بحران قره‌باغ محور رایزنی وزرای خارجه فرانسه و چین-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

بحران قره‌باغ محور رایزنی وزرای خارجه فرانسه و چین

وزرای خارجه چین و فرانسه در تماسی تلفنی به تبادل نظر درباره موضوعات بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله بحران در قره‌باغ پرداختند.
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۶ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 August 19
کد خبر: ۲۰۰۲۶۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ وزرای خارجه چین و فرانسه به بحث و تبادل نظر درباره مناقشه قره‌باغ پرداختند.

«کاترین کولونا» وزیر امور خارجه فرانسه روز شنبه در تماسی تلفنی با «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین درباره وضعیت قره‌باغ و مناقشه درازمدت میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر این منطقه گفتگو کرد.

وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد که وزرای خارجه دو کشور علاوه بر وضعیت قره باغ کوهستانی، درباره موضوعاتی نظیر اوکراین، نیجر و دیگر موضوعات مربوط به همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه بحث و رایزنی کردند.

وزیر خارجه فرانسه در این گفتگو از سرگیری تردد آزاد از طریق گذرگاه لاچین را خواستار شد.

جمهوری آذربایجان در ماه آوریل یک پست بازرسی مرزی در ورودی کریدور لاچین ایجاد کرده بود. این کریدور تنها جاده‌ای است که قره باغ را به ارمنستان وصل می‌کند. منطقه ارمنی‌نشین قره باغ در مرکز مناقشات ارضی چندین دهه در قفقاز بوده است. گروهی از اتباع جمهوری آذربایجان که خود را فعال محیط زیست می‌خواندند، ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲ (۲۱ آذر ۱۴۰۱)، کریدرو لاچین که نیرو‌های حافظ صلح روسیه در آن مستقر شده اند را مسدود کردند. به گفته ایروان این انسداد، به کمبود موادغذایی و سوخت و بحران انسانی تمام‌عیار منجر شده است. / مهر

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده