دیدار «پوتین و اردوغان» ۱۳ شهریور در سوچی-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

دیدار «پوتین و اردوغان» ۱۳ شهریور در سوچی

سه منبع آگاه گفته‌اند که رؤسای جمهور ترکیه و روسیه در تاریخ چهارم سپتامبر (۱۳ شهریور) در شهر سوچی روسیه با یکدیگر دیدار می‌کنند.
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۸ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - 2023 August 29
کد خبر: ۲۰۱۹۸۸

به گزارش راهبرد معاصر، سه منبع آگاه روز گذشته (دوشنبه) به پایگاه خبری «میدل ایست آی» گفت که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه قرار است روز چهارم سپتامبر (۱۳ شهریور ماه) در شهر «سوچی» روسیه با یکدیگر دیدار کنند.

 

اوایل ماه جاری میلادی، اردوغان به خبرنگاران گفته بود که احتمالاً در ترکیه میزبان پوتین خواهد شد اما گزارش‌ها حاکی از آن است که رئیس‌جمهور ترکیه برای بحث درباره توافق غلات دریای سیاه عازم روسیه می‌شود.

 

مسکو در ماه ژوئیه با استناد به عدم پایبندی سازمان ملل و قدرت‌های غربی در قبال روسیه، از توافق غلات خارج شد.

 

در پی فشارهای غرب پس از عملیات نظامی روسیه به اوکراین، سفرهای خارجی پوتین به جمهوری‌های جماهیر شوروی سابق محدود شده است.

 

بر اساس این گزارش، مورد اصلی در دستورکار اردوغان درجریان سفر به شهر سوچی، مسئله توافق غلات است زیرا آنکارا همواره برای تسهیل بازگشت مسکو به این توافق ابراز تمایل کرده است.

 

ترکیه احتمالاً پس از دیدار اردوغان با پوتین، میزبان مجموعه‌ای دیگری از نشست ها در استانبول به منظور میانجیگری برای توافق جدید بین اوکراین، سازمان ملل و روسیه به منظور رفع بحران اوکراین خواهد بود.

 

روسیه چندین شرط برای بازگشت به توافق غلات دارد که شامل ورود بانک کشاورزی روسیه به سامانه پرداخت جهانی سوئیفت و تعمیر خط لوله آمونیاک توگلیاتی-اودسا برای صادرات کود روسیه می‌شود.

 

از دیگر شروط مطرح شده روسیه، راه‌حلی برای مشکل بیمه کشتی‌رانی روسیه است زیرا شرکت های بیمه سال گذشته اعلام کردند که پوشش خطر جنگ را در سراسر روسیه، اوکراین و بلاروس لغو خواهند کرد. روسیه همچنین خواستار آزادسازی دارایی‌های شرکت‌های روسیه در کشورهای غربی که در بخش مواد غذایی فعالیت دارند، شده است.

 

طبق این گزارش، علاوه بر موضوع توافق غلات، دیگر موضوعات دوجانبه از جمله مسئله واردات گاز طبیعی از روسیه به ترکیه نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده