در جلسه شب گذشته اتحادیه عرب چه گذشت؟-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

در جلسه شب گذشته اتحادیه عرب چه گذشت؟

اعضای اتحادیه عرب شب گذشته و در واکنش به حملات سهمگین ترکیه به شمال سوریه جلسه اضطراری تشکیل داده و بیانیه ای را صادر نمودند.
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۹ - ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 13
کد خبر: ۲۴۷۳۹

به گزارش راهبرد معاصر؛ چهار روز پس از حملات ترکیه به مواضع کُردهای سوری در شرق رود فرات، اتحادیه عرب مبادرت به برگزاری جلسه ای اضطراری جهت بررسی مسئله فوق الذکر نمود. جلسه ای که در آن قاطبه اعراب به استثنای قطر، اقدام ترکیه را به شدیدترین شکل ممکن محکوم نمودند.

 

«احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب در نشست امروز وزرای خارجه عرب درباره سوریه، با محکوم کردن حمله ترکیه به شمال سوریه، گفت که ترکیه برای تغییرات بزرگ در ماهیت جمعیت این منطقه تلاش می‌کند.

 

وی با اشاره به اینکه امنیت سوریه بخشی از امنیت ملی عربی است، از ترکیه خواست تا عملیات نظامی در شمال سوریه را متوقف کرده و نیروهای خود را از خاک سوریه خارج کند.

 

طبق گزارش وبگاه «الیوم‌السابع»، ابوالغیط با تأکید بر اینکه عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه، تجاوز به خاک یک کشور عربی و حاکمیت آن است، گفت که ترکیه مسئول این تجاوز خطرناک است.

 

وی تشریح کرد که هدف از تجاوز ترکیه به سوریه، جداسازی بخشی از خاک سوریه است.

 

او خواستار مداخله شورای امنیت و ضرورت دستیابی به توافقنامه بین‌المللی در محکومیت تجاوز ترکیه به سوریه و توقف فوری این تجاوزات شد.

 

دبیرکل اتحادیه عرب گفت که ترکیه برای اشغال مناطق شمال سوریه و طرد ساکنان آن تلاش می‌کند و گزارشات نشان می‌دهد که نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر از خانه و کاشان خود آواره شده‌اند و علاوه بر آن نگرانی درباره پاکسازی نژادی در این منطقه وجود دارد.

 

لبنان: باید با سوریه همصدا شد

 

به گزارش تارنمای مصری «الاهرام»، «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان در این نشست گفت که لبنان تحت هر شرایطی با هرگونه حمله به هر کشور عربی مخالف است.

 

وی با بیان اینکه هیچ حمله ای چه از جانب اسرائیل و چه از جانب ترکیه به کشورهای عربی پذیرفتنی نیست، بر ایجاد کانال های گفت و گو میان کشورهای عربی و حل اختلافات تاکید کرد و گفت: بهترین گزینه، گفت و گو است.

 

باسیل ادامه داد: برخی امروز معتقدند منافع لبنان در تایید عملیات نظامی ترکیه است، زیرا ترکیه در تلاش برای ایجاد منطقه امن به منظور بازگشت آوارگان سوری است. برخی دیگر نیز منافع لبنان را در جلوگیری از تشکیل موجودیت کُردی می دانند که تمامیت ارضی چهار کشور ایران، ترکیه، سوریه و عراق را تهدید می کند؛ چنانچه این موجودیت شکل بگیرد، پایه تشکیل موجودیت های طایفه ای دیگر در منطقه نیز بنا گذاشته خواهد شد و لبنان نیز از این وضعیت در امان نخواهد ماند.

 

وی تصریح کرد: اما موضع اصولی و حاکمیتی و ملی و عربی لبنان مبتنی بر این است که امکان تجاوز به خاک سوریه به عنوان یک کشور عربی بدون اینکه ما در کنارش قرار بگیریم، وجود ندارد و منفعت حتمی لبنان در اجماع عربی برای حمایت از هر کشور عربی بزرگ مانند سوریه و کوچک مانند لبنان در برابر هر گونه تجاوز به خاک و ملت و عزت و شرافت آن است.

 

باسیل ادامه داد: ما امروز به چیزی بیشتر از محکومیت های کلامی و مواضع رسانه ای، نیاز داریم. ما امروز دعوت شده ایم تا تا موضع عربی و یکپارچه خود را در برابر رویدادهای منطقه اتخاذ کنیم تا ضمن تقویت آشتی میان کشورهای عربی و امکان برنامه ریزی برای مقابله با توطئه ها فراهم می شود.

 

وی افزود: باید گذشته بد و اختلافات را رها کرد و به امروز نگریست و با یکدیگر تلاش کرد. با سوریه یکصدا شد و در مقابل هر کسی که حرمت سرزمین ما را نقض می کند، اقدامات بازدارنده اتخاذ کرد؛ زیرا حفظ وحدت در کشور عربی در گرو پایبندی به اتحاد و در نظر گرفتن نتایج حاصل از هرگونه تقسیم و تغییر بافت جمعیتی تحت عناوین منطقه حائل یا منطقه امن و یا حضور موقتی بیگانگان است.

 

مصر: مقاومت در برابر حمله ترکیه، حق سوری هاست

 

"سامح شکری" وزیر خارجه مصر نیز در نشست فوری اتحادیه عرب، بر حق سوری ها در دفاع از خود در برابر تجاوز ترکیه و تلاش این کشور برای تغییر بافت جمعتی سوریه طبق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل تاکید کرد.

 

وی با اشاره به اینکه تجاوز نظام ترکیه به سوریه نقض آشکار قوانین و معاهدات بین المللی است، تاکید کرد که تاریخ هر کس را که از تجاوز ترکیه به خاک سوریه حمایت کند و در آن دست داشته باشد، محاکمه خواهد کرد.

 

شکری درباره عواقب فاجعه بار این تجاوز هشدار داد و گفت بی اثر شدن پیروزی های به دست آمده در برابر داعش، فراهم شدن زمینه برای ظهور دوباره داعش و سایر گروه های تروریستی، تهدید روند سیاسی که در سوریه درباره تشکیل کمیته قانون اساسی ایجاد شده و قرار است فعالیتش را پایان ماه جاری آغاز کند از جمله تبعات این تجاوز هستند. همچنین ترکیه مسئول کامل همه این پیامدها محسوب می شود.

 

عراق: پیامدهای عملیات نظامی ترکیه گریبانگر همه کشورهای منطقه است

 

"محمدعلی الحکیم" وزیر خارجه عراق نیز حمله ترکیه به سوریه را نقض آشکار حاکمیت و استقلال و تمامیت ارضی سوریه توصیف کرد و افزود این حمله درگیری ها در سوریه و منطقه را تشدید می کند.

 

وی با بیان اینکه عملیات ترکیه در سوریه نابودکننده تلاش های بین المللی برای یافتن راه حل سیاسی در سوریه است، تصریح کرد: این عملیات بحران انسانی را بیشتر می کند و مشکلات مردم سوریه را شدت می بخشد. زمینه را برای قدرت یابی مجدد تروریست ها در منطقه به ویژه داعش فراهم می کند که نه تنها برای سوریه بلکه پیامدهای منفی برای کشورهای منطقه از جمله خود عراق دارد.

 

وزیر خارجه عراق با تاکید بر مخالفت با مداخله خارجی در امور داخلی سوریه، همه طرف های سوری را به پذیرش یک روند دموکراتیک جهت تضمین حقوق همه طیف های مردم سوریه پس از تشکیل کمیته قانون اساسی در این کشور فراخواند.

 

عربستان: عملیات شرق سوریه تهدیدی برای منطقه است

 

"عادل الجبیر" وزیر مشاور در امور خارجه عربستان نیز عملیات نظامی در شرق سوریه را تجاوز به اراضی عربی عنوان کرد.

 

وی افزود: این تجاوز امنیت منطقه را تهدید و تلاش ها برای مقابله با تروریست های داعش را نابود می کند.

 

الجبیر گفت: ما این تجاوز را محکوم می کنیم و می خواهیم هرچه زودتر متوقف شود.

 

امارات: حمله ترکیه باعث تقویت تروریسم در منطقه می شود

 

"انور قرقاش" وزیر مشاور در امور خارجه امارات در نشست قاهره، از جامعه جهانی خواست که به مسئولیت های خود در برابر تجاوز ترکیه به خاک سوریه عمل و موضع قاطعی در این باره اتخاذ کند.

 

وی خواستار خروج نیروهای ترکیه از سوریه شد و بر دست یابی به راه حل سیاسی به عنوان تنها راه برون رفت از بحران کنونی سوریه تاکید کرد.

 

قرقاش تصریح کرد: حمله نظامی ترکیه به سوریه که شک و شبهه های زیادی درباره اهداف اعلام شده آن وجود دارد، باعث تقویت تروریسم در منطقه می شود و این خطر دائمی برای کشورهای منطقه و جهان به شمار می رود.

 

وی مخالفت ابوظبی را با این حمله اعلام کرد.

 

اردن: ترکیه حملاتش را متوقف کند

 

"ایمن الصفدی" وزیر خارجه اردن نیز ضمن مخالفت با حمله نظامی ترکیه به سوریه آن را تهدیدی برای امنیت و تمامیت ارضی سوریه خواند.

 

وی در ادامه خواستار توقف فوری حملات ترکیه به سوریه شد.

 

الصفدی تصریح کرد: بحران سوریه مشکلات انسانی زیادی برای مردم این کشور به وجود آورد و منافع ما را تهدید کرد و امنیت همه کشورهای عربی را متزلزل گرداند. اکنون منافع و امنیت ملی ما ایجاب می کند که به یک راه حل سیاسی برای این بحران دست یابیم که هم سوری ها آن را قبول داشته باشند و هم امنیت و ثبات را در سوریه برقرار کند.

 

بحرین: دفاع از ملت سوریه وظیفه ماست

 

"خالد بن احمد آل خلیفه" وزیر خارجه بحرین نیز ضمن محکومیت حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه، تصریح کرد: دفاع از ملت سوریه وظیفه ماست.

 

وی از شورای امنیت خواست برای مقابله با تجاوز ترکیه به سوریه، وارد عمل شود.

 

الجزایر: مخالف حمله به کشورهای عربی هستیم

 

"صبری بوکادوم" وزیر خارجه الجزایر مخالفت شدید کشورش را با حمله به کشورهای عربی اعلام کرد.

 

وی ضمن حمایت از سوریه، گفت ما بار دیگر از تلاش های گیر پیترسون فرستاده سازمان ملل در امور سوریه برای دست یابی به راه حل سیاسی در این کشور حمایت می کنیم.

 

وی ضمن مخالفت با مداخلات خارجی در امور سوریه، خواستار بازگشت دمشق به اتحادیه عرب شد.

 

موریتانی: خواهان حفظ تمامیت ارضی سوریه هستیم

 

"ولد الشیخ احمد" وزیر خارجه موریتانی نیز حمله اخیر ترکیه به سوریه را محکوم کرد.

 

وی ضمن اعلام همبستگی موریتانیا با ملت سوریه، خواستار حفظ تمامیت ارضی این کشور شد.

 

نشست فوری وزیران خارجه عرب روز شنبه به منظور بررسی عملیات نظامی ترکیه در شرق فرات و واکنش به آن به دعوت مصر برگزار شد.

 

رئیس جمهوری ترکیه عصر چهارشنبه ۱۷ مهر از آغاز عملیات نظامی در شمال شرق سوریه خبر داده بود.

 

اردوغان اعلام کرد که این عملیات علیه نیروهای کُرد "پ. ک. ک" و "ی. پ. گ" و داعش در شمال سوریه است.

 

وی مدعی است هدف از این عملیات موسوم به "چشمه صلح"، از بین بردن گذرگاه به اصطلاح تروریستی نزدیک مرزهای جنوبی ترکیه است.

 

این عملیات با مخالفت های جهانی مواجه شده و ترکیه بدون توجه به این مخالفت ها تهدید خود را پس از چند روز، عملی کرد.

 

اتحادیه عرب خواستار کاهش روابط دیپلماتیک با ترکیه شد

وزیران خارجه اتحادیه عرب امروز (شنبه) پس از پایان نشست فوق‌العاده این اتحادیه در قاهره با موضوع تجاوز ترکیه به شمال سوریه، خواستار کاهش سطح روابط دیپلماتیک کشورهای عربی با آنکارا و قطع همکاری‌های نظامی با ترکیه شدند.

 

اعضای اتحادیه عرب در این بیانیه با محکوم کردن تجاوز ترکیه به خاک سوریه، این اقدام را در تناقض آشکار با منشور سازمان ملل متحد و قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت و تهدیدی مستقیم علیه امنیت جهان عرب و صلح جهانی دانستند.

 

این بیانیه، هر تلاش و اقدام سوریه برای مقابله با تجاوز ترکیه را حق مسلم این کشور در دفاع مشروع از خود بر اساس اصل ۵۱ منشور ملل متحد خواند.

 

در ادامه این بیانیه، وزیران خارجه اتحادیه عرب بر پایان فوری تجاوز ترکیه و عقب نشینی بدون شرط نیروهای نظامی این کشور از خاک سوریه تأکید کردند.

 

اتحادیه عرب از جامعه جهانی به ویژه شورای امنیت سازمان ملل درخواست کرد که با اتخاذ تدابیر لازم از سوی این نهاد بین المللی، تجاوز ترکیه پایان یابد و شرایط برای عقب نشینی کامل نیروهای نظامی این کشور از خاک سوریه مهیا شود.

 

وزیران خارجه اتحادیه عرب در بیانیه خود، هرگونه تلاش ترکیه برای تغییر بافت جمعیتی در سوریه با استفاده از زور و اجرایی کردن طرحی به نام "منطقه امن" را نقض قوانین بین الملل و اقدامی ضد انسانی و مصداق جنایت جنگی خواندند که باید از طریق دادگاه های بین المللی مورد پیگرد قرار گیرد.

 

در بندی دیگر از این بیانیه آمده است که ترکیه مسؤول کامل پیامدهای تجاوز به شمال سوریه از جمله گسترش تروریسم و بازگشت گروه های تروریستی به ویژه داعش به منطقه است و از شورای امنیت خواسته شد؛ با اتخاذ تدابیر لازم ترکیه را به مسؤولیت پذیری در این خصوص وادار کند.

 

وزیران خارجه در ادامه، بر وحدت و استقلال سوریه و اهمیت گفت وگوهای سیاسی زیر نظر سازمان ملل به ویژه پیگیری کمیته قانون اساسی این کشور برای دستیابی به یک راه حل سیاسی فراگیر برای بحران این کشور تاکید کردند.

 

اعضای اتحادیه همچنین با قرار گرفتن بندی تحت عنوان "دخالت های ترکیه در کشورهای عربی" به عنوان بندی دائمی در دستور کار نشست های پیش روی اتحادیه عرب موافقت کردند.

 

کشورهای قطر و سومالی دو کشوری بودند که در خصوص بیانیه پایانی اتحادیه عرب اعلام تحفظ کردند.

 

در پی حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه، امروز (شنبه) به دعوت مصر نشست اضطراری اتحادیه عرب برای رسیدگی به این موضوع در قاهره پایتخت این کشور آغاز شد.

 

اتحادیه عرب پیش تر حمله نظامی ترکیه موسوم به "چشمه صلح" را که از روز چهارشنبه ۱۷ مهر ماه آغاز شده است، محکوم و این اقدام را تهدیدی برای برافروختن درگیری های بیشتر در شرق و شمال سوریه و تقویت احتمال بازگشت گروه تروریستی داعش دانسته بود.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده