اتحاد دانشجویان جهان علیه نسل کشی در غزه-راهبرد معاصر
گزارش «World Socialist Web Site»؛

اتحاد دانشجویان جهان علیه نسل کشی در غزه

با وجود حملات خشونت‌آمیز پلیس آمریکا و دستگیری تعداد زیادی از دانشجویان و اساتید آمریکایی، هزاران دانشجو همچنان به اعتراض خود علیه رژیم صهیونیستی و نسل کشی در غزه ادامه می‌دهند. این در حالی است که کمپ‌های تحصن کنندگان علاوه بر محوطه دانشگاه‌های مختلف آمریکا، در اروپا و استرالیا نیز مشاهده می‌شود.
تاریخ انتشار: شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 04 May 2024

اتحاد دانشجویان آمریکا و جهان علیه نسل کشی در غزه

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ طبق گزارش واشنگتن پست، در روزهای اخیر پلیس ایالات متحده دست کم 900 دانشجو و استاد دانشگاه را به دلیل شرکت در تظاهرات ضد جنگ و نسل کشی اسرائیل علیه فلسطینیان دستگیر کرده است. دانشجویان بیش از 75 تظاهرات و تحصن را در دانشگاه های بزرگ با محوریت دانشگاه کلمبیا در نیویورک سازماندهی کرده اند؛ جایی که اعتراضات از هفدهم ماه جاری در آنجا آغاز و به تدریج گسترده شد.


با وجود حملات خشونت آمیز پلیس، دستگیری آشوبگران و سیل دروغ از سوی سیاستمداران، هزاران دانشجو، استاد و حامیانشان به اعتراضات خود علیه نسل کشی اسرائیل در غزه ادامه می دهند و کمپ های تحصن در محوطه دانشگاه های ایالات متحده، اروپا و استرالیا همچنان برپا می شود.

در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، جایی که سخنرانی یکی از اساتید هفته گذشته به دلیل دیدگاه‌های طرفدار فلسطینی‌اش سانسور شد، پلیس لس‌آنجلس سرکوب خشونت‌باری را علیه اردوگاه همبستگی فلسطینی‌ها آغاز کرد


پس از برپایی «اردوگاه همبستگی غزه» در هفدهم ماه جاری در دانشگاه کلمبیای شهر نیویورک، بیش از 40 کمپ تحصن دیگر میان طرفداران فلسطین در ایالات متحده برپا شد و کمپ های تحصن مشابهی نیز در ایتالیا، فرانسه و آلمان برپا شده است.


در دانشگاه تگزاس معترضان در برابر خشونت پلیس فریاد زدند، «ما را نترسانید». در حالی که دانشجویان مدیریت تظاهرات را برعهده داشتند، در بسیاری از موارد اعضای هیئت علمی به اعتراضات پیوستند تا انزجار خود را نسبت به مداخله مراکز آموزشی معتبر در پروژه‌های نظامی با هدف کسب سود از ساخت سلاح برای رژیم اشغالگر اسرائیل ابراز کنند.


آخر هفته گذشته حدود 100 دانشجوی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس ازجمله جیل استین (Jill Stein)، نامزد حزب سبز برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به دلیل شرکت در تحصن در محوطه دانشگاه دستگیر شدند. جیسون کول، مدیر کمپین تبلیغاتی استین به فاکس نیوز گفت، وی و یکی دیگر از معاون مدیر کمپین به همراه دانشجویان دستگیر شدند.


جوزف کیشور، نامزد ریاست جمهوری از حزب برابری سوسیالیست در حساب کاربری خود در X (توییتر سابق) در محکومیت دستگیری استین و دیگران نوشت: حمله به اعتراضات در سراسر کشور به وسیله دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و با حمایت دموکرات ها و جمهوری خواهان، احزاب دوقلوی نظام سرمایه داری حاکم هدایت می شود.


در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، جایی که سخنرانی یکی از اساتید هفته گذشته به دلیل دیدگاه‌های طرفدار فلسطینی‌اش سانسور شد، پلیس لس‌آنجلس سرکوب خشونت‌باری را علیه اردوگاه همبستگی فلسطینی‌ها آغاز کرد، اما دانشجویان با وجود حملات به اعتراض خود ادامه دادند. کارگران و کارمندان داخل و خارج از محوطه دانشگاه نیویورک نیز مخالفت خود را با حملات به دانشجویانی که علیه نسل کشی در غزه تظاهرات کردند، ابراز داشتند.


در بحبوحه افزایش موج اعتراضات در ایالات متحده و در عرصه بین المللی، جمهوری خواهان و دموکرات ها برای تصویب لایحه گسترده ای که آخر هفته گذشته به وسیله بایدن برای تأمین مالی جنگ ایالات متحده-پیمان آتلانتیک شمالی علیه روسیه، نسل کشی در غزه و مقابله با روسیه و چین امضا شد، همکاری کردند.


تردیدی نیست نظام غربی به ماهیت امپریالیستی و وحشیانه خود در حمله به حقوق دموکراتیک که ساده ترین آن اعتراض، تظاهرات و آزادی بیان است، اهمیتی نمی دهد و هرگونه رفتاری در این راستا با حمله پلیس مواجه می شود.


یک دانشجوی فارغ التحصیل دانشگاه کلمبیا که در میان بیش از 108 دانشجویی بود که هفته گذشته در هارلم دستگیر شدند، به تظاهرات در دانشگاه ییل پیوست و بیانیه « اتحادیه های کارگری فلسطین» را خواند که از کارگران در ایالات متحده و سایر نقاط جهان می خواهد برای شرکت در تظاهرات در دانشگاه ییل و سایر نقاط با هدف توقف ارسال تسلیحات به اسرائیل تظاهرات کنند.


یکی از دانشجویان دانشگاه ییل و از سازمان‌دهندگان تحصن گفت: فکر می‌کنم منزجرکننده است؛ به عنوان دانشجو شرمنده ام در دانشگاهی هستم که به پلیس اجازه می‌دهد با معترضان مسالمت‌آمیز که از حق خود برای آزادی بیان استفاده می‌کنند، این گونه رفتار کند.


درباره ویدئوی ارسال شده به وسیله مردم غزه که قدردان تحصن کنندگان دانشگاه ها بودند، یکی دیگر از دانشجویان گفت: راستش را بخواهید، وقتی ویدئوی تشکر دانش آموزان غزه را در دانشگاه هاروارد، ییل، مک گیل و دیگر جاها دیدم، گریه ام گرفت و از این موضوع بسیار متأثر شدم.

تردیدی نیست نظام غربی به ماهیت امپریالیستی و وحشیانه خود در حمله به حقوق دموکراتیک که ساده ترین آن اعتراض، تظاهرات و آزادی بیان است، اهمیتی نمی دهد


بیشتر دانشجویان مصمم هستند با همدستی مقام های کشورشان در حمایت از اسرائیل مقابله کنند و به مردم آگاهی دهند همراهی با قاتلان کودکان غزه چه نتیجه تلخی دارد. درواقع، مبارزه مردم فلسطین به دانشجویان الهام می بخشد، زیرا این مبارزه حلقه مفقوده همه ستمدیدگانی است که در جست و جوی اتحاد هستند.

 


یک دانشجوی دانشگاه ییل گفت: فکر می‌کنم آن‌ها می‌ترسند، زیرا وقتی ما واقعاً شروع به صحبت و آگاهی بخشی می‌کنیم، تأثیر منفی بر دولت توطئه‌گرمان می‌گذارد که نمی‌خواهد حقیقت را درباره آنچه در خاورمیانه و فلسطین اتفاق می‌افتد، فاش کنیم. اسرائیل شریک بزرگی برای آمریکا و دولت‌های استعماری است و تنها چیزی که به آن اهمیت می‌دهند این است اسرائیل چگونه در رسانه‌ها جلوه کند و واقعاً به زندگی مردم اهمیت نمی‌دهند.


یکی از دانشجویان در پاسخ به این سؤال که آیا درباره لایحه کمک مالی ۹۵ میلیارد دلاری برای تأمین هزینه‌های جنگ که کنگره و بایدن در هفته جاری تصویب کردند، چیزی شنیده است، پاسخ داد: از آنجایی که شهروند آمریکایی هستم، واقعاً شرم‌آور است همه دلارهای مالیاتی ما به جای اینکه به کشورمان کمک کند، به خارج از کشور می‌رود. افراد بی خانمان زیادی در آمریکا وجود دارند و چیزی که روی آن تمرکز کرده ایم تأمین مالی نسل کشی در غزه و این واقعا شرم آور و غم انگیز است.


هزاران نفر با وجود بارش باران در سراسر شیکاگو در تظاهرات ضد نسل کشی شرکت کردند. صدها نفر در تحصن دانشگاه لویولا تجمع کردند و دانشجویان دانشگاه روزولت، کالج کلمبیا در شیکاگو و مؤسسه هنر شیکاگو به آنها پیوستند. جوزف کیشور، نامزد ریاست جمهوری آمریکا در کنار تظاهرکنندگان قرار گرفت، با تعدادی از دانشجویان و کارگران صحبت کرد و گفت: اینجا در دانشگاه شیکاگو هستم، جایی که صدها نفر علیه نسل‌کشی غزه تظاهرات می‌کنند. ما اینجا هستیم تا از تظاهرکنندگان حمایت و نسل کشی را محکوم کنیم. دستگیری های گروهی که در کشور انجام می شود، به وسیله دموکرات ها و جمهوری خواهان و به طور مستقیم با هدایت دولت بایدن است.


یکی دیگر از دانشجویان شیکاگو می‌گوید: معتقدم باید جنبش بین‌المللی برای سرنگونی نظام سرمایه‌داری و حمایت از آزادی فلسطین تشکیل شود. اعضای هیئت علمی به عنوان کمک به اعتراضات مردمی در جهان به خیابان ها آمده اند. ما با یکدیگر با وحشیگری و استعمار مشترک میان امپریالیسم و ​​صهیونیسم مقابله می کنیم.


در دانشگاه مک گیل در مونترال کانادا، دانشجویان پس از پیوستن تعدادی از شرکت کنندگان به آنها در تظاهراتی که به مرکز شهر گسترش یافت، دست به تحصن نامحدود زدند و خواستار خروج سرمایه‌گذاری‌های دولت کانادا و همه مؤسسات آن از اسرائیل و قطع رابطه با این رژیم شدند.

هزاران نفر با وجود بارش باران در سراسر شیکاگو در تظاهرات ضد نسل کشی شرکت کردند. صدها نفر در تحصن دانشگاه لویولا تجمع کردند و دانشجویان دانشگاه روزولت، کالج کلمبیا در شیکاگو و مؤسسه هنر شیکاگو به آنها پیوستند


گروهی از دانشجویان مخالفت خود را با استفاده از شهریه برای تأمین مالی تحقیقات نظامی که به نفع ارتش صهیونیستی و شرکت های اسرائیلی است، ابراز کردند. یکی از دانشجویان گفت: کاملاً ریاکارانه است کلاس های درس مک گیل به دانشجویان در زمینه استعمار شهرک نشینان در کانادا آموزش می دهد، در حالی که دانشگاه از نسل کشی اسرائیل علیه فلسطینیان حمایت می کند.


ترس از تأثیر تظاهرات بر حامیان جنایت های اسرائیل علیه فلسطینیان به کانادا رسید و اعضای حزب لیبرال از جاستین ترودو، نخست وزیر خواستند اعتراضات را با زور سرکوب کند و اجازه ندهد آنچه در ایالات متحده در حال رخ دادن است، در کانادا رخ دهد.


علاوه بر این، ده‌ها دانشجوی دانشگاه میشیگان تحصن کردند تا با فلسطینیان اعلام همبستگی کنند و اجازه ندهند بودجه دانشگاهشان برای تولید سلاح برای کشتن غیرنظامیان بی‌گناه در غزه صرف شود. اطلاعات مستندی در زمینه سرمایه گذاری حدود 400 میلیون دلاری دانشگاه میشیگان در دو کارخانه اسلحه سازی وجود دارد. این به خودی خود مشکل اخلاقی بزرگ برای دانشگاهی است که برای کشتن مردم بی گناه فلسطین و سایر نقاط جهان، چنین پول زیادی در ساخت سلاح سرمایه گذاری می کند.


علاوه بر دانشگاه های آمریکا، اعتراضات جهانی علیه نسل کشی غزه در تمام قاره ها ادامه یافت. در صنعا، پایتخت یمن، بیش از 1 میلیون نفر به روال بیش از 6 ماه گذشته هر جمعه در اعتراض به کارزار جنایتکارانه مورد حمایت آمریکا در غزه تجمع کردند.


اعتراضات در سراسر جهان ازجمله برلین، پایتخت آلمان و در مقابل ساختمان مجلس فدرال ادامه دارد؛ جایی که پلیس ضد شورش تظاهرکنندگان را برای تظاهرات مسالمت آمیزشان زیر مشت و لگد می گیرد و دستگیر می کند.


در دانشگاه ایالتی اوهایو و دانشگاه ایندیانا، دانشجویان از تک تیراندازان مسلح پلیس در پشت بام ساختمان های دانشگاه در حالی که تفنگ هایشان را به سمت دانشجویان نشانه رفته بودند، فیلم گرفتند. حدود 40 نفر ازجمله برخی اعضای هیئت علمی نیز از روز سه شنبه بازداشت شده اند. طبق گزارش های محلی، پنجشنبه شب گذشته پس از حمله پلیس به محل تحصن، 36 نفر ازجمله 16 دانشجو دستگیر شدند.


فراتر از خشونت دولتی، دولت بایدن در تلاش برای خنثی سازی اعتراضات و خفه کردن سیاسی آنها، مقام های ارشد هر دو حزب را در 48 ساعت گذشته به کمپ های تحصن فرستاده است. روز جمعه اعضای سوسیالیست دموکرات آمریکا و الکساندریا اوکاسیو کورتز و جمال بومن، نمایندگان نیویورک به دانشگاه کلمبیا رفتند، اما به شدت از سوی معترضان مورد انتقاد قرار گرفتند.

 

ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار
احمد صالحی، کارشناس مسائل پولی و بانکی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد: / ۱ روز پیش

سیاست‌های غلط گذشته، عامل رکود اقتصادی