برخورد قاطع عراق با رسانه هتاک به شان مرجعیت-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

برخورد قاطع عراق با رسانه هتاک به شان مرجعیت

مسئولین رسانه ای و ارتباطات عراق از تعلیق فعالیت و بستن دفاتر شبکه ی آمریکایی الحره برای سه ماه خبر دادند.
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 03
کد خبر: ۲۱۲۳۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ واکنش ها به اقدامات توهین آمیز شبکه ی تلویزیونی الحره همچنان ادامه دارد. شبکه ی یاد شده که در اهانتی آشکار مرجعیت دینی عراق را به فساد متهم نموده بود با حکم مسئولین رسانه ای عراق موقتا تعلیق شده است.

 

هیئت رسانه و ارتباطات عراق پیشتر اعلام کرده بود که تدابیر قانونی را علیه کسانی که به نهادهای دینی در یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای در عراق اهانت کرده‌اند، اتخاذ خواهد کرد. اکنون و بر اساس آن چه رسانه های عراقی عنوان نموده اند، این نهاد از تعلیق مجوز فعالیت دفاتر شبکه تلویزیونی الحره در عراق به مدت 3 ماه خبر داده است.

 

هیئت رسانه و ارتباطات عراق در بیانیه‌ای تصریح کرد: «مجوز دفاتر شبکه تلویزیونی الحره در عراق به مدت 3 ماه تعلیق و فعالیت‌های آن تا زمان رای‌گیری مجدد درباره نحوه برخورد آن با مسئله عراق، متوقف می‌شود.»

 

این هیئت همچنین خواستار «عذرخواهی رسمی دفتر مدیریت تلویزیون الحره در عراق به دلیل پخش برنامه‌های تحقیر و توهین‌آمیز علیه شخصیت‌های نهادهای دینی، شده و گفته است این اقدام، به وجهه و جایگاه این شخصیت‌ها در میان مردم عراق خدشه وارد کرده است.»

 

هیئت مذکور تصمیم به تعلیق مجوز تلویزیون الحره در عراق را به مثابه «هشدار نهایی» به این تلویزیون دانسته و تأکید کرده است در صورت تکرار چنین اهانت‌هایی و نقض مجدد قوانین رسانه‌ها، الحره با مجازاتی سختگیرانه‌تر مواجه خواهد شد.

 

طبق این بیانیه، طرف‌های و شخصیت‌هایی که از این اقدام تلویزیون الحره متضرر شده‌اند حق شکایت به مراجع قضایی ذی‌ربط را دارند.

 

تلویزیون الحره در سال ۲۰۰۴ به زبان عربی تاسیس شد و بینندگانی را در عراق به خود جذب کرده است. بخش زیادی از منابع مالی این شبکه توسط کنگره ایالات متحده تامین می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مستند ۱۲ دقیقه‌ای روز شنبه از الحره پخش شد و در آن رهبران شیعی و سنی متهم شده‌اند که از منابع مالی دولتی سوءاستفاده کرده و ارتباطات مشکوکی با گروه‌های مسلح دارند.

 

در همین حال، سفارت آمریکا در عراق طی بیانیه‌ای، از زیر باز مسئولیت گزارش تلویزیون الحره شانه خالی کرده و مدعی شده است که وزارت خارجه و سفارتخانه‌های آمریکا در جهان هیچ‌گونه مسئولیتی در نظارت بر محتوای برنامه‌ای این شبکه تلویزیونی ندارند.

 

تلویزیون «الحره» انتقادها از مستندش را رد کرده و گفته که این «گزارش تحقیقی، منصفانه، دقیق و حرفه‌ای بوده است».

 

این تلویزیون در بیانیه‌ خود تصریح کرده است: «در جریان انجام این تحقیق، تیم تلویزیونی فرصت و زمان کافی در اختیار افراد و نهادهای مربوطه قرار داد تا نقطه‌نظرشان را بیان کنند ولی آنها امتناع کردند».

 

واکنش های داخلی به اقدام شنیع الحره

 

هیئت حشد شعبی عراق بیانیه‌ای درباره گفتمان خصمانه رو به افزایش شبکه‌های داخلی و بین‌المللی صادر و سمپاشی آنها را محکوم کرد.

 

در این بیانیه آمده است: از چند ماه پیش گفتمان خصمانه رو به افزایش شماری از شبکه‌های داخلی و بین‌المللی علیه ملت و دولت عراق و اعتقادات مردم به‌ویژه از سوی شبکه الحره وابسته به پنتاگون را زیر نظر داریم.

 

این بیانیه افزود: سیاست خصمانه خبری شبکه الحره و حمله مکرر آن در برنامه‌های خود به چهره‌های سرشناس، شخصیت‌ها، جامعه و دین مبین اسلام سوء استفاده آشکار از آزادی رسانه‌ای در عراق است.

 

این بیانیه بر حمایت خود از هرگونه اقدام دولتی و بخش‌های ذی‌ربط در هیئت رسانه و ارتباطات و سندیکای روزنامه‌نگاران و اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های عراق برای پایان دادن به این موارد قانون‌شکنی و بازخواست مقصران آن خواه افراد یا احزاب یا کشورها تأکید کرد.

 

در همین حال، ائتلاف فتح در عراق نیز با صدور بیانیه‌ای اهانت شبکه الحره به نهادهای دینی و مرجعیت عالی دینی عراق را محکوم کرد و آن را تجاوزگری آشکار علیه امت اسلامی و دین اسلام و مقدسات مسلمانان و جایگاه شامخ مرجعیت دانست.

 

این ائتلاف با اشاره به خط‌مشی صهیونیستی شبکه الحره، از دولت عراق خواست تا همه تدابیر قانونی را علیه این شبکه اتخاذ کند.

 

فراکسیون جریان حکمت ملی عراق به‌ریاست سید عمار حکیم نیز گزارش اهانت‌آمیز شبکه الحره به نهادها و شخصیت‌های مرتبط با مرجعیت دینی در این کشور را یک تعدی آشکار دانست و از هیئت رسانه و ارتباطات عراق خواست تا این شبکه را بازخواست کند و دفاترش در عراق را ببندد.

 

این فراکسیون با محکوم کردن گزارش اهانت‌آمیز شبکه الحره تأکید کرد که این گزارش مغایر با اصول شفافیت، بی‌طرفی و درستی و خارج از حد و مرز ادب و اخلاق حرفه‌ای و منشورهای خبرنگاری است.

 

محمد حلبوسی رئیس پارلمان عراق نیز گزارش الحره علیه نهادها و جایگاه مرجعیت دینی در این کشور را محکوم کرد و گفت: مرجعیت دینی در عراق همواره با موضعگیری‌های ملی خود نقش بزرگی در حفظ ثبات عراق و جامعه داشته‌اند.

 

وی افزود: زمان آن فرا رسیده است که دستگاههای کشور نقش خود در تدوین اصول حرفه‌ای رسانه‌ای در شبکه‌های ماهواره‌ای و کنترل فضای رسانه‌ای را برای جلوگیری از اهانت به نهادهای کشوری و دینی همراه با آزادی نشر اخبار و حقوق رسانه‌ای ملی آزاد فعال کنند.

 

ائتلاف النصر به‌ریاست حیدر العبادی نیز هرگونه خدشه مستقیم یا غیرمستقیم به جایگاه مرجعیت دینی و نمایندگان و نهادهای دینی فعال را محکوم کرد و گفت: مرجعیت دینی و تشکل‌های وابسته به آن به‌شدت درخصوص سلامت نهادها و طرح‌های خود برای خدمت به ارزشها و شهروندان پافشاری می‌کنند و همواره با رویکرد ملی والای خود در خدمت عراق و ملت آن بوده‌اند.

 

ائتلاف النصر تأکید کرد: این ائتلاف گزارش شبکه الحره را رد و محکوم می‌کند. ائتلاف النصر همچنین بر این نکته تأکید دارد که رسانه‌ها درباره حقایق بگویند و رسالت رسانه‌ای را حرفه‌ای و بدون غرض‌ورزی انجام دهند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده