دیپلمات اسرائیلی: وزارت خارجه تل‌آویو ناکارآمد است-راهبرد معاصر

دیپلمات اسرائیلی: وزارت خارجه تل‌آویو ناکارآمد است

دیپلمات سابق اسرائیلی با انتشار تحلیلی به ضعف ساختاری وزارت خارجه رژیم صهیونیستی پرداخته و هشدار داد: اشتباهات تل‌آویو در حوزه سیاست خارجی، «پیامد‌های ویرانگری» خواهد داشت.
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۸ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - 2023 September 05
کد خبر: ۲۰۲۹۲۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ «روت واسرمن لاندا»، عضو کنست، دیپلمات سابق اسرائیلی، کارشناس سیاست خارجی و مسائل جهان عرب، در تحلیل که روزنامه عبری «معاریو» آن را منتشر کرده، در خصوص اشتباهاتی که رژیم اشغالگر در سیاست خارجی خود مرتکب شده و «پیامد‌های ویرانگری» که ممکن است در پی داشته باشد، هشدار داد.

طبق گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «عربی۲۱» و به نقل از معاریو، این دیپلمات صهیونیست می‌نویسد: «ما نام وزرای خارجه سابق شمعون پیرس، ایگال آلون، گلدا مئیر و بسیاری دیگر را به یاد می‌آوریم که به آن‌ها «دیپلمات شماره یک کشور» می‌گفتند. کسانی که مواضع خود را وسیله‌ای برای افزایش تأثیرگذاری اسرائیل بر کشور‌های جهان در مسائل اقتصادی، امنیتی و ... قرار دادند و مشتاق بودند وزارت امور خارجه را در جایگاه شایسته خود در سیاست اسرائیل قرار دهند».

واسرمن در گزارش تحلیلی خود درباره وضعیت فعلی وزارت خارجه تل‌آویو افزود: «امروزه، وضعیت وزارتخانه شاهد افتی مستمر بوده به سکوی جذابی برای خودنابودگری تبدیل شده است؛ به ندرت می‌بینیم که در فرآیند تصمیم‌گیری، اسرائیل احترامی را که شایسته آن است به دست آورد».

وی در ادامه تحلیلش نوشت: «سال‌های اخیر شاهد انتصاب سیاستمداران اسرائیلی در سِمت وزیر خارجه بوده‌ایم که ارتباط روشنی بین آن‌ها و روابط خارجی وجود نداشت. حتی زمانی که سیاستمداران شایسته به سِمت منصوب شدند، از بین رفتن ارزش و نفوذ این وزارتخانه در تصمیم‌گیری‌ها و همچنین کاهش بودجه آن به مرور زمان باعث شد تا اجرایی‌شدن ماموریت دیپلمات‌های اسرائیلی دشوارتر شود. حقوق ناچیزی که به آن‌ها پرداخت می‌شود، تصور اینکه او می‌تواند نماینده اسرائیل در خارج از کشور باشد را دشوار می‌کند».

این دیپلمات سابق اسرائیلی اذعان کرد: «تغییرات مکرر دولت، همراه با کاهش بودجه این وزارتخانه، و اینکه وزرای امورخارجه مدت کوتاهی که در سمت خود هستند، دشوار می‌کند. با توجه به پیچیدگی عرصه سیاسی داخلی و نیاز مداوم به جلب رضایت شرکای ائتلافی، عادت سلب دارایی‌ها و مسئولیت‌های وزارت امور خارجه هم، از جمله روابط راهبردی با آمریکا و همچنین مقابله با جنبش تحریم و مشروعیت‌زدایی از اسرائیل، فعالیت وزرای خارجه سخت‌تر هم شده است».

در بخش دیگری از این گزارش، واسرمن توضیح می‌دهد: «اسرائیلی‌ها به اندازه کافی از همه چالش‌هایی که دیپلمات‌ها با آن مواجه هستند و تلاش‌هایی که برای پیشبرد منافع اساسی مربوط به دولت انجام می‌دهند، آگاه نیستند. به عنوان مثال، از جمله اهمیت برقراری روابط با سودان به عنوان بخشی از توافقات عادی‌سازی..، زیرا این روابط مزایای زیادی در سطح ژئواستراتژیک دارد. باوجود آنکه این کشور در فهرست کشور‌های حامی تروریسم آمریکا قرار دارد، اما پیچیدگی‌ها و حساسیت‌ها در روابط با آن زیاد و پیچیده است. هر حرکت نامتعادل و نادرست می‌تواند باعث ایجاد یک بحران دیپلماتیک و یا مشکل امنیتی بسیار بزرگ شود».

تحلیلگر اسرائیلی در ادامه و با تاکید بر اینکه «اسرائیل نیازمند روابط خارجی بیشتری با کشور‌های آفریقایی است»، اذعان کرد: «تلاش دیپلماتیک اسرائیل در آفریقا سال‌هاست که با کار خستگی ناپذیر چین و ایران در این قاره با هدف تقویت جای پای خود و در نتیجه افزایش نفوذ آن‌ها در تصمیم‌گیری‌های کشور‌های آفریقایی مواجه شده است. اسرائیل سال‌هاست که این کار را پشت پرده انجام می‌دهد و مجموعه‌ای از اقدامات دیپلماتیک، کمک‌های بشردوستانه و دوره‌های آموزشی در زمینه‌های مختلف را برای نزدیک‌شدن به کشور‌های آفریقایی انجام داده است؛ البته در حدی که امنیت اسرائیل را به خطر نیاندازد».

این تحلیل از ضعف عملکرد وزارت خارجه تل‌آویو در شرایطی منتشر می‌شود که رسانه‌های اسرائیلی روز یکشنبه (۲۷اگوست) از ملاقات محرمانه «ایلی کوهن» وزیرخارجه رژیم صهیونیستی و «نجلا المنقوش» همتای لیبیایی در ایتالیا خبر دادند و موجب جنجال شدند.

پس از افشای این دیدار که به عنوان اولین گام در جهت گفتگو در مورد روابط بین رژیم صهیونیستی و لیبی انجام شده بود، تظاهرات زیادی در شهر‌های لیبی در اعتراض به این نشست به راه افتاد و تظاهرکنندگان پرچم اسرائیل را آتش زدند و راه‌های چند شهر لیبی را بستند.

در حالی که وزیرخارجه لیبی در میانه مخالفت‌های دولتی و ملی از جایگاه خود برکنار شد، کوهن نیز شرایط بهتری در سرزمین‌های اشغالی ندارد. طبق آخرین نظرسنجی انجام شده، ۴۵درصد از شهرک‌نشینان اعلام کرده‌اند که وزیر امور خارجه تل‌آویو باید «پس از رسوایی که پس از افشای دیدار وی با همتای لیبیایی رخ داد، باید استعفا دهد». / فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده