پیش بینی مسکو درباره آینده توافق شتاب‌زده باکو و ایروان-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

پیش بینی مسکو درباره آینده توافق شتاب‌زده باکو و ایروان

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه گفت که توافق صلح خام و شتاب‌زده میان باکو و ایروان صلحی پایدار را برای منطقه به ارمغان نمی‌آورد بلکه دستاوزیری برای درگیری‌های جدید خواهد شد.
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 August 06
کد خبر: ۱۹۷۹۸۴

به گزارش راهبرد معاصر، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه گفت که آمادگی باکو و ایروان برای امضای توافق صلح به این معنا نیست که آنها هر شرطی را خواهند پذیرفت.

 

«دنیس گونچار» از مقامات ارشد وزارت امور خارجه روسیه طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری تاس گفت که تعدادی از موضوعات پیچیده در رابطه با توافق صلح میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان همچنان حل نشده باقی مانده است.

 

وی اشاره کرد: «مهمترین موضوع، حصول اطمینان از امنیت و رعایت حقوق شناخته شده جمعیت ارامنه منطقه قره‌باغ کوهستانی در چارچوب قانون آذربایجان است».

 

این مقام وزارت امور خارجه روسیه گفت: «در حالی که حمایت جهانی از توافق صلح ارمنستان و جمهوری آذربایجان مهم بوده اما کشورهای غربی نباید بر تسریع اجرای آن تاکید کنند چون کیفیت اسناد بسیار مهمتر از سرعت امضای آن است».

 

گونچار گفت: «زمان بندی امضا باید توسط خود گروه‌ها تعیین شوند و وظیفه میانجی‌گرها نباید هرگونه اجبار در روند مذاکرات باشد بلکه باید دستیابی به توافقی پایدار و طولانی مدت را تسهیل کنند».

 

وی تاکید کرد: «توافق صلح خام و شتاب زده،‌ صلحی پایدار را برای منطقه به ارمغان نخواهد آورد بلکه برعکس، دستاویزی برای درگیری‌های جدید و تراژدی‌هایی در آینده خواهد شد».

 

این مقام روس گفت: «اولویت نباید به سرعت داده شود بلکه باید به آماده سازی با کیفیت راه‌حل‌هایی قابل قبول دوجانبه و متعادل داده شود».

 

«الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان اخیرا در گفت‌وگو با یورو نیوز درباره وضعیت ارامنه ساکن قره باغ گفت: «ارمنی‌های قره باغ باید درک کنند که به عنوان بخشی از جامعه جمهوری آذربایجان با تضمین‌های امنیتی زندگی عادی خواهند داشت.»

 

«نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان نیز در گفت‌وگویی جداگانه با یورونیوز اظهار داشت، صلح نه تنها می‌تواند وجود داشته باشد، بلکه باید باشد.

 

روسیه که دارای نیروهای حافظ صلح در قفقاز جنوبی است، تلاش می‌کند صلح پایدار بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان برقرار کند./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده