دولت بستر ساز و فرصت دهنده به فراریان مالیاتی است-راهبرد معاصر
تعلل در اخذ مالیات اقشار پر درآمد

دولت بستر ساز و فرصت دهنده به فراریان مالیاتی است

دریافت مالیات از ثروتمندان در عناوین مختلف مالیات بر عایدی سرمایه؛ مالیات بر دلال گری و سفته بازی و مالیات بر خرید و فروش ساختمان ومسکن، مالیات پزشکان و وکلا و طبقات برخوردار و دهک های بالای درآمدی همه و همه پایه های مالیاتی است که دولت کمترین توجهی در اخذ مالیات از آنها ندارد.
وحید عزیزی؛ کارشناس مسائل اقتصادی
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 21
کد خبر: ۲۸۵۰۴

 


به گزارش راهبرد معاصر؛ افزایش قیمت بنزین شوک بزرگی بر مردمی بود که آثار تورمی سال 97 همچنان معیشت آنها را تحت تاثیر قرار داده است.در حالی که انتظار می رفت دولت در آخرین تنگناهای پیش رو ناشی از عدم درآمدهای مالیاتی به مسائل مهمی چون اخذ مالیات از دهک های بالا و فراریان مالیاتی رجوع کند؛ افزایش نرخ بنزین نشان داد همچنان لابی بازیها و بستر سازیهای دولت بر سر راه فراریان مالیاتی بر توجه دولت به وضعیت معیشتی بد مردم می چربد و دولت همچنان حامی گروه های برخوردار است؛ اشاره رئیس جمهور به موضوع عدم افزایش فشار به مالیات و فرار از پاسخگویی پایه های مالیاتی رها شده موضوع این یادداشت است.

 

اطلاعات غلط وزارت اقتصاد و سازمان مالیاتی به رئیس جمهور
واقعیت این است پیش از افزایش نرخ بنزین وقوع تبعات اجتماعی ونارضایتی های ناشی از آن قابل پیش بینی بود. فشار بر مردم با عنوان افزایش قیمت بنزین مساله ای هراس انگیز بود که لایه های مختلف اجتماع از طبقات متوسط به پایین را یک بار دیگر درگیر معیشت و فشارهای تورمی ناشی از افزایش نرخ بنزین کرد. کارشناسان معتقدند بخشی از سناریوی افزایش نرخ بنزین ناشی از عدم تامین بودجه دولت در عدم درآمدهای نفتی است در حالی که بحث دریافت مالیات موضوعی است که بارها و بارها از آن به عنوان تامین کننده بخش قابل توجهی از بودجه دولت سخن به میان آمده است. آنچه رئیس جمهور به عنوان عدم دریافت مالیات بیان کرد بستن پرونده اخذ مالیات از اقشار ثروتمند و فراریان مالیاتی بود؛ در واقع به نظر می رسد وزارت اقتصاد یا سازمان مالیاتی کشور اطلاعات غلطی به آقای روحانی می دهند با تعمدا دولت را به سمت راه های غیر متعارف در تامین کسری بودجه سوق می دهند.


تحمیل فشار مالیاتی بر تولید کنندگان خواست کارشناسان اقتصادی نیست
آقای روحانی بر این موضوع تاکید کرد که تولید کشور ظرفیت مالیات دهی بیش از این را ندارد، لذا دولت با فشار مضاعف مالیاتی به تولید بیم بسته شدن کارگاه های کوچک و بزرگ می رود، لذا دولت ناچار به افزایش نرخ بنزین شده است در حالی که هیچ یک از کارشناسان اقتصادی و تحلیلگران مالیاتی هیچ گاه از افزایش فشار و دریافت مالیات از تولید سخنی به میان نیاورده اند. پایه های مالیاتی متعددی تعریف شده اند که فرار مالیاتی آنها محرز است؛ اصنافی که درگیر و دار لابی بازی و فرار از پرداخت مالیاتی جزء ثروتمندترین اقشار جامعه به شمار می روند همه و همه از نگاه رئیس جمهور دور مانده و گویی از پرداخت مالیات در امان ماندند!


بی اعتنایی دولت به دریافت مالیات از دهک های برخوردار همچنان خسارت آفرین است
دریافت مالیات از ثروتمندان در عناوین مختلف مالیات بر عایدی سرمایه؛ مالیات بر دلال گری و سفته بازی و مالیات بر خرید و فروش ساختمان ومسکن، مالیات پزشکان و وکلا و طبقات برخوردار و دهک های بالای درآمدی همه و همه پایه های مالیاتی است که دولت کمترین توجهی در اخذ مالیات از آنها ندارد. در حالی که انتظار می رفت دولت با تکمیل زیرساخت های اطلاعاتی مانع فرار مالیاتی ثروتمندان شود و با افزایش درآمدهای مالیاتی از محل های تعریف شده به نفع تولید مالیات این بخش را کاهش دهد؛ عدم توجه دولت به این مباحث یک بار دیگر بارقه های ناامیدی را رقم زد.


لابی بازیها به نفع ثروتمندان است نه نیازمندان جامعه
تفاهم سازمان مالیاتی با گروه های برخوردار و اصنافی که در لابی بازیها زور بیشتری برای عدم پرداخت مالیات می زنند نیز از آن دست تفاهم هایی است که تبعات آن در لایه های مختلف اجتماعی و اقتصادی دیده شد. بستن مالیات های کلی به جای حسابرسی دقیق مالیاتی توسط سازمان مالیاتی کشور و معافیت های مالیاتی بر افراد و سازمانهایی که درآمدهای آنچنانی دارند دولت را ناچار به انتشار اوراق یا استقراض از بانک مرکزی کرد؛ افزایش نرخ بنزین و تحمیل فشار بر مردم طبقه متوسط و فقیر جدیدترین سناریوی دولت در افزایش درآمد است در حالی که انتظار می رفت محل درآمدهای دولت از افزایش مالیات ثروتمندان تامین شود.


کاهش سرمایه اجتماعی زنگ خطر حیات سیاسی دولت
کاهش سرمایه اجتماعی دولت منجر به ایجاد آشوب شد؛ قطعا عدم اعتماد مردم به دولت نارضایتی هایی را با افزایش طرح هایی از این دست رقم زد چرا که دولت تمایلی به اصلاحات واقعی و وضع مالیات بر ثروتمندان و فراریان مالیات ندارد؛ لذا مادامی که مردم بر این باور باشند که اصلاحات به نفع ثروتمندان و افزایش فشار بر عموم مردم جامعه است نمی توان مانع کاهش التهابات اجتماعی شد.


بستر سازی دولت برای فرصت دهی به فراریان مالیاتی
انتظار می رفت دولت با وضع مالیات بر حساب های بالای 500 میلیون تومان و صاحبان سرمایه های مختلف خیال مردم را از جهت پرداخت مالیات های سنگین با درآمدهای کم خود راحت کند، در حالی که راه اندازی زیر ساخت های اطلاعاتی یکی از وظایف دولت و به دست دولت انجام می شود اما دولت اهتمامی به انجام این مهم ندارد، چرا که همچنان خواهان دریافت مالیات از دهک های بالا و پایه های مالیاتی نیست که تا کنون ریالی مالیات نپرداخته اند! دادن فرصت فرار مالیاتی دولت به برخی بسیار خطرناک است؛ قطعا اگر دولت اهتمامی جدی به اصلاحات مالیاتی در بودجه 99 نداشته باشد سال آینده قادر به تامین درآمدهای خود نخواهد بود و فشار مضاعف بر مردم محروم جامعه تبعاتی زیان بار بر جای می گذارد؛ تبعاتی که دولت در ماجرای افزایش یک باره قیمت بنزین شاهد آن بود. رفع معافیت های مالیاتی و قانونمند کردن پرداخت مالیات در گروه هایی چون اصناف؛ پزشکان متخصص و جراحان و وکلا و گروه های برخوردار جامعه یک نیاز و اولویتی ضروری است که دولت نباید به سادگی از کنار آن عبور کند چرا که تبعاتی نگران کننده در اقتصاد کشور و معیشت مردم به جای می گذارد.


فشار اقتصادی به عموم جامعه؛ شمشیر دولبه علیه گروه های دارا و ندار
قطعا تعارض منافع در دولت مانع توجه حداکثری به دریافت مالیات از گروه های برخوردار و قدرتمند جامعه می شود. آنچه دراین مساله باید مورد توجه همگان قرار بگیرد زیان همه تصمیم گیران و کسانی است که درگیر منافع خود هستند؛ تسریع در مرگ سیاسی دولت با کاهش سرمایه اجتماعی و عدم اطمینان مردم به دولت کمترین زیان هایی است که حیات سیاسی دولت و منافع برخورداران جامعه را تهدید می کند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده