واکنش صمد مرفاوی به سخنان درباره داوری‌ به نفع استقلال-راهبرد معاصر

واکنش صمد مرفاوی به سخنان درباره داوری‌ به نفع استقلال

صمد مرفاوی سرمربی اسبق استقلال قاطعانه می‌گوید برخی حرف‌هایی که مسئولان پرسپولیس می‌زنند پختگی لازم را ندارد.
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 13
کد خبر: ۲۴۰۵۲۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ استقلال  اگرچه صدرنشینی را با یک بازی کمتر به پرسپولیس واگذار کرده ولی در صورت پیروز شدن مقابل فولاد می‌تواند دوباره این مقام را پس بگیرد. در آستانه این مسابقه با صمد مرفاوی سرمربی و مدیر فنی اسبق آبی پوشان صحبت کردیم و البته کار به ادعاهای مطرح شده توسط برخی از مسئولان باشگاه پرسپولیس هم کشیده شد.

 

استقلال - فولاد، مسابقه‌ای که حالا حساسیتش بیشتر هم شده است این بازی را چطور می‌بینید؟
هم استقلال به برد احتیاج دارد و هم فولاد. استقلال باید ببرد تا دوباره صدر جدول را مال خود کند و فولاد هم برای اینکه در لیگ برتر بماند نیازمند امتیاز است. همین مسئله حساسیت کار را به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد و بازیکنان استقلال باید فوق العاده با آرامش تدابیر تاکتیکی را جلو ببرند. یادمان باشد  فولادی‌ها اگر روی ضد حملات برنامه‌ریزی کرده باشند، می‌توانند خطرناک ظاهر شوند. استقلال چه با یک گل مسابقه را ببرد و چه با سه گل در نهایت همان ۳ امتیاز را می‌گیرد بنابراین باید کاملاً با تدبیر و برنامه پیروزی خودش را قطعی کند.

 

بعضی از هواداران استقلال معتقدند با پیروزی مقابل فولاد و نساجی ۷۰ درصد از مسیر قهرمانی استقلال هموار می‌شود. شما این نظریه را قبول دارید؟
نه. من معتقدم استقلال باید علاوه بر جدال با فولاد ۳ بازی باقیمانده دیگر را هم باید کاملاً سفت و سخت جلو ببرد تا انشاالله بدون هیچ مشکلی قهرمان شود. فراموش نکنیم این فقط استقلال نیست که بازی دارد بلکه پرسپولیس هم ۳ دیدار دیگر پیش روی خودش دارد. ما بعد از بازی با فولاد باید در مازندران به مصاف نساجی برویم. تیمی پر هوادار که خطر سقوط تهدیدش می‌کند و قطعاً از ظرفیت طرفدارانش برای کسب امتیاز استفاده می‌کند بنابراین استقلال باید بسیار هوشیارانه در هر چهار دیدار باقیمانده ظاهر شود.

 

گروهی دیگر از طرفداران استقلال این گلایه را دارند که چرا بازیکنان استقلال زیاد اخطار می‌گیرند و محروم می‌شوند. آیا به نظر شما چنین استدلالی صحت دارد؟

ببین وقتی یک بازیکن وارد زمین می‌شود، با تمام وجود برای موفقیت استقلال تلاش می‌کند. به هر حال گاهی اوقات شرایط آنقدر حساس می‌شود که نیاز است یک بازیکن خطای فنی بکند و کسی نمی‌تواند جلویش را بگیرد بنابراین نباید چنین حرف‌هایی را مطرح کرد. قطعاً خود بازیکنان استقلال هم دوست ندارند محروم شوند ولی در هیاهوی مسابقه و برای کمک به موفقیت تیم از جان مایه می‌گذارند.

 

این حرف که داوری‌ها به نفع استقلال بوده در حد محلات است!/ یعنی وقتی پرسپولیس قهرمان می‌شد داوری‌ها هیچ مشکلی نداشت؟

برسیم به ماجرای تقابل پرسپولیسی‌ها با استقلال. معاون باشگاه پرسپولیس با صراحت پس از بازی استقلال مقابل ذوب آهن از بحث «شبهه در داوری» صحبت کرد و با واکنش استقلالی‌ها همراه شد به نظر شما واقعاً داوری‌ها شبهه برانگیز است؟

 

مسئولی که از طرف پرسپولیس چنین صحبت‌هایی را مطرح کرده جوان است و پختگی لازم را ندارد. شما ببینید علی آقای پروین که خودش سرد و گرم چشیده این فوتبال بوده و استاد خود من هم تلقی می‌شود هرگز چنین حرف‌هایی را نمی‌زند چون کوه تجربه است. این حرف که بگوییم داوری‌ها به نفع استقلال است و شبهه دارد، در حد محلات تلقی می‌شود. داورها هم انسان هستند و اشتباه می‌کنند. اشتباهاتی که کاملاً سهوی است و تعمدی در آن وجود ندارد. ما اصلاً نمی‌توانیم بگوییم که فقط یک تیم از چنین خطاهایی سود می‌برد یا فقط یک تیم ضرر می‌کند. این اشتباهات برای همه تیم‌ها است. به نظرم چنین حرف‌هایی در حد هواداری است نه بحث مدیریتی. الان من برای شما یک مثال می‌زنم.

 

بفرمایید.
پرسپولیس در فصول گذشته قهرمان شده. استقلال هم قهرمان شده. آیا در فصل‌هایی که پرسپولیس قهرمان شد داوری هیچ مشکل و اشتباهی نداشت و همه چیز خوب بود اما این فصل که استقلال صدر نشین است ناگهان همه مشکلات خودش را نشان داده است؟! در همان فصول که پرسپولیس قهرمان شد هم اشتباه داوری وجود داشت و در این فصل نیز وجود دارد. همانطور که گفتم تمام این اشتباهات هم سهوی است و برای تمام تیم‌ها پیش می‌آید.

 

پرسپولیسی‌ها روی بحث روزبه چشمی خیلی اعتراض داشتند به نظر شما ادعای آنها مبنی بر اینکه روزبه باید در جدال با ذوب آهن اخراج می‌شد درست است؟
من فوتبالیست بودم و کارشناس داوری نیستم. البته به خاطر شغلم طبیعی است که برخی قوانین را به طور کامل می‌شناسم. برای مثال آفساید را خیلی خوب می‌شناسم یا رد شدن توپ از خط دروازه را هم همینطور اما اینکه داور به یک بازیکن بابت رفتارش در زمین کارت زرد یا قرمز بدهد یک مسئله کاملاً تخصصی است که در حیطه وظایف خود او و کارشناسان داوری تلقی می‌شود. در مجموعه احساس می‌کنم این حرف‌ها برای فوتبال ما قشنگ نیست و شأن فوتبال را پایین می‌آورد. اتفاقات داوری برای همه تیم‌ها وجود دارد و مطمئن باشید اینطوری نیست که فقط یک باشگاه ضرر کند یا سود ببرد.

 

و به عنوان سوال آخر. به نظر شما جواد نکونام باید به بازیکنانش اجازه بدهد در این مورد پس از بازی با فولاد جواب پرسپولیسی‌ها را بدهند یا نه؟
نه. این مسائل را باید به کادر مدیریتی باشگاه واگذار کرد و بازیکنان تحت هیچ شرایطی نباید وارد آن شوند. تمرکز یک بازیکن فقط و فقط باید بر روی مستطیل سبز باشد./ خبرورزشی

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده