پایان زمان پیش‌ثبت‌نام انتخابات مجلس-راهبرد معاصر
مخبر: فرصت خوبی برای توسعه روابط ایران و چین وجود دارد ادای احترام 90 تن از سران و مقامات کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای به مقام رئیس جمهور شهید و همراهان حضور رهبر انقلاب در منزل شهید رئیسی امیر سرتیپ هادیان: یک تیم مجرب مشغول بررسی حادثه بالگرد رئیس‌جمهور و همراهان هستند بیانیه پایانی ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اختتامیه ششمین دوره «مجلس خبرگان رهبری» آغاز شد تشییع پیکر شهدای کادر پرواز شهادت در پایگاه یکم شکاری ارتش رهبر انقلاب در دیدار «رئیس مجلس لبنان»: ملت ایران از حادثه تلخ اخیر به عنوان یک فرصت استفاده خواهد کرد رهبر انقلاب در دیدار «رئیس جمهور تونس»: همدلی‌های کنونی میان ایران و تونس باید تبدیل به همکاری‌های میدانی شود امیر قطر با رهبر انقلاب دیدار کرد رهبر انقلاب در دیدار نخست وزیر پاکستان: سفر اخیر آقای رئیسی به پاکستان می‌تواند نقطه عطفی در روابط دو کشور باشد «علی باقری کنی» سرپرست وزارت امور خارجه شد رئیس اقلیم کردستان عراق وارد تهران شد وزیر خارجه مصر: خواستار تقویت روابط با ایران هستیم حسینی‌پور سرپرست معاونت امور مجلس رئیس‌‎جمهور شد

پایان زمان پیش‌ثبت‌نام انتخابات مجلس

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: در پایان روز هفتم با نام نویسی ۱۳۲۳۴ نفر مجموعا ۴۸۸۴۷ داوطلب پیش‌ثبت‌نام کردند.
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۳ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 August 13
کد خبر: ۱۹۹۳۲۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ محسن اسلامی عصر یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ در آخرین نشست خبری در مرحله پیش ثبت نام دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: داوطلبان به لحاظ فنی از سامانه پنجره واحد خدمات وزارت کشور رضایت کامل داشتند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور اضافه کرد: در پایان امروز و روز هفتم سامانه از ساعت ۸ صبح با حضور نماینده شورای نگهبان به عنوان ناظر باز شد و ساعت ۱۸ سامانه بسته شد.

اسلامی گفت: در روز هفتم و پایانی، مجموعاً ۱۳۲۳۴ نفر ثبت نام خود را تکمیل کرده و مدارکشان را بارگذاری کردند به این ترتیب در جمع ۷ روز ۴۸۸۴۷ متقاضی که اطلاعات خود را ثبت و نهایی کردند.

وی تصریح کرد: براساس قانون به جهت اینکه فرایند ثبت نام دو مرحله‌ای است و روز رای گیری ۱۱ اسفند ماه است، جدول زمانی محاسبه می‌شود و روز ثبت نام نهایی از ۲۷ مهرماه تا ۳ آبان خواهد بود. براساس قانون، حسب مورد، ثبت نام نهایی هم می‌تواند به صورت حضوری و هم به صورت الکترونیکی باشد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: متقاضیان حتما از طریق ستاد انتخابات کشور مترصد باشند که تک تک فایلها بررسی می‌شود و نقص آنها از طریق پیامک با اطلاع متقاضیان خواهد رسید. لینک ویرایش برای آنها در نظر گرفته شده و متقاضی می‌تواند آن را اصلاح کند.

اسلامی افزود: امیدواریم براساس مکاتبات، نتیجه بررسی‌ها در اسرع وقت در اختیار ما قرار بگیرد. یک شناسه رهگیری در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد و می‌توانند از ۲۷ مهر وارد سامانه ثبت نام نهایی شده و کار نهایی ثبت نام نهایی را به پایان برسانند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: اگر متقاضی به گواهی صادر شده از سوی دستگاه‌ها معترض باشد، در قانون حق اعتراض خواهد داشت و تا یک روز قبل از روز ثبت نام نهایی مهلت اعتراض دارد.

وی همچنین اضافه کرد: کسانی که در خارج از کشور متقاضی داوطلبی بودند، از طریق سفارتخانه‌ها، کنسولگری‌ها و دفاتر سیاسی ثبت نام کردند. از طریق نامه‌ای که وزارت خارجه تا فردا -۲۳ مرداد- برای ما ارسال می‌کند، صحت سنجی خواهیم کرد.

اسلامی درباره نام نویسی نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: ۵۱۱ نفر از ثبت نام‌کنندگان، نمایندگان دوره نهم، دهم و یازهم هستند و ثبت نام بیش از هزار نماینده ادوار براساس خوداظهاری بوده است. ۲۴۵ نفر از نمایندگان دوره یازدهم تا ساعت ۱۴ امروز ثبت نام کرده بودند که آمار نهایی در روزهای آینده به اطلاع خواهد رسید.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: شاخص میزان استقبال زنان در ۵ استان البرز، تهران، قزوین، خراسان رضوی و خراسان شمالی بیشتر بوده که به ترتیب دارای درصدهای ۲۰، ۱۸، ۱۷، ۱۶ و ۱۶ است.

اسلامی درباره تحصیلات دکتری که بالاترین مدرک تحصیلی در میان متقاضیان است، گفت: تحصیلات دکتری در استان‌های البرز، تهران، قم، خراسان رضوی و یزد بیشترین میزان را داشته است.

وی اظهار کرد: وزارت کشور طبق قانون ۷۰ تا ۱۱۰ روز قبل از ثبت نام باید زمان بندی پیش ثبت نام را اعلام کند که وزارت کشور ۱۶ مرداد را زمان آغاز پیش ثبت نام اعلام کرد و این پیش ثبت نام در بازه زمانی ۸ صبح تا ۱۸ عصر یه مدت یک هفته انجام شد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با تأکید بر اینکه هفتم مرداد امسال قانون برای اجرا به وزارت کشور ابلاغ شد، ادامه داد: از همان روز تلاش برای ایجاد سامانه را آغاز کردیم و ۱۶ مرداد برای پیش ثبت نام مشخص شد.

اسلامی گفت: مدارک بارگذاری شده داوطلبان، برای صحت سنجی به ثبت احوال، فراجا، دادستانی، وزارت خارجه، وزارت علوم، وزارت بهداشت و حوزه های علمیه ارسال می‌شود. این دستگاه‌ها یک ماه فرصت دارند تایید یا عدم تایید را به وزارت کشور اعلام کنند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره ترکیب سنی متقاضیان داوطلبی نمایندگی مجلس، گفت: ۳۵ درصد از داوطلبان بین ۳۰ تا ۴۰ سال و ۳۶ درصد بین ۴۰ تا ۵۰ سال، ۲۲ درصد بین ۵۰ تا ۶۰ سال و ۶ درصد بین ۶۰ تا ۷۵ سال دارند.

اسلامی همچنین مدارک تحصیلی متقاضیان را ۷۰ درصد دارای کارشناسی ارشد، ۳ درصد حوزوی، ۱۶ درصد دکتری و ۱۱ درصد دارای مدرک کارشناسی با سابقه ایثارگری و نمایندگی مجلس عنوان کرد.

وی بیشترین رقابت برای کرسی‌ها مجلس را به ترتیب مربوط به استان البرز با ۴۳۰ متقاضی برای هر کرسی، تهران ۲۸۲ متقاضی برای هر کرسی، استان قم با ۲۵۳ متقاضی برای هر کرسی، خراسان رضوی با ۱۷۹ متقاضی برای هر کرسی و یزد با ۱۷۸ متقاضی برای هر کرسی بیان کرد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور در پاسخ به سوال ایرنا درباره اعلام اسامی داوطلبان به تفکیک هر استان، گفت: ثبت نام اولیه صرفا برای صحت‌سنجی اطلاعات هویتی متقاضیان است و احراز صلاحیتها در ثبت نام نهایی و توسط شورای نگهبان انجام می‌شود.

اسلامی ادامه داد: براساس قانون، یک نسخه از اسامی روزانه برای شورای نگهبان ارسال شده است./ایرنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده