حکم دادگاه لاهه، زمینه‌ساز اجماع جهانی علیه صهیونیسم-راهبرد معاصر
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

حکم دادگاه لاهه، زمینه‌ساز اجماع جهانی علیه صهیونیسم

صدور حکم اولیه دادگاه لاهه گرچه پیروزی اخلاقی- رسانه‌ای برای ملت فلسطین به شمار می‌رود، اما برای پایان یافتن جنایت سازمان‌یافته علیه اهالی غزه لازم است اقدامات جدی و هماهنگ علیه رژیم صهیونیستی ترتیب داده شود.
محمد بیات؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - 2024 January 28
کد خبر: ۲۲۵۳۶۲

حکم دادگاه لاهه، زمینه‌ساز اجماع جهانی علیه صهیونیسم

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ 25 ژانویه دیوان بین‌المللی دادگستری حکم اولیه درباره شکایت آفریقای جنوبی از جنایت های جنگی ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه را بررسی کرد. دادگاه لاهه در این جلسه با صدور حکمی تاریخی درخواست آفریقای جنوبی را مبنی بر نیاز فلسطینیان برای محافظت در برابر نسل‌کشی با 15 رأی مثبت در برابر دو رأی منفی تأیید کرد.


اعلام این حکم به معنای آن است که درخواست کشور شکایت کننده دارای ادله کافی برای احراز جرم حقوقی بوده است. کارشناسان مسائل بین‌الملل معتقدند، صدور چنین حکمی علاوه بر زیر سؤال بردن صلاحیت اخلاقی رژیم صهیونیستی، زمینه کاهش اعتبار و انزوای تدریجی آن را در جامعه جهانی فراهم خواهد کرد. برخی منابع رسانه‌ای معتقدند، تأیید نسل کشی در غزه می‌تواند مقدمه‌ای برای تحریم کالاهای مرتبط با رژیم صهیونیستی و سرمایه داران صهیونیست در سراسر جهان باشد.


با وجود آنکه می‌توان حکم اولیه دادگاه بین‌المللی لاهه را گامی مثبت در راستای محکومیت متجاوز و پایان نسل‌کشی در غزه دانست، اما به نظر می‌آید برای توقف ماشین جنگی رژیم صهیونیستی باید اقدامات عملی بیشتری از سوی حامیان فلسطین و کشورهای حامی حقوق بشر انجام شود.

طبق حکم اولیه دادگاه لاهه، رژیم صهیونیستی باید از ارتکاب با اعمالی مندرج در ماده دوم کنوانسیون حقوق بشر، تحریک به نسل‌کشی و جلوگیری از ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه خودداری کند


به گزارش تایمز رژیم صهیونیستی، با وجود پیروزی اولیه آفریقای جنوبی برای الصاق برخی مصادیق نسل کشی به این رژیم، متأسفانه دادگاه لاهه درخواستی مبنی بر توقف فوری عملیات یکجانبه رژیم صهیونیستی در غزه صادر نکرد. البته پس از صدور چنین درخواستی بی‌شک تل‌آویو آن را رد و از اجرای حکم خودداری می‌کرد؛ ولی برخی تحلیلگران معتقدند، الزام رژیم صهیونیستی به پاسخگویی در برابر نسل کشی در غزه نوعی شکست برای اعتبار اخلاقی رژیم صهیونیستی خواهد بود.


طبق حکم اولیه دادگاه لاهه، رژیم صهیونیستی باید از ارتکاب با اعمالی مندرج در ماده دوم کنوانسیون حقوق بشر، تحریک به نسل‌کشی و جلوگیری از ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه خودداری کند. علاوه بر این، تل‌آویو باید از تخریب شواهد نسل‌کشی خودداری کند و در یک ماه آینده گزارشی در این زمینه به دادگاه لاهه ارائه کند.


پس از صدور این حکم یوآو گالانت، از اعضای کابینه اضطراری رژیم صهیونیستی با تجاوز خواندن اقدام دادگاه لاهه، خواستار یافتن عدالت در تونل‌های جنبش حماس در غزه شد. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در حالی از صلاحیت نداشتن دیوان بین‌المللی دادگستری صحبت می‌کند که در روزهای ابتدایی جنگ خواستار توقف ارسال آب، غذا و دارو به نوار غزه و برخورد غیرانسانی با ساکنان این منطقه فلسطینی نشین شده بود.


با گذشت بیش از 113 روز از تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، بیش از 25 هزار غیرنظامی قتل عام شدند و ماشین جنگی رژیم صهیونیستی با تخریب هدفمند خانه‌ها و مراکز دولتی به دنبال غیرقابل سکونت کردن این منطقه است. امروز رژیم صهیونیستی بزرگ‌ترین ناقض کنوانسیون نسل کشی و حقوق ابتدایی بشر است و حکم دادگاه لاهه کوچکترین اقدام برای بازیابی اعتبار از دست رفته تمدن غرب است.


در جریان شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی شاید یکی از نکاتی که کمتر به آن توجه شد، محکومیت متحدان تل‌آویو در جریان کشتار مردم غزه بود. با گسترش شبکه‌های اجتماعی امروز جنایت های رژیم صهیونیستی بر کسی پوشیده نیست و مردم جهان به خوبی حامیان تل‌آویو و مقاومت را می‌شناسند.


برخی کارشناسان معتقدند، اگر دادگاه اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه را مصداق بارز نقض کنوانسیون نسل کشی اعلام کند، به صورت غیرمستقیم آمریکا و تروئیکای اروپایی نیز به مشارکت در جنایت متهم خواهند شد. صدور چنین حکمی می‌توانست به مثابه مانع جدی برای صادرات تسلیحات راهبردی به رژیم صهیونیستی عمل کند و حتی کشورهای غربی را برای پاسخگویی در برابر عدالت و وجدان بشری به دادگاه بکشاند.


به عنوان نمونه آمریکا در پیشگاه دادگاه لاهه باید به این سؤال پاسخ دهد، چرا با وتوی پیش‌نویس قطعنامه‌های پیشنهاد شده از سوی امارات، برزیل و روسیه جلوی جنایت های صهیونیست‌ها در نوار غزه را نگرفت؟ با وجود برتری اطلاعاتی- نظامی رژیم صهیونیستی بر مجاهدان فلسطینی، چرا هواپیماهای جاسوسی نیروی هوایی انگلیس (مستقر در قبرس) بدون در نظر گرفتن کشتار غیرنظامیان اقدام به همکاری با ارتش رژیم اشغالگر کردند؟ پاسخ به این سؤالات می‌تواند ابعاد جدیدی از مشارکت دولت‌های حامی حقوق بشر را در نسل‌کشی مردم غزه نشان دهد.

اگر دادگاه اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه را مصداق بارز نقض کنوانسیون نسل کشی اعلام کند، به صورت غیرمستقیم آمریکا و تروئیکای اروپایی نیز به مشارکت در جنایت متهم خواهند شد


بهره سخن

فراتر از احکام صادر شده از سوی دادگاه‌های بین‌المللی و محلی، لازم است جهان اسلام با استفاده از ابزارهای بازدارنده نظامی، امنیتی و اقتصادی جلوی نسل کشی زنان و کودکان فلسطینی را بگیرند. تشدید حملات گروه‌های مقاومت به منافع رژیم صهیونیستی و سنتکام در منطقه غرب آسیا و خلیج عدن مانع جدی بر سر اشغال کامل غزه و کوچ اجباری ساکنان این منطقه به سمت صحرای سینا بوده است.


علاوه بر سلاح مقاومت، اگر کشورهای مسلمان منطقه همچون اردن، پادشاهی سعودی، ترکیه، امارات و بحرین به کمپین تحریم اقتصادی رژیم صهیونیستی بپیوندند، می‌توانند نقش مهمی در پایان دادن به تجاوز نظامی ارتش رژیم صهیونیستی ایفا کنند. به بیانی دیگر، صدور حکم اولیه دادگاه لاهه گرچه پیروزی اخلاقی- رسانه‌ای برای ملت فلسطین به شمار می‌رود، اما برای پایان یافتن جنایت سازمان یافته علیه اهالی غزه لازم است اقدامات جدی و هماهنگ علیه رژیم صهیونیستی ترتیب داده شود. 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده