سهل انگاری شکارچیان غیرمجاز آتش به جان جنگل‌های مازندران انداخت-راهبرد معاصر

سهل انگاری شکارچیان غیرمجاز آتش به جان جنگل‌های مازندران انداخت

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری با اظهار این که آتش سوزی در منطقه صعب العبور چمستان نور همچنان ادامه دارد، گفت: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد سهل انگاری شکارچیان غیرمجاز عامل اصلی بروز آتش سوزی است.
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۴ - ۱۹ دی ۱۴۰۲ - 2024 January 09
کد خبر: ۲۲۲۶۸۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ سرهنگ مجید ذکریایی با بیان اینکه تا کنون حدود ۲ هکتار از درختان راش این منطقه به صورت سطحی دچار حریق شده است، افزود: به دلیل مشکلات دسترسی به آب و صعب‌العبور بودن محور، عملیات اطفاء به کندی پیش می‌رود.

وی با توضیح این که اکنون که با تاریکی شب مواجه شده ایم، تنها به بارش باران برای جلوگیری از پیشروی آتش در منطقه امیدوار هستیم، بیان داشت: به نظر می‌رسد با توجه به پیش بینی هواشناسی و افزایش ابر امشب شاهد بارندگی باشیم.

سرهنگ ذکریایی تصریح کرد: نیرو‌های محلی و حفاظتی پس از ۲ ساعت پیاده روی به محل آتش سوزی جنگل می‌رسند و این امر مشکلات را دوچندان کرد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری خاطرنشان کرد: تجهیزات آتش نشانی و هلال احمر به دلیل نبود راه دسترسی نمی‌تواند به محل آتش سوزی برسد.

وی از حضور جوامع محلی و همیاران طبیعت در اطفای حریق قدردانی کرد و گفت: اکنون ۷۰ نفر از نیرو‌های حفاظتی در قالب ۹ گروه در حال اطفای حریق هستند.

استان مازندران حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن عرصه‌های طبیعی شامل جنگل و مرتع است. برای حفاظت و مدیریت عرصه‌های طبیعی مازندران ۲ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ساری و نوشهر فعالیت دارند که منطقه ساری حدود ۷۱ درصد و نوشهر حدود ۲۹ درصد این عرصه‌ها را مدیریت می‌کند.

استان مازندران در مجموع حدود ۵۴ درصد از عرصه‌های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد و همچنین نیمی از جنگل‌های هیرکانی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو در جغرافیای مازندران واقع است. / ایرنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده