نگاهی به خدای آپولو در اساطیر یونان و روم باستان + عکس-راهبرد معاصر

نگاهی به خدای آپولو در اساطیر یونان و روم باستان + عکس

آپولو خدایی بود که هم یونانیان و هم رومیان باستان آن را محترم می‌شمردند.
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۲ - ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - 2023 November 13
کد خبر: ۲۱۳۳۱۱

به گزارش راهبرد معاصر؛ از نظر یونانیان، آپولو به معنای هارمونی بود. او را با نور و حکمت مرتبط می‌کردند. نقش او در فرهنگ رومی نیز شبیه به یونان بود و برای ثبات و شفا به او چشم می‌دوختند.آپولو یکی از دوازده خدای اصلی یونانیان بود. قرن‌ها بعد، او به عنوان شخصیت نور و موسیقی در آمد.در اساطیر یونانی، او با پدرش زئوس در کوه المپ اقامت داشت. مادر آپولو، لتو، یکی دیگر از خدایان قدیمی یونانی بود.

گفته می‌شود که آپولو و خواهرش آرتمیس، الهه شکار، تیراندازی با کمان را اختراع کرده اند. هر دو اغلب با تیر و کمان نشان داده می‌شدند. در برخی داستان ها، آرتمیس خواهر بزرگتر آپولو بود. در برخی دیگر، او همزاد او بود.

باور عمومی بر این بود که آپولو پسر مورد علاقه پدرش است. در افسانه‌ها آمده است که زئوس یک ارابه طلایی که توسط قو‌های سفید کشیده شده بود به او هدیه داد و همچنین به آپولو قدرت پیشگویی اعطا کرد.

در اساطیر آمده است که آپولو فرزندان زیادی برای خود داشت و در تربیت و آموزش آن‌ها نقش داشت. او همچنین فرزندان رها شده خدایان دیگر را پرورش داد و پذیرفت. آپولو به این خدایان جوان یاد داد که بینا و کماندار باشند. مشهورترین پسران او خدای اسکلپیوس، خدای پزشکی بود.

همه پسران آپولو، خدا نبودند. بسیاری از آن‌ها فانی بودند مانند شاهزادگان تروا، ترویلوس و هکتور. آن‌ها در جریان جنگ تروا توسط آشیل کشته شدند. در افسانه‌ها آمده است که آپولو در نهایت با هدایت تیری که توسط شاهزاده تروا (پاریس)، شلیک شد از آشیل انتقام گرفت.

یونانیان، آپولو را با بسیاری از چیز‌های خوب مانند تیراندازی با کمان، پزشکی، حقیقت، موسیقی، نور و شعر مرتبط می‌دانستند. نقش اصلی او در الهیات یونانی دفع شر و اعطای قدرت پیشگویی به بینندگان بوده است.

آپولو قدرت درمان یا کشتن را داشت به این معنی که او می‌توانست بیماران را شفا دهد، اما با تیر‌های خود بیماری مهلکی را نیز به همراه داشت. آپولو به شدت با پسران ارتباط داشت، در حالی که خواهرش آرتمیس محافظ دختران بود.

آپولو همچنین خدای مکان‌های عمومی مانند جاده‌ها و شهر‌ها بود. برخی از یونانیان او را به عنوان قانونگذار می‌دانستند. او را همچنین محافظ شبانان و گله‌های آن‌ها به حساب می‌آوردند.

آپولو در باور رومی‌ها

مانند یونانیان، رومیان باستان آپولو را با موسیقی و شعر مرتبط می‌دانستند. این در نهایت گسترش یافت و همه اشکال خلاقیت هنری را در بر گرفت. رومیان او را سرچشمه همه دانش‌های پزشکی و همچنین منبع نبوت و موهبت آینده نگری می‌دانستند.

پزشکان رومی مانند بقراط آپولو را به عنوان حامی خود پذیرفتند. مردم اغلب تصور می‌کردند که بیماری ناشی از خشم آپولو است.

علاوه بر روم و یونان، احترام آپولو در سرزمین‌های دور، از جمله سرزمین‌های متعلق به مردم سلتیک که او را به عنوان خدای خورشید احترام می‌گذاشتند، گسترش یافته بود. / پارسینه

نگاهی به خدای آپولو در اساطیر یونان و روم باستان + عکس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده