پتروشیمی‌ها حاضر به پرداخت هزینه گاز یارانه‌ای خود نیستند-راهبرد معاصر

پتروشیمی‌ها حاضر به پرداخت هزینه گاز یارانه‌ای خود نیستند

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: پترشیمی‌ها با وجود اینکه گاز را با قیمت یارانه‌ای دریافت می‌کنند حاضر به پرداخت همین هزینه محدود هم نیستند.
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۸ - ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۲۴۱۱۱۷

به گزارش راهبرد معاصر، عبدالعلی رحیمی مظفری عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، درباره راه کار ملزم کردن پتروشیمی‌ها به پرداخت هزینه قبوض گاز خود گفت: شرایط تحریمی موجود در کشور اثرات سوئی را بر پتروشیمی‌ها داشته است. مثلاً قیمت ارز و چند نرخی بود آن، باعث شده که شرایط برای آن‌ها در نوسان باشد. پتروشیمی‌ها علی رغم امتیاز‌هایی که دریافت می‌کنند به تعهدات خود هم عمل نمی‌کنند.

 

رحیمی مظفری در ادامه بیان کرد: پتروشیمی‌ها در کشور ما علی رغم اینکه خصوصی هستند گاز را با قیمت یارانه‌ای و بسیار پایین دریافت می‌کنند و باعث می‌شود که حاشیه سود زیادی برای آن‌ها داشته باشد، ولی با این وجود در پرداخت هزینه قبوض گاز خود تعلل می‌کنند.

 

رحیمی مظفری با بیان اینکه باید تصمیمات را بگیریم و تکلیفمان را با پتروشیمی‌ها مشخص کنیم افزود: باید مشخص شود که اگر پتروشیمی‌ها در فروش محصولات خود آزاد هستند چرا باید از شرایط ویژه و یارانه‌ای که از جیب مردم هزینه می‌شود تغذیه کنند.

 

این نماینده مجلس یازدهم با اشاره به اینکه باید مشخص شود که این پتروشیمی‌ها بلاخره خصوصی هستند یا خیر ادامه داد: باید در پتروشیمی‌ها که مدعی خصوصی بودن هستند شرایط رقابتی ایجاد شود، فلسفه خصوصی بودن این شرکت‌های عظیم پتروشیمی همین بوده است.

 

رحیمی مظفری گفت: پذیرفتنی نیست که پتروشیمی‌ها از تمام حمایت‌های دولتی برخوردار شوند و از سوی دیگر هم در زمان تعیین مدیریت، حقوق، دستمزد و عرضه محصولات اعلام کنند که خصوصی هستند و دولت نتواند در این مسائل ورود کند.

 

عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم بیان کرد: هزینه این قبوض گاز که پتروشیمی‌ها آن را با وجود یارانه‌ای بودن نمی‌پردازند و یا با تأخیر پرداخت می‌کنند در مسیر هدفمندی یارانه‌ها هزینه می‌شود و با این عدم پرداخت‌ها مجبور می‌شویم از منابع داخلی وزارت نفت برداشت و هزینه کنیم.

 

رحیمی مظفری گفت: از سوی دیگر مقرر بود این هزینه‌ها در حساب سرمایه‌گذاری نفت و گاز واریز شود ولی این به این تعهدات عمل نشده است و مشکلات عدیده‌ای برای ما ایجاد کرده است و جلوی توسعه گرفته می‌شود و مشکلات زیادی در زمینه انرژی برای کشور به وجود می‌آورد.

 

این نماینده مجلس یازدهم افزود: باید در این شیوه برخورد با پتروشیمی‌ها اصلاحاتی انجام شود ولی باید برای تصمیم‌گیری در این خصوص بحث‌های کارشناس انجام شود. با اعمال برخی شرایط و محدودیت‌ها می‌توانیم بر پتروشیمی‌ها فشار وارد کنیم تا بدهی قبوض انرژی مصرفی خود را پرداخت کنند./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده