دیدگاه امیرعبداللهیان پیرامون صلح در قفقاز جنوبی-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

دیدگاه امیرعبداللهیان پیرامون صلح در قفقاز جنوبی

به عقیده وزیر امور خارجه کشورمان صلح در قفقاز جنوبی صرفا با مشارکت فعال سه کشور درون منطقه‌ای و سه همسایه پیرامونی این منطقه میسر خواهد بود.
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۷ - ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - 2023 October 25
کد خبر: ۲۱۰۲۳۵

به گزارش راهبرد معاصر؛ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در صفحه شخصی خود نوشت:

روز گذشته (دوشنبه) در قالب سازوکار موسوم به ۳+۳ میزبان وزرای امور خارجه کشور‌های جمهوری ترکیه، جمهوری ارمنستان، جمهوری آذربایجان و فدراسیون روسیه بودم که به بررسی آخرین تحولات منطقه قفقاز جنوبی پرداختیم.

همانطور که در عنوان این اجلاس مهم منطقه‌ای تصریح شده بود، اکنون نوبت صلح، همکاری و پیشرفت در قفقاز جنوبی است که این امر صرفاً با مشارکت فعال سه کشور درون منطقه‌ای و سه همسایه‌ی پیرامونی این منطقه میسر خواهد بود.

در پایان نشست، تهران وزرای خارجه به بیانیه‌ی مشترکی دست یافتند که اهمیت توسعه مناسبات دوستانه بین کشور‌ها بر اساس منافع متقابل و حسن همجواری، اهمیت حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بر اساس منشور ملل متحد، احترام به حاکمیت، استقلال سیاسی و تمامیت ارضی، خدشه ناپذیری مرز‌های شناخته شده بین المللی، عدم مداخله در امور داخلی، منع تهدید یا توسل به زور و احترام به حقوق بشر را مورد تاکید قرار داد.

موضوع مهم بعدی که در این اجلاس مورد توجه قرار گرفت تحولات فلسطین و جنایات رژیم آپارتاید صهیونیستی علیه، زنان کودکان و ساکنان غیر نظامی غزه بود که در این زمینه نیز لزوم توقف فوری جنایات جنگی علیه غزه و ضرورت ارسال کمک‌های بشردوستانه مورد تصریح همه‌ی اعضا قرار گرفت. همچنین پرچم فلسطین به نشانه‌ی همبستگی با ملت فلسطین در سالن محل اجلاس قرار گرفت.

پس از این اجلاس و همراهی با وزرای امور خارجه جمهوری آذربایجان، ارمنستان، روسیه و ترکیه در دیدار با رییس جمهور محترم کشورمان به وزارت امور خارجه بازگشتم و در نشست خبری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی شرکت کردم و ضمن ارائه‌ی توضیحاتی از جزئیات روند برگزاری، اجلاس پاسخگوی سوالات اصحاب محترم رسانه بودم.

نشست بعدی فرمت ۳+۳ در ترکیه برگزار خواهد شد و امیدوارم با تکمیل مسیر همگرایی در منطقه به زودی شاهد استمرار برگزاری این جلسات در باکو و ایروان باشیم. / تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده