واکنش ایران به تهدید مکانیسم ماشه فرانسه-راهبرد معاصر

واکنش ایران به تهدید مکانیسم ماشه فرانسه

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اظهارات لودریا مبنی بر تهدید ایران به استفاده از مکانیسم ماشه را غیر سازده و بر خلاف ابتکارها جهت زنده نگه داشتن برجام عنوان کرد.
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۲ - ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - 2019 November 28
کد خبر: ۲۹۱۸۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ بر اساس بند ۳۷ توافق اتمی موسوم به برجام، ساز و کار حل اختلاف که «مکانیسم ماشه» نیز خوانده شده به طور خودکار می‌تواند در نهایت تمام تحریم‌های بین‌المللی گذشته ایران را بار دیگر فعال کند.

 

اگر هر یک از سه کشور اروپایی امضا کننده توافق اتمی (انگلیس، آلمان و فرانسه) به این نتیجه برسند که ایران این توافق را نقض کرده می‌توانند روند بررسی اختلاف را به جریان بیندازند که ظرف مدتی کمتر از ۶۵ روز این مسئله به شورای امنیت ارجاع داده خواهد شد و این نهاد ممکن است از سرگیری سریع تحریم‌ها علیه ایران را تصویب کند.

 

حال و با تشدید تنش ها میان تهران و واشنگتن و کاهش تعهدات برجامی کشورمان، فرانسوی ها از احتمال کلید زدن مکانیسم ماشه خبر داده اند. ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه ضمن اشاره به کاهش تعهدات برجامی ایران که هر دو ماه یکبار انجام می شود، گفت که فرانسه در حال بررسی کلید زدن سازوکار حل اختلاف در برجام موسوم به مکانیسم ماشه است.

 

این اظهارات با واکنش مقامات کشورمان مواجه شده است. سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: برجام به طرف‌های اروپایی اجازه نمی‌دهد که در قبال اعمال حق مشروع ایران در پاسخ به اقدامات طرف مقابل از مکانیزم حل وفصل اختلافات استفاده کند.

 

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه در خصوص برجام و همچنین امکان بهره گیری از مکانیزم حل و فصل اختلافات این سند، تصریح کرد: این اظهارات غیرمسئولانه و غیرسازنده بوده و شدیدا، کارآمدی ابتکارات سیاسی برای اجرای کامل برجام توسط کلیه طرف ها در راستای نظام رفع تحریم های برجام و مصوبات کمیسیون مشترک را مخدوش می سازد.

 

وی در خصوص امکان بهره گیری فرانسه و دیگر اعضای باقیمانده برجام از مکانیزم حل و فصل اختلافات نیز گفت: منطق و هدف مکانیزم حل و فصل اختلافات پیش بینی شده در برجام در نظر گرفتن اقدامات جبرانی برای دو طرف است و اقدام جمهوری اسلامی ایران هم اجرای حق خود در ماده ۳۶ است و لذا برجام در شرایط کنونی اساسا به طرف های اروپایی اجازه نمی دهد که در قبال اعمال حق مشروع جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اقدامات غیرقانونی و یکجانبه ایالات متحده و نقض اساسی تعهدات طرف های اروپایی، به این مکانیزم استناد ورزند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده