امیدی‌ها در اوج ناامیدی به دیدار آقای تَکرار شتافند-راهبرد معاصر
در آستانه‌ی انتخابات مجلس؛

امیدی‌ها در اوج ناامیدی به دیدار آقای تَکرار شتافند

اعضای فراکسیون امید در آستانه‌ی انتخابات یازدهیمن دوره مجلس شورای اسلامی و در بحبوحه ناکارآمدی‌های عیان مجلس و دولت در رفع مشکلات مردم، برای چاره‌جویی و استمداد و ممانعت از شکست فاحش در انتخابات پیش رو به دیدار پیرمردهای مجمع روحانیون شتافتند.
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 August 28
کد خبر: ۲۰۵۳۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ قریب به شش ماه تا زمان برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی زمان باقی مانده است. در فرصت باقی مانده‌، احزاب و جریان‌های سیاسی به میدان آمده و بر تلاش خویش برای اثرگذاری بر پروسه انتخابات و کسب آرای مردمی افزوده‌اند. در این میان، جریان موسوم به اصلاحات که از قضا نمایندگان متعددی را در مجلس دهم داشته و کارنامه‌ی ناموفقی را نیز از خود بر جای گذاشته به تکاپو افتاده تا در این موج بتواند حداقل منافع‌اش را تامین نماید.

 

از همین رو و در فرصت باقی‌مانده، اعضای فراکسیون امید به دیدار پیرمردهای مجمع روحانیون رفته تا بلکه با جلب نظر آنان، بر امید واهی‌شان جهت موفقیت نسبی در انتخابات آتی افزوده شود.

 

رسانه‌های زنجیره‌ای امروز و به شکلی هماهنگ به حواشی این دیدار پرداخته و با شور و شوق آن را پوشش داده‌اند. خبر آنلاین در گزارشی در همین باره نوشته است: «دیگر وقتش رسیده بود پای «ریش سفیدان» به میان بیاید. آنهم در شرایطی که هر روز صدایی از جنس اختلاف از درون اردوگاه اصلاح‌طلبی به گوش می‌رسد، نه تکلیف مشارکت یا عدم مشارکت در انتخابات اسفندماه مشخص است، نه سازوکار شورای عالی سیاستگذاری دیگر مورد پذیرش است نه شاخصین و احزاب اصلاح طلب مثل گذشته میل به همنشینی و همراهی با یکدیگر دارند.

 

در میان این چند صدایی‌ها و اختلافات، خبر دیدار «مجمع روحانیون مبارز» با اعضای «فراکسیون امید» یا همان نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس دهم یک شوک اصلاح طلبانه بود. جلسه‌ای که روز دوشنبه برگزار شده بود و آن طور که روابط عمومی مجمع روحانیون مبارز در اطلاعیه اش به آن اشاره می‌کند، بنا به دعوت مجمع روحانیون مبارز و به منظور هم اندیشی و تبادل نظر، اعضای هیأت رئیسه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای مرکزی مجمع شرکت کردند.»

 

خبرآنلاین در ادامه ضمن تاکید بر گوشه‌گیری رهبران این جریان آورده است: «چهره های تاثیرگذاری چون عبدالله نوری، موسوی خویینی‌ها، موسوی بجنوردی و ...که گرچه گاهی مسیر سکوت و عزلت سیاسی را انتخاب کرده اند اما همان ها آنقدر تاثیرگذاری و نفوذ در بین اصلاح طلبان داشته و دارند که توانسته اند تا به امروز جایگاه شیخوخیت اصلاح طلب را زنده نگه دارند.

 

گویی در روزهایی که اصولگرایان به دنبال احیای جایگاه شیخوخیت هستند تا وحدت انتخاباتی را حول محوریت آنها شکل و سروسامان دهند، در سوی دیگر سیاست شیوخ اصلاح طلب با وجود سکوت نصفه و نیمه شان اما بازهم جایگاه قابل پذیرش تری در بین اصلاح طلبان دارند.»

 

خبرآنلاین در ادامه به وجود شکاف میان این جریان پرداخته و معترف است: «انتقادات از جریان اصلاحات دیگر یکی دوتا نیست، تقریبا هر لحظه و هر روز زمزمه‌ای انتقادی و نارضایتی از عملکرد اصلاح طلبان از سوی بدنه رای این جریان به گوش می رسد. ماجرا آنجا پیچیده تر می شود که حتی خود بدنه حزبی و تشکیلاتی این جریان هم دچار چنددستگی و اختلاف درون تشکیلاتی شده و با وجود فاصله اندک تا انتخابات اسفندماه اما هنوز یک صدای واحد برای مشخص شدن سازوکار ورود به انتخابات به گوش نرسیده است. انتقاداتی که یک سر آن به عملکرد فراکسیون امید و شورای شهری های تهران باز می گردد و سوی دیگرش به سکوت بزرگان در مقابل عملکرد این طیف از نمایندگان اصلاح طلب.»

 

روزنامه اعتماد نیز در سرمقاله ای به قلم علیرضا رحیمی نوشته است: «مجمع روحانیون مبارز به عنوان یکی از مجموعه‌هایی که در جریان اصلاحات مرجعیت داشته و تلاش‌هایی ارزنده برای انسجام و فعالیت هرچه قدرتمندتر و اثربخش‌تر این جریان سیاسی در بزنگاه‌های انتخاباتی و غیرانتخاباتی داشته، به این دلیل، نقشی کلیدی و راهبردی دارد.»

 

به گفته‌ی رحیمی: «گزارش مبسوط آقای عارف از عملکرد سه‌ساله فراکسیون امید بسیار مورد توجه اعضای مجمع روحانیون مبارز قرار گرفت و نقطه‌عطفی در این نشست بود. به‌نحوی که شاهد استقبال اعضای مجمع روحانیون مبارز از گزارش این عملکرد بودیم.»

 

نوشابه بازکردن‌های امیدی‌ها با اعضای مجمع روحانیون آن هم درست شش ماه مانده به انتخابات در حالی صورت می‌پذیرد که رئیس دولت اصلاحات نیز از اقدامات این فراکسیون و دولت تدبیر و امید به ستوه آمده و اخیرا به انتقادهای تند و تیز از آنها پرداخته است. وی از آنچه "کم‌کاری‌ها، خلف وعده‌ها و کاستی‌ها" در مجلس دهم و دولت حسن روحانی خوانده، انتقاد کرده است.

 

رئیس دولت اصلاحات در جمع گروهی از روزنامه نگاران و اهالی رسانه در آستانه روز خبرنگار در ایران سخنرانی کرده و گفته بوده: «من در شگفتم چرا دولتی که برای استیفای حقوق ملت روی کار آمده و مجلسی که داعیه دفاع از ملت و حقوق اساسی آن‌ را دارد، دست‌کم اصلاح‌طلبانی که به مجلس راه یافته‌اند، فریاد نمی‌زنند و اقدام نمی‌کنند.»

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده