مفتح: تکالیف بودجه‌ای مجلس به دولت عامل تورم است-راهبرد معاصر

مفتح: تکالیف بودجه‌ای مجلس به دولت عامل تورم است

 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه ناترازی بودجه مشکلاتی از جمله افزایش تورم را به دنبال دارد، گفت: اگر دولت نتواند تکالیف مجلس در بودجه را فراهم کند طبیعتا از طرق مختلف وارد می شود که این اقدام منجر به تورم می شود.
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۱ - ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - 2024 January 28
کد خبر: ۲۲۵۶۵۸

به گزارش راهبرد معاصر؛ محمد مهدی مفتح در مورد تغییرات ایجاد شده در لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت:مهمترین اهداف بودجه ریزی این است که بین درآمدها و هزینه تعادلی برقرار شود و بنا بر آیین نامه داخلی مجلس مقرر شد ابتدا درآمدها بررسی و سقف درآمدها بسته شد بعد بخش هزینه بررسی می شود که از سقف درآمدها بالا نرود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مورد مشکلات ناترازی در بودجه ۱۴۰۳ بیان داشت: برخی از درآمدها که در بودجه پیش بینی می شود بیش برآورد دارد و در عمل کمتر از این میزان محقق می شود یا اینکه هزینه های که پیش بینی می کینم کم برآورد است و در عمل بیشتر می شود اینها مواردی است که در سال های گذشته در بودجه اتفاق افتاده و باید دقت بیشتری در این زمینه انجام شود.

نماینده مردم تویسرکان با بیان اینکه دولت و مجلس باید بودجه متوازنی تهیه و تصویب کنند گفت: ناترازی بودجه مشکلاتی از جمله افزایش تورم را به دنبال دارد و اگر دولت نتواند تکالیف مجلس در بودجه را فراهم کند طبیعتا از طرق مختلف وارد می شود که این اقدام منجر به تورم می شود .

مفتح راهکار رفع ناترازی بودجه را کنترل هزینه‌ها عنوان کرد و گفت: رفع ناترازی بودجه از طریق افزایش درآمدهای دولت از منابع مختلف امکان پذیر است و می تواند کسری بودجه را تاحدودی جبران نماید.

وی افزود: عدم پایداری درآمدهای نفتی به دلیل تحریم ها، همزمان با تورم عمومی در اقتصاد هم سبب می شود تا همواره دولت ها با کسری روبرو باشند.

مفتح اظهار داشت: کنترل تورم به وسیله اصلاح دقیق ساختارهای اقتصادی می تواند از کسری بودجه بکاهد و تورم مزمنی که سالهاست با اقتصاد ایران همراه است و راهکار آن در اصلاح بودجه با کوچک سازی دولت و عدم وابستگی به درآمدهای نفتی ممکن است.

 به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه تغییرات ایجاد شده در لایحه بودجه عملا ۴۴۰ همت بار مالی به بودجه تحمیل کرده بدون اینکه منابع درآمدی آن مشخص باشد. این اتفاق یعنی ناترازی و کسر بودجه که سال بعد یقینا به تورم منجر خواهد شد./ایرنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده