تروریست خطرناک افغان با دو آمریکایی معاوضه شد-راهبرد معاصر

تروریست خطرناک افغان با دو آمریکایی معاوضه شد

مقامات آمریکایی از آزادی دو آمریکایی در بند طالبان خبر داده اند. همزمان ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان از انتقال سه عضو ارشد این گروه به دوحه قطر خبر داده است.
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۷ - ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 20
کد خبر: ۲۸۳۷۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ دولت کابل پس ماه ها فشار مقامات آمریکایی سرانجام به معاوضه برادر سرکرده شبکه حقانی با دو آمریکایی دربند طالبان تن داد. این در حالی است که پیشتر صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرده بود که رهایی انس حقانی از زندان، خط سرخ دولت و مردم افغانستان است.

 

اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهور افغانستان روز سه‌شنبه ۱۲ نوامبر گفت دولت این کشور دو تن از فرماندهان ارشد طالبان و یک رهبر گروه شبه‌نظامی حقانی را که در زندان به سر می‌برند با یک استاد آمریکایی و یک استاد استرالیایی که در سال ۲۰۱۶ ربوده شده‌اند مبادله خواهد کرد.

 

غنی در نطقی تلویزیونی اعلام کرد: «به منظور تسهیل مذاکرات دوجانبه با طالبان، دولت تصمیم گرفته است زندانیان طالبان را در قبال دو استاد دانشگاه معاوضه کند.»

 

وزیر امورخارجه آمریکا روز سه شنبه با تایید خبر آزادی دو گروگان خارجی به دست طالبان گفت: این دو نفر هم اکنون تحت مراقبت ارتش آمریکا هستند.

 

به دنبال انتشار اخبار آزادی دو تن از اساتید دانشگاه آمریکایی افغانستان، مایک پمپئو در پیامی توییتری نوشت: ایالات متحده از آزادی "کوین کینگ" و "تیموتی ویکس" پس از هفته‌ها مذاکره استقبال می‌کند.

 

پمپئو افزود: افراد آزاد شده هم اکنون تحت مراقبت ارتش آمریکا هستند و به زودی به عزیزانشان می پیوندند.

 

وزیر امورخارجه آمریکا همچنین تاکید کرد که واشنگتن امیدوار است آزادی اساتید دانشگاه آمریکایی افغانستان بتواند حسن نیتی به ارمغان بیاورد که مسیری را برای صلح و پایان جنگ در افغانستان هموار کند.

 

رادیو بین‌المللی فرانسه بعد از ظهر روز سه شنبه گزارش داد که دو استاد دانشگاه آمریکایی کابل که از ماه اگوست (شهریور) سال ٢٠١۶ اسیر بودند، توسط طالبان آزاد شدند.

 

"کوین کینگ" آمریکایی و "تیموتی ویکس" استرالیایی، پس از انتقال به استان زابل، در شهرستان نوبهار به آمریکایی‌ها تحویل داده شدند.

 

"ذبیح‌الله مجاهد" سخنگوی طالبان تأیید کرد که سه عضو آزاد شده طالبان نیز به دوحه پایتخت قطر منتقل شده‌اند. این سه نفر انس حقانی، عبدالرشید و حاجی مالی‌خان نام دارند.

 

رییس جمهوری افغانستان مدعی پیروزی در برابر داعش شد

تنها ساعاتی بعد از آزادی دو گروگان خارجی توسط طالبان، اشرف غنی روز سه شنبه گفت: نیروهای امنیتی شبه نظامیان دولت اسلامی (داعش) را در افغانستان از بین برده اند.

 

به گزارش رویترز، غنی در جمع بزرگان و مقامات در جلال آباد، شهر اصلی استان ننگرهار که در سالهای گذشته شاهد موجی از حملات انتحاری بود، گفت: در سال گذشته هیچ کس فکر نمی کرد که ما بتوانیم در برابر تروریست ها مقاومت کنیم اما امروز ما اعلام می کنیم که داعش را از بین برده ایم.

 

رییس جمهوری افغانستان افزود: اکنون که نیروهای داعش تسلیم شده اند، من از مقامات می خواهم که با خانواده هایشان انسان دوستانه رفتار کنند.

 

به گزارش رویترز، دولت کابل می گوید که در میان افراد بازداشت شده داعش اتباع بیگانه از جمله پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان ، قزاقستان و مالدیو حضور دارند.

 

با این حال طالبان افغانستان، که هم اکنون کنترل نیمی از کشور افغانستان را بر عهده دارد ادعای دولت کابل را تکذیب کرد و "ذبیح الله مجاهد"، سخنگوی طالبان، اعلامیه غنی را "پوچ" توصیف کرد.

 

بیش از 600 نیروی داعش مستقر در افغانستان در هفته های گذشته با خانواده های خود تسلیم دولت افغانستان شده اند. مقامات می گویند که حملات هوایی نیروهای افغان و نیروهای ائتلاف بین الملل، کمبود بودجه و از دست دادن روحیه این گروه را مجبور به تسلیم شدن کرده است.

 

انس حقانی کیست؟

انس حقانی، فرزند جلال الدین حقانی، بنیان گذار شبکه حقانی و برادر ناتنی سراج الدین حقانی، رهبر کنونی این شبکه است. سراج الدین حقانی در حالی که رهبر این شبکه است، معاون هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان نیز است.

 

انس حقانی در مهر سال ۱۳۹۳ زمانی که فرد شماره دوم شبکه حقانی بود، از سوی ریاست امنیت ملی افغانستان بازداشت شد و تاکنون در زندان این نهاد به سر می‌برده است.

 

منابع اطلاعاتی آمریکا و افغانستان می‌گویند شبکه حقانی مسئول اصلی مرگبارترین حملات در کابل بوده است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار