تاکید تهران و ایروان بر تحکیم روابط در قالب اتحادیه اقتصادی اوراسیا-راهبرد معاصر

تاکید تهران و ایروان بر تحکیم روابط در قالب اتحادیه اقتصادی اوراسیا

روسای جمهور ایران و ارمنستان در دیداری دوجانبه بر تحکیم مناسبات فی مابین تاکید کرده و خواستار افزایش بیش از پیش مراودات تهران و ایروان شدند.
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 01
کد خبر: ۲۳۶۹۵

به گزارش راهبرد معاصر؛ حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور دوشنبه شب در جریان سفر به ارمنستان برای شرکت در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا با آرمن سرکیسیان رئیس جمهور ارمنستان دیدار کرد.

 

روحانی در این دیدار با بیان اینکه تهران و ایروان همواره از روابط دوستانه و صمیمی برخوردار بوده و سطح مناسبات دو کشور در مسیر رشد و توسعه قرار دارد، اظهار داشت: توسعه و تحکیم بیشتر روابط با همه کشورهای همسایه از جمله ارمنستان از اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

 

وی اشتراکات فرهنگی و تاریخی دو ملت را فرصت مناسبی برای برقراری روابط همه جانبه پایدار بین دو کشور دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان از ظرفیت ها و پتانسیل های گسترده ای در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی ترانزیت و حمل و نقل، گردشگری و صنعتی برخوردار هستند که می توان از این ظرفیت ها در راستای منافع دو ملت بهره برداری کرد.

 

رئیس جمهور استفاده از توانمندی‌های بخش خصوصی دو کشور و سرمایه‌گذاری‌های مشترک را مورد تاکید قرار داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا تجربیات خود را در عرصه های مختلف خدمات فنی مهندسی سد سازی و انرژی در اختیار طرف ارمنی قرار دهد.

 

دکتر روحانی همچنین همکاری در قالب اتحادیه اقتصادی اوراسیا را حائز اهمیت توصیف کرد و گفت: حضور ایران در مناسبات اقتصادی منطقه اتحادیه ارواسیا می تواند فرصت مناسبی برای تقویت مناسبات اقتصادی دو جانبه و همچنین همکاری و فعالیت اقتصادی در سطح منطقه‌ باشد.

 

رئیس جمهور بر ارتباط هر چه بیشتر مناطق آزاد دو کشور از جمله ارس و مغری و همچنین توجه به حفظ محیط زیست و استفاده بهینه از ظرفیت های دو کشور در زمینه گردشکری تاکید کرد.

 

آرمن سرکیسیان رییس‌جمهور ارمنستان نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه کشورش به توسعه بیش از پیش روابط با جمهوری اسلامی اهمیت ویژه ای قائل است، گفت: ارمنستان به دنبال توسعه روز افزون روابط با جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف بویژه در زمینه های اقتصادی، صنعتی، انرژی و محیط زیست است.

 

رئیس جمهور ارمنستان گفت: فعالیت منطقه اوراسیا می تواند بزرگتر از شرایط کنونی باشد و در این راستا آماده توسعه همه جانبه روابط با تهران بوده و از فعالتر شدن مناطق آزاد کاملا استقبال می کنیم.

 

رییس جمهوری عصر دوشنبه به دعوت رسمی «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان و برای حضور در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اورآسیا، در صدر یک هیأت بلندپایه سیاسی و اقتصادی، شامگاه دوشنبه ۸ مهر وارد ایروان پایتخت جمهوری ارمنستان شد.

 

نشست مشترک ایران و ارمنستان برگزار شد

نشست مشترک جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی شامگاه دوشنبه در شهر ایروان برگزار شد.

 

هیأت ایرانی و ارمنستانی، دیدار مشترک خود را با محوریت مسائل مشترک دو کشور آغاز کردند. در این دیدار حجت الاسلام والمسلمین روحانی و مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان حضور دارند.

 

رئیس جمهوری اسلامی ایران به دعوت رسمی نخست وزیر ارمنستان و برای شرکت در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اورآسیا، عصر دوشنبه در صدر یک هیأت بلندپایه سیاسی و اقتصادی وارد ایروان پایتخت ارمنستان شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با سخنرانی در این اجلاس و تشریح توانمندی ها و ظرفیت های گسترده ایران برای تعامل تجاری با اتحادیه اورآسیا، دیدارهای دوجانبه ای نیز با نخست وزیر و مقامات ارشد ارمنستان خواهد داشت که در آن، مهمترین مسائل در روابط تهران- ایروان و آخرین وضعیت اجرای موافقتنامه ها و طرح های مشترک مورد بررسی قرار می گیرد.

 

روحانی همچنین در بدو ورود به ارمنستان با رییس جمهوری این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

 

دیدارهای جداگانه با برخی سران حاضر در این اجلاس از دیگر برنامه های رئیس جمهوری در این سفر دو روزه است.

 

اتحادیه اقتصادی اورآسیا در سال ۲۰۱۴ میلادی تشکیل و کشورهای روسیه، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس در آن عضویت دارند.

 

کرملین: پوتین و روحانی در ایروان دیدار می‌کنند

 

کاخ ریاست جمهوری روسیه امروز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ولادیمیر پوتین در حاشیه نشست اتحاد اقتصادی اوراسیا در ایروان در دیدارهایی جداگانه با حسن روحانی رئیس جمهور ایران و همچنین نخست وزیر ارمنستان ملاقات می‌کند.

 

در ادامه این اطلاعیه آمده است: رایزنی‌های پوتین با رئیس جمهور ایران و نخست وزیر ارمنستان در چارچوب این نشست خواهد بود.

 

رئیس جمهوری کشورمان عصر امروز پیش از ترک ایران به مقصد ایروان گفت که در جریان این سفر با همتای روس خود دیدار خواهد داشت.

 

وزیر خارجه ارمنستان: می کوشیم تحریم ها به روابط ما با تهران آسیب نزند

 

«ظهراب مناتساکانیان» در حاشیه اجلاس سازمان ملل متحد در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا بر گسترش همه جانبه روابط ارمنستان و ایران تاکید کرد و افزود: ارمنستان پیگیر طرح‌های مفصلی برای گسترش همکاری اقتصادی با تهران است.

 

وی با تاکید بر عزم دولتش برای افزایش همکاری با ایران، به دیدار خود با وزیر امور خارجه ایران در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد اشاره کرد و ادامه داد: من در ارتباط دائم با همتایم، آقای ظریف هستم. ما تلاش کردیم که بهترین بهره‌برداری را از فرصت گردهمایی سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد داشته باشیم.

 

وزیر امور خارجه ارمنستان اضافه کرد: ما از روابط گسترده خود در این مرحله ارزیابیداشتیم. ارزیابی از ثبات منطقه‌ای و چالشهای گوناگونی که در برابر ما قرار دارد. همچنین در خصوص اینکه چگونه روابط دو جانبه را با همکاری دو جانبه میان دو کشور، گسترش بدهیم.

 

ظهراب مناتساکانیان در خصوص روابط تجاری و اقتصادی ایران و ارمنستان تصریح کرد: ما طرح های مفصلی برای همکاری اقتصادی داریم. همچنین در خصوص موضوعاتی که چارچوب روابط دو جانبه ما را شکل می دهد.

 

وی خاطرنشان کرد: می دانید که روابط ما، مناسبات تاریخی دو ملتی است که بیش از سه هزار سال با یکدیگر همزیستی داشته‌اند. دو رابطه تمدنی با پیوندهای ریشه دار و سترگ که بنیان‌های ناگسستنی روابط میان دو دولت را به وجود آورده‌اند.

 

ایرنا از وزیر خارجه ارمنستان پرسید تاثیر تحریم های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا بر همکاری اقتصادی و تجاری کشورش با ایران چگونه بوده است؟

 

مناتساکانیان پاسخ داد: بی تردید موضوع تحریم‌ها، بسیار حساس است. ما خیلی درباره منافع خودمان محتاط هستیم. به این معنی که روابط بسیار خوبی هم با ایران و هم با ایالات متحده داریم. روابط با ایران برای ما بسیار اهمیت دارد. همین‌طور رابطه با ایالات متحده، بسیار برای ما مهم است.

 

وی افزود: ما منافع ملی خود را در نظر می‌گیریم و می‌دانید که تحریم ها دردسر ساز بوده‌اند و به ما فشار آورده‌اند. ما تلاش می‌کنیم که با دقت نوعی توازن در خصوص منافعمان برقرار کنیم.

 

«ظهراب مناتساکانیان» صبح جمعه در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با «محمدجواد ظریف» دیدار و درباره روابط دوجانبه، موضوعات منطقهای، برجام و تروریسم اقتصادی آمریکا گفت‌وگو کرد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده