نیت شوم آمریکا از هدیه نظامی به تایوان-راهبرد معاصر
گزارش نشریه «گلوبال تایمز»؛

نیت شوم آمریکا از هدیه نظامی به تایوان

دولت آمریکا به‌عمد با فروش سلاح به تایوان، راهبرد مدنظر خود را برای مواجهه با چین اجرا کرد و چیزی که نیاز دارد تبدیل تایوان به کشتی جنگی با پرچم آمریکاست.
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - 13 September 2023

نیت شوم آمریکا از هدیه نظامی به تایوان

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ دولت بایدن 30 آگوست اعلام کرد برای نخستین بار در راستای طرح موسوم به «تأمین مالی نظامی کشورهای خارجی» در مجموع حدود 80 میلیون دلار به تایوان کمک خواهد کرد.


بسیاری از رسانه های آمریکایی در گزارش های خود اعلام کردند، اقدام واشنگتن چین را خشمگین می کند. بنابراین، از آنجایی که ایالات متحده می داند چین را تحریک می کند، چرا این کار را به عمد انجام می دهد؟ 


این اقدام نشان می‌دهد واشنگتن همواره مصمم به تحریک چین در زمینه تایوان و واضح است ایالات متحده به خوبی می‌داند اقداماتش نقض جدی اصل «چین واحد» و سه بیانیه مشترک چین و آمریکاست. آنها حتی از عواقب وخیم آنها بر وضعیت تنگه تایوان آگاه هستند.

کنگره کمک سالانه 2 میلیارد دلاری به تایوان را برای مدت پنج سال آینده تصویب کرده است. گرچه این مبلغ زیاد نیست، اما ماهیت کمک ها بد و خطرناک است


ایالات متحده به عمد دام خطرناکی برای تایوان پهن کرده و روی آن گل و عسل گذاشته است تا مقام های تایوان را به دام خود بکشاند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اواخر ژوئیه برای نخستین بار از بند مربوط به تخصیص کمک های ریاست جمهوری برای ارائه کمک های نظامی به تایوان استفاده کرد و اواخر آگوست به روند کمک های نظامی واشنگتن به تایوان در راستای برنامه تأمین مالی نظامی کشورهای خارجی ادامه داد. هر دو مورد نشان می دهند واشنگتن مشتاقانه مدل کمک نظامی به اوکراین را در زمینه تایوان دنبال می کند.


این کمک ها با گذشته تفاوت هایی دارد، زیرا طرح تأمین مالی نظامی کشورهای خارجی ایالات متحده معمولاً برای کشورهای مستقل اجرا می شود، ولی این بار کنگره کمک سالانه 2 میلیارد دلاری به تایوان را برای مدت پنج سال آینده تصویب کرده است. گرچه این مبلغ زیاد نیست، اما ماهیت کمک ها بد و خطرناک است و نشان می دهد آمریکا از خط قرمز جدید مداخله در موضوع تایوان عبور کرد. درواقع ایالات متحده به تدریج اصل چین واحد را با تاکتیک های مداخله جویانه زیر پا گذاشت و شواهد گویای طوفانی مرگبار است که به تدریج به تایوان نزدیک می شود.


اطلاعات موجود نشان می دهند، تایوان یکی از بزرگترین خریداران تسلیحات آمریکایی از سال 2020 بوده است و می توان گفت، فروش تسلیحات آمریکایی به تایوان همچنان در حال افزایش است. حال ایالات متحده ترفند جدیدی به کار برده است، زیرا کمک های نظامی رایگان به تایوان مانند هدیه ای از سوی فروشنده ای زیرک و شرور طراحی شده که نه تنها به دنبال دلار و طلای موجود در جیب تایوانی هاست و می خواهد از ارزش ژئوپلیتیکی تایوان برای مهار چین استفاده کند.


ایالات متحده به عمد با فروش سلاح به تایوان سیاست های معاندانه خود را در تایوان اجرا کرد. آنچه که اکنون به آن نیاز دارد تبدیل تایوان به کشتی جنگی با پرچم آمریکا با لوله تفنگ به سمت سرزمین اصلی چین است. موضوع فقط مقابله با روند اتحاد مجدد چین نیست، بلکه صنایع نظامی آمریکا برای فعال کردن مجموعه خود همچنان به کسب درآمد از این سیاست ادامه می دهد.


پیش تر گفته می شد، تایوان تا پس از رسانه ای شدن خبر خرید چهار فروند پهپاد از آن اطلاعی نداشت و برخی رسانه های تایوانی شکایت می کردند که آمریکا به طور یک جانبه تصمیم به این کمک نظامی گرفته است تا تایوان را در برابر عمل انجام شده قرار دهد. آنها این سؤال را مطرح کردند،  آیا قراردادی مضحک تر از این نوع توافق در جهان وجود دارد؟


کمی ساده لوحانه است بگوییم آیا اقدام ایالات متحده، چین را تحریک می کند؟ نارضایتی شدید و مخالفت قاطع چین واضح است، اما واکنش چین به تحریکات مداوم ایالات متحده در موضوع تایوان هرگز نمی تواند صرفاً در بیان موضع متوقف شود.

ایالات متحده به عمد با فروش سلاح به تایوان سیاست های معاندانه خود را در تایوان اجرا کرد


یکی از دلایل اصلی متعهد نماندن چین به کنار گذاشتن نیروی نظامی برای حل مناقشه تایوان، مقابله با نیروهای مداخله گر خارجی است. در این راستا سرمایه گذاری ایالات متحده در منطقه آسیا و اقیانوسیه به دقت محاسبه شده و برای مقابله با آن مقرون به صرفه ترین نوع سرمایه گذاری در نظر گرفته می شود. با وجود این، عزم و اراده قاطع چین برای دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود را نمی توان با هیچ فشاری محاسبه کرد.


هر بار ایالات متحده سلاح های قدیمی ارتش خود را به تایوان می فروشد یا به آنها می دهد، مقام های تایپه چنان هیجان زده می شوند، گویی در لاتاری برنده شده اند و از ایالات متحده بسیار سپاسگذار هستند. تشویق به هدیه این سلاح ها نه کمک نظامی، بلکه توهمی خطرناک است، زیرا آنها سیب زمینی داغ نیستند، بلکه بمب هایی هستند که هر لحظه می توانند منفجر شوند و می توان برای تغییر موازنه قدرت نظامی روی آنها تکیه کرد. 

 

ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛ / ۲ روز پیش

مقاومت، الگوی جوانان آمریکایی/ تاریخ چگونه ورق می‌خورد؟

یادداشت جاسم یونس الحریری، تحلیلگر عراقی؛ / ۲ روز پیش

تداوم روابط دوستانه ایران و عراق پس از شهید آیت الله رئیسی