آیا روابط تهران و ریاض رو به بهبودی می رود؟-راهبرد معاصر

آیا روابط تهران و ریاض رو به بهبودی می رود؟

سخنگوی دولت روز گذشته از ارسال نامه روحانی به ملک سلمان جهت کاهش تنش ها در منطقه پرده برداشت. واعظی نیز در گفتگویی از وقوع تحولاتی جدید در روابط تهران و ریاض خبر داده است.
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۵ - ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 05
کد خبر: ۲۶۹۸۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ سخنگوی دولت ایران اعلام نمود که رییس‌جمهور نامه‌‌ای برای پادشاه عربستان ارسال کرده است که اساس نامه‌ها موضوع صلح و ثبات منطقه بوده است.

 

علی ربیعی در مورد نامه روحانی به پادشاه عربستان گفت:« بله، رییس جمهور محترم نامه‌هایی ارسال کرده‌اند. اساس نامه‌ها صلح و ثبات منطقه بوده است. ما معتقدیم دو جانبه‌های متعددی می تواند در منطقه شکل گیرد و فشارهای آمریکا نباید باعث دوری همسایگان شود.

 

در همین راستا، روزنامه «الجریده» کویت نوشت: ایران در اقدامی بی‌سابقه، نخستین نامه مکتوب خود به عربستان سعودی و بحرین را از طریق کویت ارسال کرد که در آن، طرح ابتکاری خود ر ابرای تأمین امنیت ناوبری در تنگه هرمز و طرحش برای برقراری صلح با تمامی همسایگانش در منطقه را پیشنهاد داده است.

 

این روزنامه به‌نقل از منبعی در وزارت امور خارجه ایران، نوشت: ایران دو نامه‌ را به دستیار وزیر خارجه کویت تحویل داده که توسط حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران امضا شده که در خطاب به «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی و «حمد بن عیسی آل‌خلیفه» پادشاه بحرین است.

 

حسن روحانی طی نامه‌ای به سران کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس و همچنین عراق درخواست همکاری آنها در طرح صلح پیشنهادی ایران برای تأمین صلح و ثبات در منطقه را مطرح کرده است.

 

سخنگوی وزارت خارجه ایران خاطر نشان ساخت که پس از ارائه «پویش صلح هرمز» توسط ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ایشان متن کامل آن را برای سران کشورهای یاد شده ارسال کرد و در آن خواستار تشریک مساعی همه آنها در پردازش و اجرای آن شدند.

 

محمود واعظی نیز در همین رابطه در گفت وگو با روزنامه اعتماد، درباره رابطه ایران و عربستان گفته: ایران و عربستان در گذشته روابط خوبی داشته‌اند ولی به دلیل سیاست‌های تفرقه‌ افکنانه آمریکا همواره کشورهای منطقه تحت فشار قرار داشته‌اند تا میان ارتباط با همسایگان‌شان یا تامین منافع‌شان یک راه را انتخاب کنند ولی اکنون سیاست‌های آمریکا عیان‌تر شده و کشورهای همسایه متوجه شده‌اند که برای آرامش منطقه و برچیده شدن بساط جنگ و تفرقه راهی جز صلح منطقه‌ای وجود ندارد و ایران پیشگام این مهم شد.

 

رئیس دفتر رئیس جمهوری از رویکرد جدید کشورهای منطقه در قبال سیاست‌های آمریکا خبر داده و گفته: ورود نیروهای جدید آمریکایی به عربستان هم در راستای سیاست‌های آمریکا برای تفرقه‌افکنی و اعمال فشار به کشورهای منطقه است که قطعا با رویکرد اخیر کشورهای منطقه برای گفت‌ وگو پیرامون تامین امنیت منطقه، این سیاست نیز با شکست روبه‌رو خواهد شد. ما نه‌ تنها به عربستان، بلکه به تمام کشورهای منطقه پیام روشنی برای ایجاد خط گفت‌ وگو دادیم و وزیر امور خارجه‌مان نیز پیام مکتوبی را به تمامی کشورهای منطقه برای اجرایی کردن طرح «صلح هرمز» و «ائتلاف امید» داد که نشان‌دهنده ابتکار و پافشاری ما برای بازگرداندن آرامش بر مبنای همگرایی و همکاری در منطقه است.

 

به گفته واعظی، ایران معتقد است امنیت، ثبات و تنش‌زدایی در منطقه باید توسط کشورهای منطقه صورت بگیرد و به ‌همین جهت آقای روحانی در صحن سازمان ملل طرح ائتلاف امید، صلح هرمز را مطرح کردند که دقیقا تاییدکننده راهبرد پیشنهادی ایران برای تقویت دیپلماسی در منطقه و کاهش تنش است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده