فیک نیوزها سالیانه چقدر درآمد به جیب می زنند؟-راهبرد معاصر

فیک نیوزها سالیانه چقدر درآمد به جیب می زنند؟

بر اساس گزارشی که لوموند فرانسه منتشر کرده است، سایت ها و تارنماهایی که مبادرت به انتشار اخبار جعلی می نمایند، سالیانه قریب به 212 میلیون یورو کاسب می شوند.
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۸ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 14
کد خبر: ۲۲۱۸۸

به گزارش راهبرد معاصر، متناسب با افزایش روزافزون اینترنت و شبکه های اجتماعی، توامان شاهد رشد فیک نیوزها در سطح مجازی نیز می باشیم. اصطلاح فیک نیوز به وب‌سایتهای اینترنتی اطلاق می شود که به‌طور عمدی اخبار جعلی را تبلیغ می‌کنند که موارد تبلیغاتی و غیرواقعی را به عنوان اخبار واقعی می‌دانند که اغلب با استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای بالابردن ترافیک این سایت‌ها و تقویت اثر آن فعالیت می‌کنند.

 

برخلاف تارنمای خبر، وب سایتهای خبر جعلی عمداً تلاش می‌کنند که این اخبار را به عنوان اخبار مشروع دانسته و برای آن ارزش قائل شوند، که اغلب برای سود مالی یا سیاسی فعالیت می‌کنند. چنین سایت‌هایی در آلمان، اندونزی، فیلیپین، سوئد، میانمار و ایالات متحده به اشتباهات سیاسی می‌پردازند. بسیاری از سایت‌ها از روسیه، مقدونیه، رومانی و ایالات متحده میزبانی یا توسط آن‌ها تبلیغ می‌شوند.

 

در این راستا، شرکت‌های بزرگی همچون "گوگل" و "فیس‌بوک" طی سال‌های اخیر، نرم‌افزاری‌هایی را برای تشخیص این اخبار راه‌اندازی کرده‌اند اما از آنجایی‌ که تشخیص این مهم، از توان ربات و نرم‌افزار خارج است، نتیجه‌ی مطلوبی حاصل نشده و ازاین‌رو، ضرورت گسترش "سواد رسانه‌ای" و "کسب اطلاعات دقیق" بیش از هر زمان دیگری ملموس و مشهود می‌شود.

 

روزنامه لوموند در گزارشی در همین باره آورده است که سایت‌هایی که به انتشار اخبار غیر واقعی یا ساختگی مبادرت می‌کنند، درآمد بالایی از محل آگهی کسب می‌کنند و بسیاری از شرکت‌ها یا برندها حتی نمی‌دانند تبلیغات آن‌ها تا چه حد در رونق آن‌ها موثر است.

 

لوموند در ادامه با اشاره به این که تارنماهای اینترنتی که اخبار جعلی یا غیر واقعی منتشر را می‌سازند، سالی ۲۱۲ میلیون یورو از محل آگهی به دست می‌آورند، اضافه می کند: این سایت‌ها علاوه بر درآمد، حتی قدرت بر هم زدن روند انتخاباتی را دارند. یک سازمان غیر دولتی به نام Global Disinformation Index با همکاری شبکه تلویزیونی CNN آمریکا با بررسی ۲۰ هزار سایتی که مظنون به انتشار چنین اخباری هستند، نتیجه گرفته که رقم یاد شده تنها بخش کوچکی از این کوه یخ درآمد آن‌هاست!

 

بسیاری از شرکت‌ها و برندهای بزرگ بدون آن که بدانند، تبلیغات خود را از طریق این سایت‌های پر بازدید و با استفاده از الگوریتم‌هایی که طراحی شده، منتشر می‌سازند. اما با راه اندازی یک پلتفورم جدید که روی این سایت‌ها کار می‌کند، بسیاری از مارک‌ها و برندهای تبلیغاتی از حضور در این سایت‌های دروغین اجتناب می‌کنند.

 

یکی از این پلتفورم‌ها در آمریکاست که شعبه‌ای هم در فرانسه دارد و هدفش خشکاندن ریشه‌های مالی سایت‌های خبری دروغین است. از جمله این سایت‌ها «بلوار ولتر» است که روبر منار آن را تأسیس کرده. این سایت پیش‌تر در سال ۲۰۱۴ به دلیل انتشار اخباری با هدف پررنگ‌کردن تبعیض‌های نژادی و نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان، از سوی دادگاه محکوم شده است.

 

از همین رو برای شرکت‌ها و برندهای مهم مساله بسیار اهمیت دارد، زیرا جدا از موضوع، محتوای مطالبی که این «فیک‌نیوز»ها منتشر می‌کنند، به دلیل تبلیغات صورت گرفته در این سایت‌ها، تصویر تجاری این نشان‌های تجاری را با محتوای خشونت‌آمیز  آمیخته می‌کند.

 

بر اساس گزارش لوموند، در ماه ژوئن ۱۶ برند فرانسوی که در سطح بین‌المللی معروف هستند، با ایجاد توافقی کوشیدند در برابر غول‌هایی مانند فیس بوک، گوگل و توئیتر و آژانس‌های مهم تبلیغاتی، ائتلاف کنند. هر چند هنوز بسیاری از موضوعات این ائتلاف مبهم است اما راه‌اندازی آن می‌تواند موجب همکاری بیشتر برندها برای حضور پر‌رنگ‌تر در عرصه تبلیغاتی و نظارت بهتر نسبت به محتوی مطالب منتشره در سایت‌ها شود.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده