انتقاد لاوروف از تلاش غرب برای ایجاد اختلاف بین روسیه و همسایگانش-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

انتقاد لاوروف از تلاش غرب برای ایجاد اختلاف بین روسیه و همسایگانش

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به اینکه غرب تمایل دارد علیه روسیه با ارمنستان دوستی کند، درباره سفر ماکرون به قزاقستان نیز گفت: کشورهای غربی در تلاش هستند تا نزدیکترین همسایگان و متحدان روسیه را علیه این کشور تحریک کرده و بین آنها اختلاف بیاندازند.
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۵ - ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - 2023 November 10
کد خبر: ۲۱۲۸۰۸

به گزارش راهبرد معاصر. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که کشورهای غربی بعد از حوادث رخ داده در قره باغ، اکنون سعی دارند از ارمنستان "دلجویی کرده" و این کشور را به طرف خود جلب کنند و تمایل دارند که بر اساس رویارویی با روسیه روابط دوستانه‌ای با ایروان برقرار کنند.

 

وی یادآور شد، اکنون مشخص شده که کشورهای غربی فعالانه با ارمنستان در تماس هستند و سعی دارند تا با این کشور آن در برابر روسیه دوست شوند. لاوروف همچنین تاکید کرد که مسکو هیچ تعصبی علیه شرکای خارجی ایروان ندارد.

 

وی توضیح داد: «ما طرفدار این هستیم که ارمنستان به عنوان یکی از اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی، به عنوان متحد نزدیک و شریک استراتژیک ما، خود تعیین کند که چگونه روابطش با شرکای خارجی را برقرار خواهد کرد. ما مطلقاً هیچ تعصبی در مورد دایره شرکای خارجی ایروان، دوستان یا هر چه می خواهید نامش را بگذارید، نداریم.»

 

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین در تفسیر سفر اخیر امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه به قزاقستان، ابراز عقیده کرد که کشورهای غربی در تلاش هستند تا نزدیکترین همسایگان و متحدان روسیه را علیه این کشور تحریک کرده و بین آنها اختلاف بیاندازند.

 

سرگئی لاوروف گفت: «نخبگان غربی، وقتی نگاه خود را به سمت متحدان، نزدیک ترین دوستان و همسایگان ما معطوف می کنند، در واقع می خواهند با آنها دوست شوند، اما با این نکته مهم اضافه که: بیایید روابط خود با روسیه را محدود کنید، زیرا روسیه تحت تحریم است، این برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت و این به منزله باخت آنها است. دقیقاً همین الفاظ استفاده می شود»

 

وی با یادآوری اینکه امانوئل ماکرون در یک کنفرانس مطبوعاتی ابراز عقیده کرد که "قزاقستان دست نشانده کسی نخواهد بود"، با اشاره به ضرب المثلی گفت که این سخنان خود گویای معنای آن است. وزیر خارجه افزود: «متأسفانه، کشورهای غربی همیشه سعی می‌کنند فقط به نفع خود با دیگران دوست باشند، بدون اینکه اصل تعادل منافع و منافع متقابل را درک کنند. آنها همیشه می خواهند فقط برای خودشان منافعی داشته باشند. این یک ذهنیت استعماری و استعمار نو است.»

 

وزیر خارجه روسیه افزود که مسکو، بر خلاف نخبگان غربی، هرگز "با کسی برای رویارویی با طرف ثالثی دوست نمی‌شود."

 

سرگئی لاوروف چند روز قبل نیز یادآور شد که روسیه با کشورهای اکثریت جهان که 85 درصد از جمعیت کره زمین را تشکیل می‌دهند، تعامل و همکاری دارد. به گفته وی، این کشورها روسیه را شریک قابل اعتمادی می‌دانند. وی افزود: بنابراین ادعای انزوای بین المللی روسیه با وجود روابط با اکثریت کشورهای جهان معنا ندارد./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده