عملیات «وعده صادق» و چشم‌انداز تقابل‌های منطقه‌ای-راهبرد معاصر
گزارش نشریه «میدل ایست ای»؛

عملیات «وعده صادق» و چشم‌انداز تقابل‌های منطقه‌ای

ایران می‌تواند بسیاری از قواعد و معادلات را در منطقه تغییر دهد و در قالب عملیات تنبیهی خود علیه رژیم صهیونیستی سیگنال‌های معناداری مخابره کرد. تل آویو با حمایت برخی متحدان خود به مقابله با حملات ایران اقدام کرد، این در حالی است که جمهوری اسلامی به تنهایی توانست دست به عملیات علیه صهیونیست‌ها بزند.
تاریخ انتشار: يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 April 2024

عملیات «وعده صادق» و چشم‌انداز تقابل‌های منطقه‌ای

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ ایران عملاً توانست چشم انداز بسیاری از منازعات منطقه خاورمیانه را تغییر دهد؛ عملیاتی که مزیت اصلی و راهبردی آن افشای سیلی از ناتوانی های اسرائیل در مواجهه با بحران های امنیتی بوده است.


فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در موضع گیری پس از عملیات «وعده صادق» علیه اسرائیل گفت: معادله جدیدی برقرار کرده ایم. زین پس، هر حمله ای از سوی اسرائیل علیه مردم، دارایی ها و منافع ما با واکنش متقابل تهران از خاک جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد.

شدت و گستره حمله اخیر ایران قابل توجه و نه تنها در تاریخ رژیم اشغالگر قدس بی‌سابقه بود، بلکه در تاریخ اخیر جنگ های پهپادی نیز نمونه مشابهی نداشته است


اظهارات وی تنها یک روز پس از حمله موشکی-پهپادی گسترده ایران به اراضی اشغالی ایراد شد؛ حمله ای که در نوع خود از حیث بُرد، شدت، سطح، مقیاس و پیامدها بی سابقه بوده است. اقدام تهران در پاسخ به حمله تروریستی اسرائیل به ساختمان کنسولگری سفارت ایران در دمشق که اوایل ماه آوریل انجام شده بود، شکل گرفت. ایران در عملیات اخیر خود دو پایگاه هوایی اسرائیل را در صحرای نقب که بیش از یک هزار کیلومتر از مرزهای غربی ایران فاصله دارند، هدف قرار داد.


«نواتیم» یکی از بزرگترین پایگاه های نظامی اسرائیل در شرق بئرالسبع واقع شده و آشیانه جنگنده های اف-35 است؛ جنگنده هایی که در حمله به کنسولگری ایران در دمشق ایفای نقش مستقیم داشتند. موشک های بالستیک ایرانی نیز پایگاه هوایی رامون را هدف قرار دادند که در جنوب بئرالسبع واقع شده و چندین اسکادران از جنگنده های اف-16 و همچنین بالگردهای آپاچی در آن قرار دارند.


شدت و گستره حمله اخیر ایران قابل توجه و نه تنها در تاریخ رژیم اشغالگر قدس بی‌سابقه بود، بلکه در تاریخ اخیر جنگ های پهپادی نیز نمونه مشابهی نداشته است. ایران با بیش از 300 پرتابه به اراضی اشغالی حمله کرد که متشکل از بیش از 170 پهپاد، 30 موشک کروز و همچنین 120 موشک بالستیک سطح به سطح بود.


کمیّت و کیفیت عملیات ایران

ایران در عملیات اخیر خود از تعداد بی شمار پهپاد استفاده کرد؛ پهپادهایی که سرعت کمتری دارند، پر سر و صدا هستند و هدف قرار دادن آنها تا حدی ساده تر است. با وجود این، حمله سیلی از پهپادهای ایرانی کیفیت خاصی را با توجه به کمیت بالای حمله ایجاد کرد. به بیان ساده تر، در این زمینه، کمیّت خود حامل کیفیت است.


ایران با پهپادهایش توانست تا حد زیادی سامانه های پدافندی رژیم اسرائیل را اشباع و زمینه را برای فرو‌د آمدن شماری از موشک های بالستیک به اهداف مشخص در اراضی اشغالی فراهم کند. جمهوری اسلامی در این عملیات و حمله به عمق اراضی اشغالی تا حد زیادی دفاع هوایی چند لایه صهیونیست ها که همواره به مدرن بودنشان می بالیدند، بی اعتبار کرد. در عین حال، ایران به اسرائیل نشان داد اشراف اطلاعاتی دقیقی در حوزه اراضی اشغالی دارد.


تمامی این موضوعات بروندادی عینی به ذهن متبادر می کند و آن، اینکه ایران می تواند بسیاری از قواعد و معادلات را در منطقه تغییر دهد. ایران در قالب عملیات اخیر سیگنال های معناداری به اسرائیل ارسال کرد. نباید از یاد برد اسرائیل با حمایت طیف قابل توجهی از متحدان جهانی و منطقه‌ای خود با حملات ایران مقابله کرد. این در حالی است که ایران انفرادی دست به عملیات علیه صهیونیست ها زد.


ایران با عملیات خود علیه اراضی اشغالی تمامی مؤلفه های تغییر قواعد بازی و موازنه قدرت را در منطقه به نمایش گذاشت؛ معادله ای که می تواند بسیار معنادار و البته حامل پیامدهای مختلفی باشد.

ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار
معصومه ظهیری، کارشناس مسائل خانواده در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد: / ۲ روز پیش

حضرت معصومه (س)، الگوی دختر مسلمان ایرانی

«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛ / ۱ روز پیش

«بی‌بی» در مارپیچ نزولی انتقام‌جویی جنگ غزه