نگاه جهان اسلام به توسعه روابط اقتصادی ایران و عربستان-راهبرد معاصر
رحمان سعادت، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» بررسی کرد:

نگاه جهان اسلام به توسعه روابط اقتصادی ایران و عربستان

رحمان سعادت، کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه ایران و عربستان نقش سازنده‌ای در تحکیم روابط میان کشورهای اسلامی ایفا می‌کنند، گفت: افزایش همکاری میان تهران و ریاض در حوزه‌های ارزی و بانکی سرآغاز گسترش همکاری‌ها میان سایر کشورهای اسلامی است.
رحمان سعادت؛ کارشناس مسائل اقتصادی
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - 2023 November 17
کد خبر: ۲۱۳۶۹۲

نگاه جهان اسلام به توسعه روابط اقتصادی ایران و عربستان

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ معاون ارزی بانک مرکزی باهدف توسعه مناسبات ارزی- بانکی و همچنین دیدار و گفت و گو با همتای خود در بانک مرکزی عربستان به ریاض سفر کرد.


رحمان سعادت، کارشناس مسائل اقتصادی درباره سفر معاون ارزی بانک مرکزی کشورمان به ریاض و آثار گسترش روابط ارزی و بانکی ایران با قوی ترین کشورهای منطقه ازجمله عربستان به «راهبرد معاصر» گفت: سفر معاون ارزی بانک مرکزی برای شکل دهی دور جدیدی از مناسبات میان ایران و عربستان در حوزه های ارزی و بانکی از جنبه‌های مختلفی نقطه عطف در تازه ترین روابط ایران و عربستان به شمار می رود، زیرا ایران و عربستان جزو کشورهای مؤثر منطقه و حتی عرصه بین الملل هستند.

انتظار می رفت بعد از ازسرگیری ارتباط میان ایران و عربستان شاهد گسترش رایزنی ها و همکاری های دو کشور در بخش های مختلف باشیم


وی افزود: ایران و عربستان دو قطب بزرگ صادرکننده انرژی و دو عضو مهم اوپک هستند، بنابراین هرگونه توافق میان ایران و عربستان و گسترش مناسبات در بخش های مختلف ازجمله ارزی و اقتصادی به دلیل آثاری که این دو حوزه در تجارت خارجی و اقتصاد کشورها بر جای می گذارد، بسیار حائز اهمیت است.


کارشناس مسائل اقتصادی یادآور شد: انتظار می رفت بعد از ازسرگیری ارتباط میان ایران و عربستان شاهد گسترش رایزنی ها و همکاری های دو کشور در بخش های مختلف باشیم، بنابراین رایزنی بر سر توافق ارزی در آینده نه چندان دور به توافق در حوزه نفت و صادرات انرژی به نفع ایران می شود.


سعادت گفت: ایران و عربستان دو عضو مهم اوپک به شمار می روند. هرچند ایران با وجود فشارهای تحریمی آمریکا نفت صادر می کند و مشتریان خاص خود را دارد، اما انتظار می رود در همکاری با عربستان در اوپک تأثیر بیشتری داشته باشد و با کمک عربستان بتوان برخی تصمیم گیری ها را در اوپک به نفع خود تمام کرد.


کارشناس مسائل اقتصادی درباره سایر آثار همکاری ارزی و بانکی میان ایران و عربستان عنوان کرد: با توجه به اینکه دو کشور در جهان اسلام بسیار تأثیرگذار هستند و نقش سازنده ای در تحکیم روابط میان کشورهای اسلامی ایفا می کنند، افزایش همکاری تهران و ریاض در حوزه های ارزی و بانکی سرآغاز گسترش همکاری ها میان سایر کشورهای اسلامی است.


وی توضیح داد: گسترش همکاری های اقتصادی میان کشورهای اسلامی به همبستگی سیاسی جهان اسلام و حفظ منافع و عواید اقتصادی قابل توجهی برای همه کشورهای مسلمان منطقه که با ایران و عربستان در ارتباط هستند، منجر می شود. در تعریف راهبردهای ارزی و بانکی میان ایران و عربستان سایر همکاری های اقتصادی و گسترش تجارت خارجی دیده خواهد شد.


سعادت معتقد است: با توجه به آینکه عربستان زیر تحریم آمریکا قرار ندارد و به لحاظ درآمدی سرشار است، توسعه همکاری های ارزی و بانکی با ریاض می تواند در دور زدن تحریم های ارزی و بانکی و تسهیل تجارت منطقه ای به ایران کمک کند. عربستان ارتباطات بین‌المللی و منابع ارزی زیادی دارد، بنابراین می تواند خریدار کالای ایرانی یا زمینه ساز صادرات نفت یا کالای ایرانی و تسهیل کننده دریافت ارز باشد.


کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: همان گونه که با رایزنی های سیاسی و اقتصادی با سران کشورهای مختلف توانستیم بخشی از پول‌های بلوکه شده خود را آزاد کنیم، با توسعه روابط ارزی و بانکی با عربستان می توان منابع ارزی حاصل از فروش نفت را بدون تأخیر و از دست رفتن زمان با تسهیل گری ریاض صاحب شد.

توسعه همکاری های ارزی و بانکی با ریاض می تواند در دور زدن تحریم های ارزی و بانکی و تسهیل تجارت منطقه ای به ایران کمک کند


وی افزود: اینکه بانک مرکزی از کانال عربستان که موقعیت خاصی در جهان اسلام دارد به دنبال تحقق منابع مالی است، راهبرد صحیحی است که علاوه بر حل بخشی از مشکلات ارزی و بانکی در ارتباط با بانک های عربستان، به ایجاد همبستگی در حوزه های  اقتصادی، سیاسی و حتی فرهنگی برای دو کشور منجر می شود و با تنش زدایی از ارتباطات کشورهای غرب آسیا و افزایش ارتباطات مالی، منطقه را بیش از پیش قدرتمند می کند.


سعادت درباره عملکرد دولت سیزدهم در گسترش روابط ارزی و بانکی گفت: خوشبختانه از زمان انتصاب رئیس جدید بانک مرکزی تاکنون شاهد تأکید این نهاد ارشد پولی و بانکی بر پویایی و توسعه دیپلماسی منطقه‌ای با کشورهای عربی در رأس آن ها عربستان سعودی هستیم. تحرکاتی که در یک سال گذشته منشأ خیر و برکت برای اقتصاد ایران بوده و بخشی ازآن در آزادسازی منابع ارزی جلوه گر شده است.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده