کتائب حزب الله؛ نوک پیکان ضدیت با امریکا در عراق-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
چرا آمریکا به عراق حمله کرد؟

کتائب حزب الله؛ نوک پیکان ضدیت با امریکا در عراق

23 اکتبر 2003، برای اولین بار گروهی با نام کتائب ابوالفضل العباس ویدئویی از بمبگذاری در مسیر کاروان نظامیان امریکایی پخش کرد؛ در آخرین شب سال 2019، گستردگی کار این گروه (که حالا نامش کتائب حزب الله شده بود) در عراق چنان بالا رفت که ایالات متحده، 5 پایگاه آن را در مناطق مرزی با سوریه شدیدا هدف قرار داد.
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۱۰ دی ۱۳۹۸ - 2019 December 31
کد خبر: ۳۲۱۷۲

کتائب حزب الله؛ نوک پیکان ضدیت با امریکا در عراق

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ 23 اکتبر 2003، برای اولین بار گروهی با نام کتائب ابوالفضل العباس ویدئویی از بمبگذاری در مسیر کاروان نظامیان امریکایی پخش کرد؛ در آخرین شب سال 2019، گستردگی کار این گروه (که حالا نامش کتائب حزب الله شده بود) در عراق چنان بالا رفت که ایالات متحده، 5 پایگاه آن را در مناطق مرزی با سوریه شدیدا هدف قرار داد.

 

لواء 45 حشدالشعبی امروز، همان کتائب حزب اللهی است که سال 2003، کار خود را با نام "کتائب ابوالفضل العباس" آغاز کرد. این گروه تمرکز خود را از ابتدا روی مبارزه با امریکا قرار داده بود. اولین عملیات آن هم ضد نیروهای امریکایی بوده است. این گروه که در ابتدای امر برآوردهای غربی، شمار اعضایش را 400 نفر می دانستند، تا سال 2011، طبق گزارش آسوشیتدپرس به نقل از منابع امنیتی عراقی، 1000 نیرو داشت و در سال 2014، آنطور که رحمان الجزائری، دبیرکل کتائب گفته، 5 هزار تن نیرو داشته است.

 

در اهمیت این گروه همین بس که بدانیم از ابومهدی المهندس گرفته تا قیس الخزعلی و اکرم الکعبی، روزگاری در بستر آن فعالیت کرده اند. کتائب حزب الله پس از خروج رسمی (البته نه کامل) امریکا از عراق، فعالیت چندانی نداشت تا این که با روانه شدن سیل تروریست ها به سوریه، به غرب این کشور اعزام شد و جنگ علیه پدران داعش را آغاز کرد. مدتی بعد وقتی داعش در عراق فوران کرد، کتائب با افزایش پذیرش نیروی خود، فاز نبرد علیه این سازمان تروریستی را در بیابان های الانبار و سپس جنوب موصل را کلید زد. با اتمام کار داعش، کتائب حزب الله مواضع خود در نواحی مرزی با سوریه را نگه داشت و به این ترتیب، کار ایجاد ترانزیت تهران-مدیترانه مقاومت میسر شد.

 

کتائب حزب الله؛ بازیگر فعال ضد امریکایی در عراق

گرایش ضد امریکایی در عراق تقریبا فراگیر است. نه حامیان داعش و نه پیروان صدر، و نه عمده طیف ها میان این دو، نظر مثبتی نسبت به ایالات متحده ندارند. به همین خاطر می توان در کارنامه گروه های مختلف حشدالشعبی و حتی برخی از فرماندهان رسمی عراق، مبارزه با امریکا را دید. اما آن چه سوابق کتائب حزب الله در این زمینه را برجسته می سازد، تمرکز آن بر مقابله با امریکاست. تاکنون آمار دقیق و رسمی از تعداد حملات کتائب حزب الله به امریکایی ها منتشر نشده اما در آرشیو اینترنت، حداقل 100 فیلم از عملیات های آن علیه امریکایی ها از 2003 تا 2010 وجود دارد. سال 2008 این گروه حتی با پهپاد کل رفت و آمدهای باراک اوباما در عراق را زیر نظر داشت و 1 سال پیش، فیلم های آن را منتشر کرد. برآیند این حملات باعث شد سال 2009، کتائب حزب الله به عنوان اولین گروه مسلح غیردولتی عراقی، وارد لیست تروریسم امریکا شود.

 

در مقطع کنونی، یعنی از آغاز نا آرامی های اکتبر تا به امروز، امریکا مدعی است که حداقل 5 حمله از سوی کتائب حزب الله به نقاط اجتماع نیروهای امریکایی شده. 2 حمله به سفارت، 1 حمله به پایگاه جنب فرودگاه بغداد، یک حمله به عین الاسد و یک حمله به K-1. این حمله البته با واکنش کتائب مواجه شده؛ هنوز چند ساعت از بمباران لواء 45 حشدالشعبی نگذشته بود که کتائب اعلام کرد با 4 راکت، پایگاه التاجی را هدف قرار داده است. این که این درگیری تا کجا ادامه می یابد، بستگی به تصمیم حشدالشعبی دارد. اگر نیروهای حشد بخواهند بخواهند با ابزار نظامی به ایالات متحده فشار بیاورند، باید انتظار داشت که در ازای هر چند حمله و احتمالا شماری کشته روی دست امریکا، حمله ای دیگر انجام گیرد. نقطه قوتی که کتائب حزب الله دارد، بومی و پراکنده بودن آن است. طی تاریخ فعالیت های کتائب، این گروه تقریبا در همه استان ها، به جز استان های اقلیم، نظامیان امریکایی را هدف قرار داده؛ در دور جدیدی راکت پراکنی ها علیه ایالات متحده هم گستره ای از پهنه جغرافیایی عراق را می توان دید. از سفارت امریکا در منطقه خضرا در قلب بغداد تا پایگاهی در کرکوک در منطقه ای مورد مناقشه تا حتی عین الاسد، پایتخت امریکا در عراق.

 

کتائب حزب الله اکنون نوک پیکان ضدیت با امریکا به لحاظ ایدئولوژیک و (اگر دست داشتن آن در حملات علیه امریکا اثبات شود) نظامی شده است. احتمالا نقش این گروه که اکنون نامش به تبعیت از دستور العمل 10 بندی عادل عبدالمهدی به لواء 44 حشدالشعبی تغییر کرده، در چینش امنیتی عراق گسترده تر خواهد شد.

 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده