وجود ۳۰۰ قلاده خرس در حیات وحش کرمانشاه-راهبرد معاصر

وجود ۳۰۰ قلاده خرس در حیات وحش کرمانشاه

فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه گفت که برآورد‌های تخمینی حاکی از وجود حدود ۳۰۰ قلاده خرس بالغ در حیات وحش این خطه غربی ایران است.
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۳ - ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - 2023 November 12
کد خبر: ۲۱۳۱۵۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ اصغر آغاز اظهار کرد: خرس‌ها در زیستگاه‌های حیات وحش استان کرمانشاه به ندرت تلف می‌شوند و همین عامل باعث جمعیت رو به افزایش نسبی آن‌ها شده است.

وی با بیان اینکه تلف شدن خرس در حیات وحش کرمانشاه به دلیل نبود غذا یا بیماری تاکنون به ندرت رخ داده است، تصریح کرد: خرس به عنوان حیوان بزرگ جثه در راس هرم غذایی محیط زیست کرمانشاه بی رقیب و همه چیز خوار محسوب می‌شود و به جز انسان تقریبا هیچ تهدیدی ندارد.

وی گفت: تعارض حیات با انسان عامل اصلی تلفات خرس در استان کرمانشاه است که البته موارد کمی از آن مشاهده شده است به عنوان مثال از ابتدای سال جاری تاکنون فقط ۲ مورد تلف شدن خرس در جغرافیای منطقه گزارش شد.

وی افزود: مورد اول در منطقه قلاجه گیلانغرب تیراندازی یک کشاورز باعث مرگ خرس شد و مورد دوم روز گذشته بر اثر برخورد خودرو عبوری با یک قلاده خرس قهوه‌ای در جاده دالاهو - قصرشیرین رخ داد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه ادامه داد: گاهی اوقات خرس‌ها برای پیدا کردن غذا، یا خوردن میوه باغات و شکار گله به محیط انسان نزدیک می‌شوند که باعث تردد از جاده‌ها و معابر بین شهری و روستایی می‌شود که به تبع آن با خطراتی همچون برخورد خودرو یا تیراندازی کشاورزان و عشایر مواجه می‌شوند.

وی به تنوع غذایی خرس‌ها اعم از علوفه، گیاه، میوه و گوشت اشاره و ابراز کرد: به همین دلیل خرس‌ها برای پیدا کردن غذا با دیگر حیوانات استان کرمانشاه نظیر گرگ، کفتار، روباه و شغال رقابت چندانی ندارند، اما ممکن است با انسان تعارض حیات پیدا کنند و خوشبختانه این موارد در سطح منطقه اندک است.

وی گفت: برای دور کردن خرس از محیط زندگی روستاییان آموزش به جوامع محلی را آغاز کرده‌ایم که از جمله راهکار‌ها و پیشنهادات نصب توپ‌های ترقه‌ای و محکم کردن پرچین‌های اطراف باغات، استفاده از سگ نگهبان و نظایر آن است.

وی همچنین از دستگاه‌های ذیربط در استان کرمانشاه خواست نسبت به نصب تابلو علائم هشدار دهنده عبور حیوانات وحشی از جاده و نظایر آن اقدامات بیشتری انجام دهند تا رانندگان اشراف بیشتری به محیط پیرامونی پیدا کنند.

وی مجازات شکار عمدی خرس را ۱۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و از عموم مردم طبیعت دوست استان کرمانشاه خواست در صورت مشاهده حیوان وحشی آسیب دیده از نزدیک شدن به آن خودداری کرده و مراتب را با شماره تلفن ۰۸۳۴۳۷۲۲۲۲۹ و یا تلفن گویای ۱۵۴۰ اطلاع رسانی کنند.

گفتنی است استان کرمانشاه در همسایه استان‌های لرستان، ایلام، همدان و کردستان با کشور عراق هم مرز مشترک دارد. / ایرنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار