سه نکته قابل توجه در خصوص گرانی بنزین-راهبرد معاصر

سه نکته قابل توجه در خصوص گرانی بنزین

عجیب است که مالیات بر سود سپرده و مالیات بر خانه های خالی و مالیات بر خودروی اضافی و مالیات بر کارت های بازرگانی و مالیات بر وکلا و مالیات بر پزشکان معطل میماند ولی یک شبه تصمیم به افزایش قیمت بنزین گرفته میشود، این تصمیم را به انحایی میتوان اصلاح کرد.
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 19
کد خبر: ۲۸۱۶۴

گرانی بنزین؛ سه نکته لازم برای توجه

 

 به گزارش راهبرد معاصر؛ گران شدن بنزین البته آلوده به بی تدبیری در زمان اجرا و نوع اجرا بود ولی میتوان آن را با برخی طرحهای اصلاحی برای مردم جبران کرد، این طرح اصلاحی نه طرح معیشت که اعطای سهمیه بیشتر به خودروها و حذف سوبسید خودروهای خارجی است. البته بهتر بود که دولت راههای بهتری را پیش میگرفت که از جمله آنها لیستی از مالیات های مفید برای جامعه بود. این کار دولت اقتصاد را در آستانه ورود به به یک بحران دیگر که مسئله سوخت کشتی هاست با دشوارهای زیادی روبرو کرده است.

 

نکته اول؛ سناریو اصلاحی چیست؟

گفته شده است که برخی نظرات کارشناسی که مخالف گران شدن بنزین بوده است نیز مطرح بوده، خوب است تا برخی از این گزینه های جایگزین بررسی شود، هرچند تصمیم دولت بدترین تصمیم در بدترین لحظه بوده است، ولی به نوعی با توجه به نزدیکی انتخابات مجلس دریچه سیاست را برای ارائه طرحهای اصلاح ساختار باز کرد. میتوان از این فرصت به وجود آمده برای تزریق برخی ایده ها استفاده کرد. برای این مسئله باید اول به یک سابقه تاریخی برگشت؛ در دوران دولت نهم و دهم پس از سهمیه بندی میزانی از سهمیه جدید به نام سهمیه بنزین سفر به مردم داده شد، علاوه بر آن سهمیه خودروهای بالای 1500 سی سی حذف شد، با عنایت به طرحهای اصلاحی آن دوره میتوان اصلاحاتی را بر گران شدن بنزین جدید ارائه کرد.

پیشنهاد مشخص این است که بایستی سهمیه از 60 لیتر به بالای 100 لیتر افزایش پیدا کند، سناریو جایگزین نیز این است که 60 لیتر 1000 تومان، که البته باستی با محاسبه دقیق این مورد صورت گیرد. در عوض خودروی خارجی از شمول افزایش قیمت و سهمیه خارج و بنزین 4 هزار تومانی بخرد، ممکن است مشکلاتی ممکن است پیش آید که از جمله آن این است که برخی به سمت خرید خودروی ارزان برای استفاده از سهیمه یا خرید کارت سوخت روی بیاورند. اگر 10 درصد از کل خودروها خارجی باشند مبلغ مد نظر دولت یعنی 30 40 هزار میلیارد دلار تامین خواهد شد.

 

نکته دوم؛ سوالات بی پاسخ

اگر این پیش فرض را بپذیریم که دولت این کار را برای دریافت درآمد پیش گرفته است، به نظر میرسد راههای بهتری نیز برای دریافت منابع جدید وجود دارد، شایان ذکر است که این ایده ها در طی ماههای اخیر کاملا سرکوب شده اند؛ از جمله آنها میتوان به مالیات بر سود سپرده و مالیات بر خانه های خالی و مالیات بر خودروی اضافی و مالیات بر کارت های بازرگانی و مالیات بر وکلا و مالیات بر پزشکان، هم اکنون با توجه به اتفاقات اخیر به نظر میرسد فرصت خوبی برای جا اندختن این سیاست ها باشد.

 

نکته سوم؛ بحران دیگری در پیش است؟

گران شدن بنزین باعث شد برخی گمانه زنی ها در این رابطه زده شود عده ای استدلال میکنند؛

1- چهل درصد تولید پالایشگاه های ما نفت کوره است

2-درصد گوگرد آن 3/5 درصد است

3-این مواد سوخت کشتی هستند

4-از سال 2016 بر اساس استانداردهای زیست محیطی کشتی ها باید از سوخت 5/. درصد استفاده کنند، که دو سال به دو سال تمدید شده است

5-آخرین اولتیماتوم برای 2020 میباشد که از این تاریخ به بعد کشتی ها با استفاده از این سوخت جریمه میشوند

6-درصد اوکتان بنزین معمولی دنیا بالای 90 درصد است

7-درصد اوکتان بنزین معمولی ما 70،80 میباشد و بنزین سوپر بالای 90

8-در هدفمندی جدید بنزین سوپر هدفمند نشده 

9- بعد از تحریم نفت خام مقدار زیادی از درآمد ارزی ما از راه نفت کوره تهیه میشد

10- نتیجه اینکه بنزین سوپر استفاده نشده صادر و خلا درآمدی جبران خواهد شد،

11- به نظر میرسد کشور باید درآمد جایگزین ارزی در این رابطه فراهم کند و درآمد ریالی چاره کار نیست

جالب است که کسی اصلا نسبت به اینکه مقصر اصلی چنین وضعی است موضع نمیگیرد، هم مجموعه وزارت نفت که بی تدبیری کرده اند و هم دولت که از فرصت تحریم برای ایجاد سازوکارهای جدید برای تنوع بخشی به تولید و جایگزین شدن درآمد ارزی غیرنفتی با نفتی

ولی استدلال این افراد از این جهت مردود است که جناب زنگنه به شدیدترین وجه ممکن در طی دو سال اخیر با ایجاد سازوکار برای صادرات نفت مقابله کرده است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده