حمایت صریح بارزانی از نخست وزیر عبدالمهدی-راهبرد معاصر

حمایت صریح بارزانی از نخست وزیر عبدالمهدی

رئیس اقلیم کردستان عراق با تاکید بر ضرورت ایجاد اصلاحات در عراق منطبق با خواست مردم این کشور؛ از تداوم نخست وزیر عادل عبدالمهدی حمایت کرد.
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - 2019 November 27
کد خبر: ۲۹۰۵۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ دو ماه از آغاز بحران امنیتی در عراق سپری شده و همچنان احزاب و جریان های سیاسی در دستیابی به توافقی فراگیر ناکام مانده اند. انفجارهای شب گذشته بغداد همزمان با ورود رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به بغداد نشان از تداوم بحران سیاسی-امنیتی عراق داشت.

 

در این میان و در حالی که شماری از احزاب صاحب نفوذ شیعه من جمله طیف نزدیک به مقتدا صدر و حیدر العبادی خواستار کناره گیری عادل عبدالمهدی شده اند، بزرگترین جریان کُرد عراقی بر تداوم حمایت از نخست وزیر عبدالمهدی تاکید می نماید.

 

نچیروان بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق روز سه‌شنبه از دولت این کشور و انجام اصلاحات در قانون اساسی حمایت کرد.

 

به گزارش شبکه تلویزیونی کُردی «روداو»، بارزانی گفت: اقلیم کردستان از هرگونه اصلاح در قانون اساسی عراق اگر باعث بهبود شرایط شهروندان عراقی شود حمایت می‌کند.

 

وی در خصوص تغییر نخست وزیری عراق گفت: تغییر شخص نخست وزیر نقشی در حل مشکلات کشور ندارد.

 

رییس اقلیم کردستان عراق افزود: عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق یک سال است که به این مقام رسیده و مشکلات کنونی به سال‌های گذشته باز می‌گردد و یک نفر نمی‌تواند این مشکلات را حل کند و باید همه طرف‌ها وارد عمل شوند.

 

بارزانی همچنین گفت که هیاتی از اقلیم هفته آینده برای  رایزنی با مقام‌های عراقی درباره موضوعات مختلف از جمله نفت و بودجه به بغداد سفر می‌کند.

 

اعتراض‌های مناطق شیعه نشین عراق و بغداد روز اول اکتبر (۹ مهرماه) ابتدا با درخواست مبارزه با فساد و انجام اصلاحات اقتصادی و گسترش خدمات عمومی آغاز شد اما رفته رفته مطالبات سیاسی به آن اضافه شد و به اصلاح قانون انتخابات و قانون اساسی از سوی تعدادی از معترضان شد و شعار براندازی از سوی بخش‌های دیگری رسید.

 

با وجود آرامش چند هفته‌ای به مناسبت برگزاری مراسم میلیونی اربعین، این اعتراض‌ها بار دیگر از ۲۵ اکتبر از سر گرفته و این بار با ابعاد بسیار خشونت آمیزی آغاز شد و دولت تاکنون با وجود پذیرش اغلب پیشنهادها برای اصلاحات ساختاری و قانونی، ارائه بسته‌های اقتصادی، صدور دستورالعمل‌های مختلف نتوانسته است، آرامش را به کشور بازگرداند.

 

برخی ناظران و مسوولان عراقی نیز با وجود اذعان به مسالمت آمیز و به حق بودن اعتراض‌ها و مطالبات اکثر کسانی که در تظاهرات خیابانی یک ماه اخیر شرکت کرده‌اند، همچنین از وجود افراد و باندهای مسلح در داخل عراق خبر می‌دهند که از فضای هرج و مرج برای تسویه حساب با دیگر گروه‌ها و افراد سوء استفاده می‌کنند و نیز گروه‌های سازمان یافته با پشتیبانی فکری و مالی سفارتخانه‌های آمریکا و سعودی در بغداد و هدایت ارتش‌های سایبری بعثی و وهابی مستقر در برخی کشورهای منطقه بویژه اردن و امارات که با افزایش خشونت و بالابردن سقف مطالبات، به دنبال براندازی هستند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده