فاجعه غزه و استناد گوترش به ماده 99 منشور ملل متحد-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
یادداشت اختصاصی سیدرضی عمادی، کارشناس مسائل غرب آسیا؛

فاجعه غزه و استناد گوترش به ماده 99 منشور ملل متحد

ماده ۹۹ منشور ملل متحد عنوان می‌کند، دبیر کل می‌تواند نظر شورای امنیت را به هر موضوعی که به عقیده اش حفظ صلح و امنیت بین‌المللی تهدید می کند، جلب کند. از دید گوترش، جنگ و جنایت رژیم صهیونیستی علیه غزه، حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند.
سیدرضی عمادی؛ کارشناس مسائل غرب آسیا
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۳ - ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - 2023 December 10
کد خبر: ۲۱۷۵۳۷

فاجعه غزه و استناد گوترش به ماده 99 منشور ملل متحد

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ بیش از دو ماه از آغاز جنگ رژیم اشغالگر قدس علیه غزه می‌گذرد. در حالی که شورای امنیت سازمان ملل متحد به دلیل وتوهای مکرر آمریکا و دو کشور اروپایی انگلیس و فرانسه عملاً قادر به هیچ اقدامی برای متوقف کردن ماشین جنگی رژیم صهیونیستی نیست، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد با فعال کردن ماده 99 منشور ملل متحد خواستار توجه شورای امنیت به بحران غزه شد.


ماده ۹۹ منشور ملل متحد عنوان می‌کند، دبیر کل می‌تواند نظر شورای امنیت را به هر موضوعی که به عقیده اش حفظ صلح و امنیت بین‌المللی تهدید می کند، جلب کند. در واقع، ماده ۹۹ منشور ملل متحد ابزار دیپلماتیک است که به ندرت استفاده شده و به مقام دبیرکل سازمان ملل متحد اجازه می‌دهد هر موضوعی را که ممکن است تهدیدهای موجود برای حفظ صلح و امنیت بین المللی تشدید می کند، به شورای امنیت گوشزد کند.

مطابق آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت غزه، حدود 17 هزار و 500 نفر در غزه به شهادت رسیده و بیش از 46 هزار نفر زخمی شده‌اند

از زمان روی کار آمدن گوترش در سال 2017 میلادی، این نخستین بار است وی به ماده ۹۹ منشور استناد می‌کند. از زمان تأسیس سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۵ میلادی، دبیرکل‌های قبلی تنها 9 بار به ماده ۹۹ استناد کرده‌اند. آخرین باری که دبیرکلی به طور رسمی و به صراحت ماده ۹۹ را مورد استناد قرار داد، خاویر پرز دو کوئیار بود که به وضعیت لبنان در سال ۱۹۸۹ میلادی پرداخت.


از دید گوترش، جنگ و جنایت رژیم صهیونیستی علیه غزه، حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند و تاکنون شورای امنیت برای متوقف کردن جنگ علیه غزه ناکام بوده است. نگاه آماری به آنچه که رژیم صهیونیستی تاکنون علیه غزه انجام داد، این موضوع را اثبات می کند.


جان باختگان و خسارت‌های انسانی

مطابق آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت غزه، حدود 17 هزار و 500 نفر در غزه به شهادت رسیده و بیش از 46 هزار نفر زخمی شده‌اند. از این تعداد، بیش از 7 هزار و 800 نفرشان کودک و بیش از 6 هزار و 100 نفر زن هستند. آمارهای غیررسمی حتی شمار شهدا را بیش از 23 هزار نفر اعلام می‌کنند، زیرا بیش از 6 هزار نفر در زمره مفقودین جنگ هستند یا زیر آوارها باقی مانده‌اند و در شرایط کنونی امکان آواربرداری و خروج اجساد وجود ندارد.


در میان شهدای غزه 280 نفر کادر درمان و 75 خبرنگار حضور دارند. برخی گزارش‌ها حاکی از این است به دلیل نبود دارو مادران باید سزارین را بدون بیهوشی انجام دهند، شمار زیادی از نوزادان بلافاصله پس از به دنیا آمدن جان خود را از دست می‌دهند.
از بین رفتن زیرساخت‌های زندگی در غزه


خسارت‌های غزه صرفاً به جان باختگان انسانی محدود نمی‌شود و غزه عملاً دیگر شرایط زندگی ندارد.1.9  میلیون نفر، تقریباً 85 درصد از جمعیت باریکه غزه در دو ماه گذشته اغلب چندین بار آواره شده‌اند و مطمئن نیستند می‌توانند به خانه‌های خود بازگردند، زیرا بیش از 60 درصد خانه‌های غزه یا به طور کامل تخریب شده یا به شدت آسیب دیده اند.


تقریباً 1.2 میلیون فلسطینی در 156 پناهگاه  آنروا زندگی می‌کنند، حدود 200 هزار نفر نیز در مدارس یا مراکز اجتماعی اقامت دارند. علاوه بر این، اشغالگران عمداً نظام سلامت را هدف قرار می‌دهند تا آن ها را از خدمت خارج کنند، بیمارستان‌ها دیگر قادر به پذیرش مجروحان نیستند. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت غزه، اشغالگران عمداً 130 مراکز بهداشتی را هدف قرار دادند و 20 بیمارستان را از کار انداخته‌اند.


سخنگوی وزارت بهداشت غزه گفت: برخلاف ادعاهای اشغالگران در غزه مکان امنی وجود ندارد و صهیونیست‌ها همه جا را بمباران می‌کنند. همچنین 800  هزار نفر در شمال غزه بدون غذا و دارو هستند و بمباران نیز آن‌ها را تهدید می‌کند. زیرساخت‌های حیاتی مانند شبکه‌های آب و تأسیسات بهداشتی با خاک یکسان شده‌اند.


اوضاع وخیم‌تر خواهد شد

با وجود آمارهای ارائه شده از میزان جان باختگان انسانی و از بین رفتن زیرساخت‌های زندگی، همه شواهد حاکی از این است اوضاع با تداوم جنگ به شدت وخیم‌تر خواهد شد. غزه همچنان در محاصره کامل قرار دارد، دسترسی به سوخت، آذوقه، کالاهای اساسی، برق و حتی وسایل پزشکی و درمانی امکان‌پذیر نیست.

سخنگوی وزارت بهداشت غزه گفت: برخلاف ادعاهای اشغالگران در غزه مکان امنی وجود ندارد و صهیونیست‌ها همه جا را بمباران می‌کنند


آوارگی، گرسنگی، کمبود مراقبت‌های پزشکی و آب سالم و شروع زمستان توانایی‌های مقابله‌ای زنان و کودکان را به پایین‌ترین سطح می‌رساند. طبق برنامه جهانی غذا، خطر قحطی زیاد و موارد کم آبی و سوء تغذیه به سرعت در حال افزایش است. مادرها یک بار در روز به نفع سلامتی فرزندان‌شان غذا می‌خورند.


با توجه به این آمارها، دبیرکل سازمان ملل متحد به ماده ۹۹ منشور ملل متحد استناد کرد و در نامه به رئیس شورای امنیت درباره احتمال شیوع بیماری‌های همه‌گیر، فروپاشی بهداشت در غزه و آواره شدن بیش از ۸۰ درصد جمعیت غزه هشدار می‌دهد. به گفته گوترش، فروپاشی کامل نظم عمومی در نوار غزه ارسال کمک‌های بشردوستانه حتی به صورت محدود را غیرممکن خواهد کرد.


اقدام گوترش با استقبال جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مواجه شد. بورل با بیان اینکه اروپا باید صدای خود را بلند کند و امیدوار است اقداماتی برای توقف خشونت علیه فلسطینیان در سرزمین‌های اشغالی انجام دهند، تأکید کرد، رژیم صهیونیستی اشغال خود را در مقایسه با امضای توافق‌نامه اسلو در 30 سال پیش چهار برابر کرده است.


وی با بیان اینکه بمباران غزه به شدیدترین بمباران تاریخ تبدیل شده است، افزود: کمپین شدیدترین بمباران در تاریخ غزه فراتر از تخریب شهرهای آلمان در مدت جنگ جهانی دوم است.


بهره سخن

با وجود اقدام گوترش، استقبال بورل و همچنین تلاش‌های گسترده کشورهای اسلامی، شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشست جمعه شب خود موفق نشد قطعنامه‌ای برای متوقف کردن جنگ رژیم صهیونیستی علیه باریکه غزه انجام دهد. آمریکا بار دیگر قطعنامه پیشنهادی برای متوقف کردن جنگ علیه غزه و ایجاد آتش‌بس را وتو کرد تا علاوه بر اینکه همچنان به حمایت از رژیم صهیونیستی در جنگ علیه غزه ادامه می‌دهد، در راستای اعتبارزدایی از دبیرکل سازمان ملل متحد و همچنین شورای امنیت این سازمان حرکت کرده باشد.


اقدام آمریکا در وتوی قطعنامه برای متوقف کردن جنگ علیه غزه نشان داد شورای امنیت به وسیله واشنگتن و منافع صهیونیست‌ها به گروگان گرفته شده است و سازمان ملل متحد نیز سیاسی‌ترین دوران خود را طی می‌کند، زیرا آشکارا حقوق، عدالت و صلح قربانی سیاست‌های آمریکا و منافع رژیم صهیونیستی شده است.  

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده