هشدار مایک پنس نسبت به خطر فزاینده روسیه-راهبرد معاصر

هشدار مایک پنس نسبت به خطر فزاینده روسیه

معاون رئیس جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری مشترکش با رئیس جمهور لهستان از نیات روس ها مبنی بر مداخله در انتخابات اروپا و تلاش برای بهره برداری از عنصر نفت و گاز برای اعمال فشار بر متحدین غربی آمریکا پرده برداری کرد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 03
کد خبر: ۲۱۲۵۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ ولادمیر پوتین و دولت تحت امرش گویا به معضل اصلی به چالش کشیدن هیمنه آمریکا در میان متحدینش بدل شده است. شایعات پیرامون مداخله احتمالی روس ها در انتخابات آمریکا هنوز به سرانجام نرسیده است، با این حال آمریکایی ها از احتمال مداخله روس‌ها در انتخابات سایر کشورهای اروپایی سخن به میان آورده اند.

 

مایک پنس معاون رئیس جمهوری ایالات متحده که در لهستان به سر می‌برد با تاکید دوباره به تعهد آمریکا بر حمایت از متحدانش در مقابل روسیه گفت که همه متحدان باید در مقابل روسیه هوشیاری به خرج دهند.

 

پنس روز دوشنبه ۱۱ شهریور در ورشو گفت: «با توجه به تلاش‌های [روسیه] برای دخالت در انتخابات در اروپا و سرتاسر جهان، حالا زمان هوشیاری ما در مقابل نیات و اعمال روسیه فرا رسیده است.»

 

معاون رئیس جمهوری آمریکا افزود: «ما می‌‌دانیم که هنوز کارهای بسیار زیادی در زمینه‌‌های گوناگون باقی مانده است که باید انجام شود؛ چرا که به رغم سال‌ها مذاکره، نیروهای روسیه هنوز بخش‌های زیادی از گرجستان و اوکراین را اشغال کرده‌اند.»

 

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا که جهت شرکت در مراسم هشتادمین سالگرد آغاز جنگ جهانی دوم به لهستان سفر کرده، گفت: «حقیقت این است که مسکو در پی ایجاد شکاف در میان متحدان ما است و حالا با منابع نفت و گاز خود [این هدف را دنبال می‌کند.] لهستان موضعی مستحکم گرفته و ما باید استقلال و امنیت انرژی را ترویج کنیم.»

 

ه گفته پنس، در موضوع خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، آمریکا می‌خواهد رویه‌ای اتخاذ شود که حفظ ثبات در ایرلند و حفظ قرارداد صلح ایرلند شمالی که در سال ۱۹۹۸ بسته شده بود، تضمین شود.

 

او در همین خصوص اظهار کرد: "ما به همکاری نزدیک با شرکای خود در ایرلند و بریتانیا ادامه می‌دهیم تا حامی بریگزیتی باشیم که ثبات در پی داشته و حافظ بنیان قوی پیمان جمعه نیک (۱۹۹۸) باشد؛ می‌دانیم که این‌ها، مسائل پیچیده‌ای هستند".

 

معاون رئیس جمهوری ایالات متحده روز یکشنبه نیز در حاشیه مراسمی که به مناسبت هشتادمین سالگرد آغاز جنگ جهانی دوم در پایتخت لهستان برگزار شده است، بر ادامه حمایت واشنگتن از اوکراین تاکید کرد.

 

در پی حمایت روسیه از جدایی‌طلبان شرق اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمه به خاک خود، واشنگتن تحریم‌هایی را علیه مسکو اعمال کرده است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده