اهمیت راهبردی چین برای بازسازی اقتصاد سوریه-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
سینا حسین‌پور اصل، کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

اهمیت راهبردی چین برای بازسازی اقتصاد سوریه

سینا حسین‌پور اصل، کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه آمریکا در 10 سال گذشته صدمات بسیاری به سوریه وارد کرده است و لذا سوری‌ها به جای غرب، دنبال توسعه روابط با چین هستند، گفت: دمشق امیدوار است در 10 سال آینده با همکاری چین شاهد بازسازی زیرساخت‌های خود و افق‌های جدیدی در موضوعات اقتصادی و توسعه روابط باشد.
سینا حسین‌پور اصل؛ کارشناس سیاست خارجی
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - 2023 September 19
کد خبر: ۲۰۴۳۳۵

اهمیت راهبردی چین برای بازسازی اقتصاد سوریه

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ روزنامه الاخبار نوشت، در هفته های آینده هیئت رسمی سوریه به چین سفر خواهد کرد و به احتمال زیاد، شخص بشار اسد، رئیس جمهور سوریه ریاست آن را برعهده خواهد داشت.

 

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین به‌تازگی از برگزاری کنفرانس بین المللی در ماه اکتبر به میزبانی پکن به مناسبت دهمین سالگرد شروع ابتکار «یک پهنه-یک راه» خبر داد. با توجه به برگزاری این اجلاس مهم بین المللی در چین در هفته های آینده، بعید نیست اسد بخواهد با هدف شرکت در آن که به لحاظ اقتصادی نیز از اهمیت زیادی برای سوریه برخوردار است، به چین سفر کند.

 

تاکنون منابع رسمی چین یا سوریه خبری درباره برنامه سفر بشار اسد یا هیئت سوری به چین منتشر نکرده اند.

 

چند دهه گذشته غرب آسیا زیر نفوذ دو بلوک شرق و غرب بود، اما بعد از فروپاشی شوروی سابق منطقه ساختاری تک قطبی تجربه کرد

سینا حسین‌پور اصل، کارشناس سیاست خارجی درباره احتمال سفر بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به چین به «راهبرد معاصر» گفت: برای پی بردن به اهمیت انتخاب چین از سوی بشار اسد باید پیشینه ای از وضعیت منطقه در دهه ها و سال های اخیر  بررسی شود تا اهمیت سفر و راهبردهای مطرح در آن به درستی تبیین شود.

 

وی افزود: چند دهه گذشته غرب آسیا زیر نفوذ دو بلوک شرق و غرب بود، اما بعد از فروپاشی شوروی سابق منطقه ساختاری تک قطبی تجربه کرد؛ ساختاری که آمریکا با حمله به عراق و افغانستان آن را تشدید کرد و حرکت به سمت فضای تک قطبی را در غرب آسیا سرعت بخشید. 

 

کارشناس سیاست خارجی توضیح داد: آمریکا هیچ‌گاه گمان نمی کرد کشورهای منطقه بتوانند از توان لازم برای تشکیل بلوک مستقیم برخوردار باشند، به این معنا که دیگر در زمین آمریکا به نفع حفظ منافع این کشور نقش آفرینی نکنند.

 

حسین‌پور اصل گفت: برخلاف تصورات، با بازی کشورهای منطقه برای خروج از یکجانبه گرایی، ورق به زیان آمریکا برگشت به طوری که کشورهای منطقه مانند ایران و عراق یا به طور دقیق تر محور مقاومت با تشکیل شبه بلوکی در منطقه به دنبال به چالش کشیدن هژمونی آمریکا برآمدند. 

 

وی عنوان کرد: فضای بهار عربی و آغاز ناآرامی ها در سوریه این ظن را در طرف آمریکایی و غربی تقویت کرد، شبهه بلوک و دسته بندی جدید قرار است فرو بپاشد؛ همان‌گونه که دومینوی فروپاشی در منطقه مانند لیبی و مصر به سرعت در حال پیشروی بود، سوریه نیز قرار بود دچار این روند شود و ایران نیز در این چارچوب هضم شود، در حالی که چنین نشد.

 

حسین‌پور اصل یادآور شد: به برکت خون شهدا، همه مدافعان و از جان گذشتگان ایران این اتفاق برخلاف آنچه آمریکا و رژیم صهیونیستی گمان می کردند و به دنبال تحقق آن بودند، رخ ندارد؛ بلکه در فضای پسا بهار عربی شاهد آرامش نوینی در منطقه‌ هستیم که در آرایش جدید تحکیم روابط براساس تقویت  بنیادهای اقتصادی فضای حاکم بر عرصه بین الملل را تغییر داده است.

 

کارشناس سیاست خارجی معتقد است: در دنیای جدید اقتصاد حرف نخست را می زند، بنابراین در آرایش سیاسی نظام جدید که چین به عنوان ابرقدرت اقتصادی مطرح است و نشان داده به دنبال مقاصد سیاسی و ایدئولوژیک نیست و منافع اقتصادی را به سایر مباحث ترجیح می دهد، مورد توجه سایر کشورهای جهان ازجمله سوریه است.

 

حسین زاده اصل گفت: طبیعی است چین نقش بیشتری در منطقه ایفا کند و کشورهای منطقه مانند سوریه مایل به توسعه روابط خود با چین باشند، به‌ويژه چین با میانجی گری میان ایران و عربستان نقش خوبی در منطقه ایفا کرده است.

 

وی درباره زاویه نگاه حکام سوری به سران سایر کشورها عنوان کرد: با توجه به فشارهای سیاسی و حمایت های کشورهای مختلف از مخالفان سوری و حمایت از گروه های تروریستی پر واضح است مردم و دولت سوریه به بسیاری از کشورهای منطقه اعتماد ندارند، زیرا آن‌ها را همچنان در دسته بندی آمریکا قرار می دهند.

 

در آرایش سیاسی نظام جدید که چین به عنوان ابرقدرت اقتصادی مطرح است و نشان داده به دنبال مقاصد سیاسی و ایدئولوژیک نیست و منافع اقتصادی را به سایر مباحث ترجیح می دهد، مورد توجه سایر کشورهای جهان ازجمله سوریه است

حسین پور اصل تصریح کرد: با توجه به اینکه آمریکا در 10 سال گذشته صدمات بسیاری به سوریه وارد کرده است، سوری ها به‌جای رابطه با غرب ازجمله آمریکا به دنبال توسعه روابط با چین هستند، لذا امیدوارند در دهه آینده با همکاری چین شاهد بازسازی زیرساخت‌های کشورشان و افق های جدیدی در موضوعات اقتصادی و توسعه روابط خود باشند.

 

کارشناس سیاست خارجی بیان کرد: در فضای فعلی که شاهد تعامل مطلوبی میان چین با ایران، عربستان و سوریه و احتمالاً به زودی با ترکیه و عراق هستیم،  می توان این نوید را به منطقه داد شاهد توسعه اقتصادی بیشتری خواهیم بود، به گونه ای که فضا به سمت پایداری و ثبات پیش رود و کشورهای مختلف با همکاری های دو و چندجانبه بتوانند گروه های تروریستی را با هدف توسعه همکاری ها و ایجاد آرامش بیشتر از پای در آورند.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده