امنیت ؛ محور مذاکره محرمانه انگلیس و روسیه-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

امنیت ؛ محور مذاکره محرمانه انگلیس و روسیه

منابع خبری از انجام مذاکرات میان لندن و مسکو بر سر امنیت خبر دادند.
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۰۲ مهر ۱۴۰۲ - 2023 September 24
کد خبر: ۲۰۵۳۶۷

به گزارش راهبرد معاصر، یک مقام انگلیسی در مصاحبه با نشریه «دِ آی» (The i) گفت که مذاکراتی محرمانه بین انگلیس و روسیه انجام شده است، اما شامل «انعقاد توافقنامه‌های صلح از جانب طرفی» نمی‌شود.

 

بر اساس این گزارش، مذاکرات امنیتی در شهر‌هایی مانند «وین و نیویورک» در ۱۸ ماه گذشته برگزار شد و به موضوعاتی مانند کمبود غلات و ایمنی هسته‌ای پرداخته شد.

 

یک مقام انگلیسی درباره این مذاکرات گفت: «ما در تماس بوده‌ایم و احساس می‌کنیم که حفظ یک مذاکره باز در طول جنگ در اوکراین بسیار مهم است. ما به هیچ وجه بخش‌هایی از کشور را تقسیم نمی‌کنیم یا از طرف کسی قرارداد‌های صلح نمی‌بندیم، اما باز نگه داشتن این خط تماس بسیار مهم است.»

 

قیمت غلات از زمان خروج مسکو از ابتکار غلات دریای سیاه در سال ۲۰۲۲ در جولای افزایش یافته است. این توافق به اوکراین اجازه می‌داد در ازای لغو تحریم‌های غرب که مانع صادرات محصولات کشاورزی روسیه می‌شد، غلات را از بنادر خود به کشور‌های آسیایی، خاورمیانه و آفریقا صادر کند. با این حال، مسکو اصرار دارد که غرب همچنان حمل غذا و کود را برای روسیه غیرممکن می‌کند.

 

در این گزارش آمده است که مقامات انگلیس همچنین در بحبوحه ترس از فاجعه بالقوه تشعشعات، در مورد مسائلی از جمله نیروگاه هسته‌ای زاپروژیه، درخواست تضمین امنیت هسته‌ای در طول درگیری کردند و بنابراین، «بسیار عجیب» خواهد بود اگر به دیپلمات‌های انگلیس اختیار داده شود تا برای مذاکره آتش‌بس تلاش کنند.

 

سخنگوی دفتر امور خارجه، مشترک المنافع و توسعه انگلیس (FCDO) در این باره تایید کرد: مذاکرات با مقامات روسی تنها در مواقعی که کاملاً ضروری بود انجام شده است، اما این موضع بریتانیا نیست که از طرف کی‌یف تصمیم بگیرد. این وظیفه اوکراین و دولت اوکراین است که موضع خود را در هر مذاکره‌ای تعیین کنند./ باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده