خشم اعراب از ترکیه-راهبرد معاصر

خشم اعراب از ترکیه

حمله شب گذشته ارتش ترکیه به شمال سوریه با خشم کشورهای عربی همراه بوده است.
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۳ - ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 10
کد خبر: ۲۴۴۸۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ آغاز عملیات موسوم به "چشمه صلح" که در آن مواضع نیروهای یگان های مدافع خلق در شمال سوریه از سوی ارتش ترکیه مورد هجوم همه جانبه هوایی و زمینی قرار گرفته با خشم جوامع عربی همراه بوده تا آنجا که رهبران عرب خواستار برگزاری فوری نشست شورای امنیت در این باره شده اند.

 

در ادامه به مهمترین واکنش پایتخت های عربی به حمله ی ترکیه خواهیم پرداخت:

 

عراق، کویت و اردن حمله ترکیه به سوریه را محکوم کردند

برهم صالح رئیس جمهوری عراق در توئیتی ضمن محکوم کردن حمله ترکیه به شمال شرق سوریه، نوشت: تندروها از این شرایط سوء استفاده خواهند کرد.

 

در همین پیوند، وزارت خارجه کویت نیز حمله ترکیه به خاک سوریه را محکوم کرد.بر اساس این گزارش، وزارت خارجه کویت با صدور بیانیه ای آورده است: این اقدام، تهدیدی برای ثبات منطقه است و راه حل سیاسی برای پایان بحران سوریه را از بین می برد.

 

وزارت خارجه اردن نیز اقدام ترکیه در حمله به خاک سوریه را محکوم و آن را غیر قابل پذیرش خواند.پیش از این «احمد ابوالغیط» دبیر کل اتحادیه عرب، مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین نیز عملیات نظامی ترکیه در سوریه را محکوم کرده بودند.

 

عربستان،امارت و بحرین حمله ترکیه به خاک سوریه را محکوم کردند


یک مقام در وزارت خارجه عربستان سعودی که نامش عنوان نشده، گفت: حمله ترکیه به خاک سوریه اقدامی در نقض یکپارچگی، استقلال و حاکمیت سرزمینی این کشور محسوب می شود.

 

همچنین خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی (وام) اعلام کرد که ابوظبی به شدت حمله نظامی ترکیه به خاک سوریه را محکوم کرده است.

 

وزارت خارجه بحرین نیز ضمن محکوم کردن حمله ترکیه به خاک سوریه اعلام کرد که این اقدام آنکارا نقض قوانین بین المللی و حاکمیت سوریه و یکپارچگی سرزمینی این کشور است.

 

پیش تر نیز "احمد ابوالغیط" دبیرکل اتحادیه عرب ضمن هشدار به دولت ترکیه برای آغاز عملیات نظامی در سوریه هرگونه حمله نظامی به این کشور را از پیش محکوم کرد.

 

لبنان عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه را محکوم کرد


وزارت خارجه لبنان عملیات نظامی ترکیه را اشغال خاک سوریه دانست و اعلام کرد: این اقدام مردم سوریه را در معرض کشتار، مهاجرت و آوارگی قرار می دهد.

 

وزارت خارجه لبنان همچنین آنکارا را به بازنگری در تصمیم خود فراخوانده و آن را به همکاری با کشورهای مرتبط (با سوریه) به منظور برقراری ثبات در این کشور تشویق کرد.

 

مصر خواستار برگزاری جلسه اضطراری اتحادیه عرب شد

 

در این بیانیه که پایگاه وزارت خارجه مصر آن را منتشر کرد، آمده است که اقدام ترکیه تجاوزی آشکار و غیرقابل قبول علیه حاکمیت ملی کشوری عربی و در تناقض با قوانین بین المللی است.

 

وزارت خارجه مصر، تجاوز ترکیه به سوریه را تهدیدی علیه امنیت و صلح جهانی دانست و بر ضرورت مسؤولیت پذیری جامعه جهانی به ویژه شورای امنیت برای مقابله با اقدامات ترکیه تأکید کرد.

 

قاهره همچنین نسبت به تبعات تجاوز ترکیه و تهدید روند سیاسی در سوریه هشدار داد و خواهان توقف تلاش های آنکارا برای تغییر هرم جمعیتی در شمال سوریه شد.

 

اتحادیه عرب نقض تمامیت ارضی سوریه توسط ترکیه را محکوم کرد

 

اتحادیه عرب روز چهارشنبه عملیات نظامی برنامه‌ریزی شده ترکیه برای شمال شرقی سوریه را محکوم و تاکید کرد این عملیات زمینه وخیم‌تر شدن اوضاع امنیتی و انسانی در سوریه را ایجاد خواهد کرد.

 

«احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب از برنامه‌ها و آمادگی‌های اعلام شده ترکیه برای یک عملیات نظامی در عمق سوریه ابراز نگرانی کرد.

 

یک مقام رسمی در دبیرخانه اتحادیه عرب گفته است که این عملیات برنامه ریزی شده توسط آنکارا نشان دهنده نقض آشکار حاکمیت سوریه است و تمامیت ارضی سوریه را تهدید می‌کند و باعث وخیم‌تر شدن اوضاع امنیتی و انسانی در سوریه می‌شود.

 

وی افزود: حمله ترکیه به خاک سوریه تهدیدی برای تشدید درگیری‌ها در شرق و شمال سوریه است و ممکن است به داعش اجازه دهد بخشی از قدرت خود را بازیابد.

 

مقام اتحادیه عرب مداخلات خارجی در سوریه از سوی هر طرفی را محکوم کرد و گفت: آنچه اکنون لازم است این است که پس از تشکیل کمیته قانون اساسی روند سیاسی حل بحران سوریه تقویت شود، نه اینکه این کشور درگیر حملات نظامی بیش‌تری شود.

 

این منبع افزود: شورای وزیران اتحادیه عرب در آخرین جلسه خود در ماه گذشته ضمن محکوم کردن مداخلات خارجی در سراسر سوریه از ترکیه خواست تا نیروهای خود را از تمام خاک سوریه خارج کند.

 

شورای وزیران اتحادیه عرب همچنین بار دیگر بر رد هرگونه ترتیباتی تاکید کرد که ممکن است واقعیت جدیدی را در خاک سوریه به شکلی مغایر با توافق نامه ها و قوانین بین المللی ، به ویژه درخصوص روابط با کشورهای همسایه ایجاد کند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده