسایی اوکراین توسط سامانه‌های جنگ الکترونیکی-راهبرد معاصر

سرنگون شدن پهپاد شناسایی اوکراین توسط سامانه‌های جنگ الکترونیکی

وزارت دفاع بلاروس روز دوشنبه از سرنگون کردن یک پهپاد شناسایی اوکراین توسط سامانه‌های جنگ الکترونیکی خبر داد.
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۹ - ۲۷ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 18
کد خبر: ۱۹۴۹۹۸

به گزارش راهبرد معاصر؛ وزارت دفاع بلاروس عصر دوشنبه به وقت تهران از سرنگون کردن یک پهپاد شناسایی اوکراین خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» وزارت دفاع بلاروس اعلام کرد که مرزبانان این کشور یک پهپاد شناسایی اوکراینی را که وارد خاک این کشور شده بود نزدیکی رودخانه «دنیپرو» سرنگون کردند.

در بیانیه رسمی این سازمان آمده است: «از این پهپاد برای شناسایی منطقه مرزی جمهوری بلاروس استفاده شده است.»

نیرو‌های مرزی بلاروس این پهپاد را با استفاده از سامانه‌های پدافندی الکترونیکی سرنگون کردند. بلاروس بدون اشاره به نوع این پهپاد اعلام کرد که تحقیقات در این زمینه آغاز شده است. اوکراین که درگیر جنگ با روسیه است تاکنون واکنشی در این زمینه نشان نداده است.

بلاروس متحد روسیه محسوب می‌شود. از اواخر سال گذشته، تمرینات نظامی مشترک و سفر‌های مقامات ارشد روسیه به بلاروس این گمانه‌زنی را ایجاد کرد که بلاروس ممکن است رسما به کارزار نظامی روسیه علیه اوکراین بپیوندد. با این حال، رئیس جمهور بلاروس بار‌ها چنین قصدی را رد کرده، اما گفته بلاروس به هرگونه حمله به خاکش یا تلاش برای ایجاد ناآرامی در آن پاسخ خواهد داد.

ماجرای اختلافات واگنر با کرملین ۲۴ ساعت بعد از تحرکات این گروه، با وساطت «آلکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس خاتمه یافت. در نتیجه وساطت لوکاشنکو، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه سه راه را پیش روی واگنر‌ها گذاشت: ملحق شدن به وزارت دفاع روسیه، نقل مکان به بلاروس یا انحلال. پریگوژین ۲۴ ژوئن (چهارم تیر) با عقب‌نشینی موافقت و خودش نیز به بلاروس نقل مکان کرد.

لوکاشنکو پیش از این در سخنرانی از شبه‌نظامیان واگنر درخواست کرده بود ارتش بلاروس را تحت آموزش نظامی قرار دهند، اما در صحبت‌هایش در ششم ژوئیه گفته بود موضوع نقل مکان نیرو‌های واگنر هنوز حل نشده و به مدیریت این گروه و مقام‌های روسیه بستگی دارد. / فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده